ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiv Digital  (läst 4138 gånger)

2007-12-30, 15:50
läst 4138 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Jag skulle vilja dela mina erfarenheter av de som använder Arkiv Digital och de som använder Genline. För och emot. Jag har bar sökt via Genline på bibliotek och köpt årsabonnemang på Arkiv Digital sedan september 2007. Vad jag minns går det ganska snabbt att bläddra sig fram genom sidor i Genline men oftast mycket långsamt vid sökning i Arkiv Digital. Vansinnigt långsamt. Trögt och ibland stillastående. Det kan ta mig en hel natt att följa en familj i husförhör. Visserligen är det skillnad på pris och tillgång till orter i Sverige när det gäller Genline och Arkiv Digital som bara har en tredjedel eller fjärdedel att söka i till skillnad från Genline och priset skiljer sig givetvis också. Halland är helt utelämnat i Arkiv Digital vilket är synd.  
 
Jag börjar överväga om jag skall lägga till lite slantar när abnonnemanget går ut och gå över till Genline istället men skulle vilja ha ett litet forum med fler användare och andra erfarenheter och om det är fler som använder Arkiv Digital och deras åsikter om hur det fungerar för dem. För mig är det upp och ner, mest tröga sökningar men då då bläddrar det framåt ganska snabbt men mycket olämnt. Man får mer för högre pris helt klart men varför?

2007-12-30, 16:48
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har abonnemang på Genline, Svar och AD-online. För de platser som täcks av AD online tycker jag att det är mycket bra kvalitet på bilderna. Jag saknar indexering (t e x om det finns gårdsregister i hfl). Att det går sakta att ladda ned är nog mer beroende på dator och bredbandshastighet. Det går snabbare sedan jag bytte dator till en med 2 MB internminne och snabbare processor. Det verkar som om AD är mycket mer teknikberoende. Upplever nu med ny dator ingen skillnad mot Genline. Där kan det istället ibland, irriterande nog, vara stopp på servern.
 
Valet beror, förutom på teknikfaktorer, också på vad som kommer att vara tillgängligt framåt.

2007-12-30, 16:54
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag håller med om att AD, jämfört med Genline, går bedrövligt långsamt. Det beror i första hand på ett ineffektivt program för att visa bilder - det tar väldigt mycket minne och beräkningskapacitet från datorn. Genlines program har också en så kallad cache som gör att det går fortare att bläddra tillbaka till sidor man tittat på nyss. Att ADs program fortfarande, flera månader efter introduktionen, inte har ganska grundläggande funktioner som navigering med tangentbordet tycker jag inte heller är bra.
 
Men de har fina bilder, och de har material som inte Genline har. Den bistra sanningen är nog att man behöver både Genline (där det går fort), SVAR (mantalslängder, militära rullor, nyare F/V/D), och AD (tydliga bilder och en del domböcker).  
 
Men skulle jag tvingas välja en, och rotade mycket i husförhörslängder, så skulle jag nog välja Genline under det närmaste året. Nästa nyår har både SVAR och AD hunnit längre, och vad Genline hittar på vet ingen.

2007-12-30, 17:42
Svar #3

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Nu har jag inte Genline och har aldrig haft så hurdant det är vet jag inget om. Har däremot sedan 1 månad abonnemang på Arkiv Digital och har inte alls märkt av att det skulle gå långsamt tvärt om tycker jag bilderna laddas in väldigt fort. Nu sitter jag med fiberuppkoppling och en dator med 2 gig internminne och en Core 2 duoprocessor. Kan väl göra sitt till antar jag.  
Mvh
Birgitta

2007-12-30, 17:42
Svar #4

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Hej Solveig!
Mina erfarenheter av Arkiv Digital är inte alls som dina. Jag har haft abonnemang samtidigt på både Genline och Arkiv Digital, men har numera enbart Arkiv Digital.  
 
Jag upplever ingen skillnad i hur snabbt det går att ladda ner nya bilder. Men jag har en ADSL-anslutning med hastigheten 2 Mb/s (eller om det möjligen är 8 Mb/s). Kanske beror dina svårigheter på att du har en långsam Internetanslutning. Jag kan tänka mig att om man har en gammaldags modemanslutning (med hastigheten högst 56 kb/s) så kan det ta lång tid att ladda ner en bild. Men om anslutningen är långsam, så går det förstås långsamt även med Genlines bilder. Vad jag förstår har du bara använt Genline på bibliotek, och där har man förmodligen haft anslutningar med högre hastighet. Om man vill jänföra hur snabbt det går att ladda ner bilder från Genline resp. Arkiv Digital, så måste förstås förutsättningarna vara desamma. Snabbheten kan förstås skilja sig åt, beroende på vilken bildkodning som används. Arkiv Digital har dessutom färgbilder, vilket torde ge större bildfiler, och längre nerladdningshastigheter.
 
Kan du inte prova Genline hemma? Åtminstone förr i tiden kunde man kostnadsfritt titta på material från någon enstaka socken. Man kan väl också för en billig penning ta ett tredagarsabonnemang, om jag inte minns fel.
 
Om man jämför Genline och Arkiv Digital ur fler aspekter, så är väl största skillnaden bildkvaliteten. Genline har utgått från de svartvita filmer, som Mormonkyrkan tog fram på 1950-talet. Exponeringen kan vara hur som helst - ofta är bilderna felexponerade, så att det är svårt, och ibland omöjligt att läsa texten. Arkiv Digitals har fotograferat med dagens teknik, och bilderna är nästan alltid utmärkt exponerade och tydliga. Dessutom har Arkiv Digital dop- lysnings- och dödböcker i original fram till åtminstone 1895 (och i de flesta av de socknar jag är intresserad av till och med 1936), men om jag inte minns fel så går mormonfilmerna bara fram till 1860. Därefter har Genline avskrifterna från Statistiska Centralbyrån. Arkiv Digital har i flera av mina socknar församlingsboken (som ersatte husförhörslängderna efter 1895) fram till 1920, men Genline har inte församlingsböcker över huvud taget.
 
Och dessutom har Arkiv Digital korrekta signum, medan Genline använder de signum som var i bruk för femtio år sedan, och som kan vara föråldrade.
 
Så får man inte glömma att Genline har begränsat sig till vad mormonfilmerna innehåller, medan Arkiv Digital digitaliserar många typer av källor som kan vara intressanta för släktforskare. För mina socknar finns t.ex. militära rullor, mantalslängder, domböcker och bouppteckningar (dock långtifrån för alla år). Till och med landsarkivets bouppteckningsregister har de lagt ut.
 
Arkiv Digital har förstås inte material från alla församlingar. Så för den som just nu vill släktforska i t.ex. Halland är inte Arkiv Digital ett alternativ. Men det torde vara en övergående brist - de har aviserat att Landsarkivet i Uppsala och Stockholms Stadsarkiv står på tur, och det är väl meningen att så snabbt krafterna räcker fotografera resten av Sveriges intressanta arkivbestånd.

2007-12-30, 17:57
Svar #5

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hej Allan (och ev. övriga)
Jag har sökt en hel del på Arkiv Digital och lagt märke till att om jag har många program igång samtidigt så går nedladdningen långsammare, också om datorn inte har varit omstartad på några dagar. När jag då gör en omstart av hela maskineriet så går det hur bra som helst. Kvaliteten och därmed läsbarheten är i det närmaste ojämförbar gentemot GenLine och Svar, och i mitt fall avgör det hela frågan! Har en 2 Mb/Sek ADSL uppkoppling mot 2 GB i datorns RAM-minne. Så, tveklöst väljer jag AD eftersom jag mest rotar i Bohuslän med omnejd. Saknar Norrbotten men väntar med spänning på att det någon gång skall komma.

2007-12-30, 18:55
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag har inte provat Genline på några år för jag tyckte det var oerhört dåligt med sidor som inte var numrerade och långsamma bilder trots att jag hade 2 Mb uppkoppling.
 
Men tydligen har det blivit bättre nu så att det kan finnas anledning att prova kortare abbonnemang för delar av Sverige som inte Arkiv Digital har.
 
Men om man som jag rör mig i Bohuslän - Dalsland så är Arkiv Digital fantastiskt och det finns ingen anledning att ens fundera på Genline
 
Att som Genline välja att fotografera gamla dåliga svartvita filmer är ju skrämmande, i Arkiv Digital har man fotograferat orginalen med modern teknik i färg, det betyder att man även kan se nyanser i överstruken text så att det är tolkbart.
 
Jag har idag 24 Mb adsl så det går blixtsnabbt att öppna AD Online och med flikarna i programmet så kan jag ha flera sidor uppe samtidigt.
 
Har Genline någon indexering som visar vilken sida man skall ta fram.
När jag provade programmet förut så var det bara märkt med Gid nr utan anknytning till boksidorna och var helt omöjligt att navigera i.
 
I Arkiv Digital tittar jag på förstasidorna i boken där det finns en innehållsförteckning och sedan är det ju bara att ta fram de sidor som anges
 
(Meddelandet ändrat av jee den 30 december, 2007)

2007-12-30, 19:52
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har haft Arkiv Digital sedan Halmstad och dess förinnan köpte jag en del kyrkböcker på CD, och alltihopa är jag väldigt nöjd med.  
 
Inga problem med snabbheten, och väldigt bra är att det är nyfilmat i Småland, för då har man förstås tagit med de sockenregister som Landsarkivet gjort sedan mormonfilmningen, och som är till mycket stor hjälp, när man letar i hfl. Färgfotot ger möjligheter att se små svaga blyertsanteckningar, som jag tidigare missat.  
 
Så jag väntar tämligen tålmodigt på att andra landskap ska bli tillgängliga, men är väldigt nöjd med det värmländska materialet, inkl bouppteckningar med register.

2007-12-30, 20:12
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
För AD spelar datorns snabbhet en stor roll. Hemma (med en 2.4GHz processor) kan jag inte hämta bilderna snabbare än runt 1 Mbit/s. Anslutningshastigheten på kabelmodemet är mycket högre än så... På jobbet däremot, med en 3.4 GHz processor och 2 kärnor, kommer jag upp i 2 Mbit/s. Acceptabelt, men inte lysande. Minnesåtgången är cirka 40 MB per samtidigt visad bild.
 
På samma maskin upplever jag Genline som runt dubbelt så snabbt (kan bläddra cirka en sida i sekunden, mot AD cirka 2.5 sekunder/sida), om inte sidorna redan är inlästa, för då går genlines program kanske 5 gånger snabbare. Minnesåtgången är kanske en tiondel jämfört med AD.
 
För mig innebär skillnaden att jag kan bekvämt bläddra i böckerna via Genline, och jag kan ha många bilder öppna samtidigt. Nu är det ju inte alltid man bläddrar, utan ofta ska det fingranskas och då är ju AD betydligt bättre på grund av bildkvaliten. Men tyvärr skäms alltså ADs kvalitetsprägel av deras ganska dåliga läsarprogram.

2007-12-30, 23:29
Svar #9

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Det var intressant läsning ovan och antagligen försöker jag behålla AD i framtiden också men kanske testar Genline också gällande snabbheten i min dator som är 1 år gammal, jag har uppkoppling via trådlöst bredband 7,2 Mbit/s. Jag tycker inte det verkar vara något fel med den uppkopplingen och lyckas få fram bilder och annat vid t ex sökningar på internet snabbt.  
 
Att det tar 2,5 sekunder att få fram en sida vid sökning i AD har aldrig hänt mig och jag förstår inte varför eller var felet ligger, det tar ungefär från 30 sekunder till flera minuter att bläddra från en sida till en annan. Ibland kan bilden stanna på 10% och man ser en liten snutt i flera minuter, plötsligt ser man 40% någon minut till och inväntar med spänning att få se slutet på sidan. Det blir kaffebryggnin, mata tvättmaskinen och annat i väntan på en sida. Någon enstaka gång har det faktiskt hänt att bläddringen varit snabb men det är snare undantag än regel.  
 
Jag är inte missnöjd med AD men var intresserad av att få andras synpunkter och åsikter. Tyvärr kan man inte klippa ut eller skriva ut från sidorna ännu trots att funktionsknapparna finns men kan inte användas ännu.  
 
Nu skall jag testa Genlines progam också och se om det är någon skillnad mot AD och berättar här senare min erfarenhet av bläddring, snabbhet och bildkvalitet.

2007-12-30, 23:52
Svar #10

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har inga problem med snabbheten på AD-online. Det finns ju CD-skivor också där man väljer olika mappar.
Jag bläddrar snabbt 5 sidor i taget till den sida det gäller.
Läsbarheten anser jag är det viktigaste, för kan man inte se vad det står, så har man ingen nytta av det.
 
Och jag har lättare att läsa bilderna i färg. Har aldrig prövat genline, men sett urklipp här på forumet.
 
Vill Du ha ut en bild från en sida får Du ta en skärmdump och spara i ett ex.vis paintprogram och sedan klippa ut och skicka till anbytarforum.
Var tvungen att lära mig det för jag brukar spara och skära ut i andra register.
Nu tillhör Göteborg, Bohuslän, Västergötland m.fl. mitt forskningsområde, så det passar mig perfekt.
 
Hälsn. Eivor

2007-12-31, 00:32
Svar #11

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Eivor, hur gör du för att ta en skärmdump från en sida i AD?
 
Nu har jag testat Genlines demoversion med sökning i några församlingar. Det var skillnad! Stor skillnad. Det tog cirka 3 sekunder att bläddra från sida till sida. CD-skivor har jag köpt från AD tidigare men det är en dyr affär i längden, därav köpte jag ett årsabonnemang. Det är inte min uppkoppling eller dator som är bekymret utan något annat inser jag efter att ha provat båda programmen nu. Genline vinner snabbhetsloppet i min dator, är enormt snabbt och det kanske får bli både AD och Genline framöver, trots att jag tycker Genline är mycket dyrt så kan det vara värt det att få något gjort så att säga. Deras erbjudande nu är 5000 kr för 5 års tid men ingen vet vad som sker på alla fronter under 5 års tid så det får bli ett kortare abonnemang till att börja med.

2007-12-31, 01:13
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag trycker med vänster musknapp på den sida jag vill kopiera - trycker på printscreen på tangentbordet. Öppnar paint och redigera-klistra in . Då kommer den sidan där. Sparar och klipper ut den bit ur dokumentet jag vill ha. Lägger på skrivbordet och laddar upp till diskussionen.
Inte så krångligt som det låter.  
Hälsn. Eivor och Gott Nytt År 2008

2007-12-31, 06:58
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det låter konstigt att det ska ta så lång tid att ladda ner bilder från AD. På jobbet har jag 100 MB/s optisk anslutning men en uråldrig dator med låg kapacitet. Trots det går det snabbare än vad du säger. Genlines bilder lagras med bättre upplösning än de som sänds ut, med full upplösning skulle det också ta längre tid att ladda ner dem. Man får se om de släpper en högupplöst version nu när många har bredband. Men efter många år med telefonmodem så förstår jag att de satsat på lägre upplösning, det finns fortfarande många som inte har tillgång till bredband. Det bredband jag har går på en uråldrig luftledning genom kohagarna, långt från stationen (nominell hastighet 2 MB/s) och är ganska ojämnt i hastighet, speciellt när det regnar, men AD fungerar ändå förvånansvärt snabbt och det är inga problem med att bläddra.
 
Det är nog som Daniel säger, de kompletterar varandra och egentligen är det bäst att ha alla tre om man kan.

2007-12-31, 09:43
Svar #14

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Eivor  
Du kan ju ta nedrullningslistan och gå direkt till rätt sida så behöver Du inte bläddra alls
 
(Meddelandet ändrat av jee den 31 december, 2007)

2007-12-31, 13:06
Svar #15

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Jan-Erik,  
Tack för tipset.
Jag är självlärd på det här så jag har missat det.
Det skulle faktiskt vara bra med en liten lathund- instruktion på Arkiv Digital Ad-online,
för man blir lite ställd när man inte vet hur allt fungerar.
Det som är självklart för programmakare är inte alltid så självklart för användarna.
Så jag har suttit och bläddrat i onödan..
 
Gott slut och ha en fin nyårsafton  
Eivor

2007-12-31, 14:33
Svar #16

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Jag använder Genline/SVAR/ADOnline. ADOnline är helt överlägset, bildkvalitet och aktualitet, bland annat finns ju alla de ortsförteckningar som lands/riksarkivet upprättat i hfl efter mormonerna. Spar mycket tid, även om en del finns också på SVAR. (By och Gårdsdatabasen) Nu hålls jag mest i Småland och Skaraborg så jag kommer att lämna Genline när abonnemanget går ut.
Jag tycker det är otroligt märkligt att myndigheten Riksarkivet med ansvar för vård och tillgängliggörande av arkiv material inte med sin jättebudget kan göra jobbet ordentligt (som AD) utan göra som Genline, digitalisera 50-60 år gamla S/V fotografier.  
De som upplever ADOnline som långsamt rekommenderar jag kontakta AD för att få stöd.
Tilläggas bör att jag inte är aktieägare i Genline eller AD, däremot som skattebetalare intressent i SVAR.
 
Gott Nytt!

2008-01-01, 15:31
Svar #17

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Då jag startade forumet ovan vill jag tillägga att jag fått kontakt med AD och de skall försöka hjälpa till förstå var problemet ligger i just mitt fall.  
 
Så kom första dagen på nya året och jag testade hur AD kyrkböcker ville uppföra sig idag. Visserligen var nog inte många inloggade denna nyårsdag om det har någon betydelse. Hör och häpna, spökar det? eller är det nyårsönskningar som går i uppfyllelse? Jag kunde plötsligt bläddra blixtsnabbt bland alla kyrkböcker i AD och sidorna kom upp innan jag hann blinka. Varje sida tog 2 sekunder att få fram. Detta gjorde att jag passade på och fick massor gjort i sökningar under flera timmar och inte ett enda problem. Jag har ingen förklaring till varför det var så här just idag. Vågar knappast logga ut då jag är rädd att långsamheten drabbar mig igen nästa gång jag loggar in.  
 
God fortsättning på det nya året från oss alla till er alla.

2008-01-06, 10:41
Svar #18

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Har sedan en tid ett abonnemang på AD och i stort fungerar det hela bra. Det som ibland händer är att ADOnline hänger sig, d.v.s. slutar att ladda bilder. Efter omstart fungerar det igen.
 
Min erfarenhet av AD i jämförelse med Genline är (...givetvis) att bildkvaliten är överlägsen vilket ju ligger i sakens natur då AD utnyttjar både högre upplösning och färger. Den andra stora fördelen (...för mig som mest rör mig i Jönköpings län) är att man i husförhörslängderna får med de gårdsregister som upprättats efter den ursprungliga filmningen av materialet. Söker man i husförhörslängder är tidsbesparingen stor.

2008-02-16, 20:57
Svar #19

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Efter mina smågnäll och funderar i inläggen ovan kan jag numera meddela att alla problem har löst sig av någon anledning och det går snabbt att söka i Arkiv Digital och bläddra bland sidorna. Är helnöjd.  
 
Dock undrar jag om någon kan förklara hur man gör för att t ex kopiera ur en sida för att visa någon annan. Jag har försökt på olika sätt men får inte till det ändå. Har sett som exempel inlägg på Anbytarforum Ytterby där det är inlagt bild från sökning i Arkiv Digital. Är det någon som kan förklar hur man gör.

2008-02-16, 23:01
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Solveig, Du använder knapparna Alt och Print Screen (den senare sitter ofta ovanför det numeriska tangentbordet), då får du en bild som hamnar i urklipp, och som du sedan bara kan trycka control + c, för att klistra in i ett Worddokument eller i något bildprogram.

2008-02-17, 09:18
Svar #21

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Controll+C är kopiera, controll+V är klistra in

2008-02-17, 09:23
Svar #22

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack snälla ovan för tipset. Skall omedelbart pröva detta.

2008-02-17, 10:37
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jan-Erik har förstås rätt, tänkte fel i den tämligen sena timmen.

2008-02-17, 12:16
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Många vägar bär till Rom!
 
Det går bra att använda print screen och att sedan öppna Paint, regigera - klistra in

2008-02-21, 09:44
Svar #25

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan. Jag undrar över vad som ingår i AD Online? På  deras hemsiada står det Tjänsten som är en abonnemangstjänst gör det möjligt att få tillgång till hela Arkiv Digitals bilddatabas via Internet.
 
Innebär detta att man får tillgång även till de domstolshandlingar m.m. som de säljer som produkter på sin sida?
 
Mårten

2008-02-21, 11:10
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ja. Jag t.ex. har haft stor nytta av de bouppteckningar inkl. register som finns för Färnebo härad i Värmland, som alltså ingår i abonnemanget.

2008-02-21, 12:54
Svar #27

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Tackar för svaret!  
*suck* då blir jag tvungen att köpa ett tredje abonnemang nu då..  
 
Mvh Mårten

2008-03-10, 01:00
Svar #28

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan svara mig på vad för lägsta hastighet på bredband som är acceptabel till Genline och AD Online? Jag har haft Genline ett par år nu och har klarat mig på Comhems bredband small 250 kbit/s. Tydligen kräver AD Online högre hastighet, men det varierar väldigt. Jag provar AD Online nu också.
Mvh Inga-Lill

2008-03-10, 08:22
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det går att köra dem på 250, lite sakta men ändå! Jag körde Genline i flera år på telefonmodem (max 56 kbit, oftast lägre) och det gick det med. AD-online går hyfsat på mobilt bredband ca 300 kbit. Men det bästa är att ha minst 500 kbit eller helst 2 Mbit.

2008-03-10, 08:29
Svar #30

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Min uppfattning är att det är internminnet som är viktigast, med flera sidor öppna samtidigt hackade datorn och det var svårt att öppna sidorna trots att jag kör ADSL 24 mb, när jag uppgraderade minnet så går det jättefint

2008-03-10, 16:15
Svar #31

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, det instämmer jag i, när jag köpte ny dator med 2MB internminne så gick det snabbare. Beror antagligen på de parallella fönstren

2008-12-23, 22:24
Svar #32

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Arkiv Digital önskar God Helg och bjuder på gratis tillgång till AD Online från Julafton till Nyårsafton.
 
Vi tackar och bugar!
 
(Meddelandet ändrat av dis19138 den 23 december, 2008)

2009-05-31, 10:09
Svar #33

Sten Magnusson

Jag vet inte om jag har rätt, men avséende den kommentar om filstorleken som gjordes i Allan Hanssons inlägg 30 december 2007 om filstorleken, har jag av egen erfarenhet kommit fram till att exempelvis en färgbild med en pixelbredd på ca 2100 och höjd ca 1500 har ungefär tre gånger så stor filstorlek som en gråskalebild av motsvarande storlek. Om man då som Genline resp. SVAR scannar i enbart svartvitt torde då väl skillnaden bli ännu större och därmed även påverka nerladdningstiderna?
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna