ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förpantningsägare  (läst 4918 gånger)

1999-05-20, 21:08
läst 4918 gånger

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
I födelseboken för min svärmors mamma står hennes far uppsatt som förpantningsegande. I hfl för samma tid står han som Eg. (alltså ägare). Vad menas med förpantningen?

1999-05-21, 09:59
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
En förpantning avser upplåtelse av egendom på viss tid mot ersättning. Förpantningstorpen löpte oftast på 49 år, ibland kortare tid. Kontrakt upprättades, som måste godkännas av häradsrätten. Inteckningen måste förnyas var tionde år för att nyttjanderätten skulle få behållas. Om förpantningen enbart avsåg jorden, var byggnaderna förpantningsägarens egendom, och kunde tas med vid förpantningstidens utgång. Om förpantningsägaren var av hög ålder vid tidens utgång hände det ibland att han och hans hustru fick behålla den under sin livstid.

1999-05-21, 13:41
Svar #2

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Tack Gunnar! Familjen flyttade till gården i fråga 1873. 49 år fram i tiden blir 1922 men då var min mans mmf och mmm redan avlidna (spanska sjukan 1918). Jag har fattat det som att gården såldes vid deras bortgång med det var kanske mer frågan om någon form av återinlösen. Hur som helst köpte min mans mf gården omkring 1925, hade den utarrenderad till 1949 då han sålde sin egen gård och pensionerade sig till detta mindre ställe. Så småningom tog mina svärföräldrar över och min svärmor bor fortfarande kvar.

2006-09-21, 19:24
Svar #3

Maria Ås

Är förpantare samma sak som förpantningsägare? Min anfader står som förpantare, hemmansägare och torpare på olika ställen i kyrkoböckerna. Frun står senare som förpantar änka. Sålde han gården och arrenderade den senare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna