ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fånggevaldiger  (läst 1714 gånger)

2007-04-17, 22:43
läst 1714 gånger

Jeanette Salestedt

Hej!
Någon som vet vad fånggevald var för ett slags yrke?
Tack på förhand!
 
Hälsn.
Jeanette

2007-04-18, 08:49
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jeanette,
 
Som namnet antyder så är det så enkelt som en fångvaktare (Gevald betyder egentligen polishjälp, eller medhjälpare till polisen).

2007-04-18, 11:55
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hela ordet är fånggevaldiger, och kommer väl från tyskans Gewalt = våld, välde, makt. Gevaldigern hade fången i sitt våld, alltså fångvaktare.

2007-04-18, 12:37
Svar #3

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Jeanette!
 
Jag har börjat göra ett  dombokslexikon. Där har jag lagt ut länkar till flera intressanta artiklar som rör fånggevaldiger.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2007-04-18, 23:10
Svar #4

Jeanette Salestedt

Tack snälla för dessa svar!
Som nybörjare är det inte helt lätt att läsa husförhörsböckern och då man stöter på ord som man aldrig hört förut gör ju inte saken lättare.
 
Tack Marita för din länk - ska genast utforska den.
 
mvh
Jeanette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna