ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genline eller Svar  (läst 2971 gånger)

2007-03-14, 19:51
läst 2971 gånger

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej. Jag vill på intet sätt skapa någon debatt huruvida vilket program som är bäst av ovan nämnda. Orsaken till mitt inlägg är några frågor jag har. Det jag undrar över som nybörjare är detta.
 
Vad skiljer sig dessa leverantörer innehållsmässigt? Får man mer information som släktforskare från någon av dessa eller är paketen densamma? Som nybörjare vet man ju inte riktigt vad man behöver eller inte behöver så svar tages tacksamt emot från er mer erfarna forskare.
 
Vänliga hälsningar från en villrådig Lennart

2007-03-14, 20:52
Svar #1

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Lennart!
 
Ett svar från en 2-åring vad gäller släktforskning.
 
Jag tycker att Genline är ditt förstaval.
 
I nuläget anser jag inte att tjänsterna är jämförbara utan SVAR blir ett komplement när man blir mer erfaren.
Genline täcker det mesta fram till ca 1895 och det räcker en bra bit!
Om du studerar SVAR's hemsida så kan du se att man inlett samarbete med mormonerna och får på så sätt hjälp med inscanning och ta in på Genlines försprång.    
 
Genline har ofta specialpriser - just nu för de som är innehavare av DISGEN 8 (Är Medlem eller blir medlem i DIS före 10 Maj)!
 
Lycka till!

2007-03-15, 11:11
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Lennart
Jag föredrar SVAR. Troligen får man alla Sveriges kyrkböcker inscannade innan kommande årsskifte. Dessutom har domböckerna påbörjats. Det är ungefär 100 volymer per dag som läggs ut i Digitala Forskarsalen. Dessutom orginalböcker perioden 1860-1895, inte SCB:s sammandrag. Det finns mycket mer av intresse, folkräkningarna, register mm. Priset är ju också olika, SVAR kostar hälften så mycket och innerhåller mer både nu och i framtiden.
Jan-Christer

2007-03-15, 21:05
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Samma fråga har också ställts under rubriken Genline - allmänna frågor. Där fick Lennart bl.a. svaret: Både Genline och SVAR jobbar frenetiskt på att skaffa sig tillgång till det materialet som konkurrenten har, och om tre år är de nog i mål.
 
Men det är nog i optimistiskaste [lättare att skriva än att uttala... J] laget att tro att både SVAR och Genline ska nå dit inom tre år.
 
SVAR kan säkert - genom mormonernas skanningar - ha allt Genlines material innan de tre åren är till ända, eftersom Genline bara har de mormonfilmade kyrkoböckerna och SCB-utdragen. (Det material som Genline har finns f.ö. redan på mikrokort hos SVAR, och fanns så innan Genline ens var påtänkt.)
 
Men när har Genline allt som finns i SVAR:s digitala forskarsal? When pigs can fly, som engelsmännen säger; när grisar kan flyga... J
 
Och när sedan allt som finns hos Genline också finns hos SVAR, och SVAR dessutom har annat utöver det, vad finns det då för behov av Genline...?
 
Ett tips: Man bör vara försiktig med att nappa på Genlines erbjudande att fira Släktforskningens Dag med femårsabonnemang - så att det inte en dag visar sig att man fått lika full valuta för pengarna som en strandsatt Fly Me-resenär... (Mycket kan hända under fem år, som är en lååång tid i IT-världen.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-03-16, 17:16
Svar #4

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hejsan igen.
Jag får tacka för era svar ni har gett mig.
Det börjar klarna lite vad mitt val skall falla på. Jag har postat på två ställen då jag inte visste riktigt vart jag skulle posta.
 
Tack för era svar ännu en gång.
 
Vänligen
Lennart

2007-03-18, 10:21
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Är vi utsatta för ett skämt eller ett bedrägeriförsök?
 
Den stora släktforskarnyheten under det senaste året har varit SVARs storsatning på nyskanning av kyrkböckerna. Detta skulle garantera högre bildkvalitet och mycket bättre läsbarhet än de 50 år gamla mormonfilmerna. Genom tillgänglighet på nätet skulle man dessutom åstadkomma en välbehövlig konkurrens för Genline. Jag har dessutom turen att Sörmland, mitt län blir först ut.
 
De senaste dagarna har jag haft anledning sysselsätta mig med Dunker i Sörmland, där Genlines bilder som vanligt ofta är svårlästa. Jag har mycket dålig syn (synskadad sedan tio år) och behöver både stor stil och hög kontrast för att kunna tolka texten, även om jag övat upp en hygglig kännedom om handstilarna från de tider min släktforskning omfattar. Här kommer alltså SVAR med en efterlängtad möjlighet till förbättring.
 
Man vad händer? SVARs bildfiler har ingen möjlighet till navigering och ingen möjligheta att ha flera sidor öppna samtidigt och växla mellan dem. Enda sättet att hitta något, är att leta fram rätt sida i Genline och sedan gissa ungefär var den kan finnas hos SVAR, som har en helt annan och nyuppfunnen numrering av sidorna (inte prästens och inte arkivets stämplde numrering). När man sedan hittat väntar den verkliga kallduschen. Där Genline är svårläst är SVAR oläslig!  
 
Så här ser övre vänstra delen av det första husförhörsuppslaget ut: (Dunker AI:1 SVAR sid. Nr 14)
 
 
 
Hos Genline ser det ut så här: (GID  81.2.17400)
 
 
 
Vid närmare betraktande visar det sig, att SVAR inte alls har skannat några kyrkböcker. De har, precis som Genline skannat de gamla mormonfilmerna, i detta fall från 1953. Detta har de dessutom gjort med en helt undermålig teknik och presenterar resultatet under falsk varubeteckning på ett oöverskådligt sätt i ett olämpligt visningsprogram.  
 
I sitt senaste veckobrev funderar förbundsordföranden Ted Rosvall över, hur förbundet skall förhålla sig till de allt flera kommersiella aktörerna inom släktforskningen. Han kommer fram till att förbundet bör ägna sig åt konsumentupplysning och gör själv en början genom att meddela: Man kan konstatera att de digitala bilderna är mycket skarpa och bra, samt att det går förhållandevis lätt att navigera sig fram i materialet, ... Vi har tydligen inte tittat på samma sidor. Personligen tycker jag, att Ted sätter ambitionerna alltför lågt och riktar dem åt fel håll. Förbundet borde verka som påtryckare på de olika aktörerna och hjälpa till att förmå dem att förbättra sin kvatitet och sin service. Man kan ju börja med att kräva, att marknadsföringen rensas från överdrifter och felaktiga påståenden.
 
Om någon tror, att jag är betald av Genline, kan jag försäkra att så inte är fallet. Jag betalar fullt pris för mitt Genline-abonnemang, men jag skäller bara åt ett håll i taget.
 
Per Thorsell.

2007-03-18, 10:48
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Total förvirring med bilderna. Nytt försök:
 
SVAR:
 

 
och Genline:
 

 
 
Per.

2007-03-18, 12:28
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag tycker faktiskt att SVARs bild har något högre kvalite än Genlines, men boven i dramat är SVARs tämligen usla bläddrarmjukvara där man inte ens kan justera kontrast och ljusstyrka!
 
Jag har fått för mig att SVAR har tänkt sig att göra någon typ av grovindexering av kyrkböckerna på samma sätt som man gjort med mantalslängderna och de kyrkböcker de filmat/scannat själva (dvs 1860 och framåt), men vi ska räkna med att det arbetet släpar en bra bit efter själva scanningen.
 
För att vara rättvisa mot SVAR får vi väl också konstatera att de själva inte på något vis har gjort någon hemlighet av att det är mormonfilmerna det är fråga om nu.

2007-03-18, 14:50
Svar #8

Christian Andersson

Hej Per.
 
Jag kan inte låta bli att göra ett undantag från mitt beslut att inte skriva mer på anbytarforum ;-
 
Vi får inte glömma bort att det finns fler aktörer på marknaden än Genline och SVAR. Jag tycker nog att man borde lyfta fram både DigiArkiv och Arkiv Digital i debatten. Jag tycker liksom du att förbundet borde ägna sig mera åt kritisk granskning i stället för tveksam marknadsföring.
 
Jämför gärna dessa klipp:
 

 

 
Jag har lite svårt att förstå varför man skall behöva hålla på att krångla med olika läsare när man publicerar arkivmaterial på nätet. Är inte vanliga web-läsare tillräckligt bra för ändamålet?
 
Jag tar tacksamt emot dina synpunkter som erfaren släktforskare och synskadad när det gäller denna Båtsmansrulla. Både när det gäller läsbarhet och navigerning.
 
Mvh Christian

2007-03-18, 16:29
Svar #9

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Daniel.
 
Om SVAR har gjort hemlighet eller inte, vet jag inte. Det står att mormonerna skannar kyrkoarkivsmaterialet i USA, men jag ser ingenstans på deras hemsida att det rör sig om just de halvsekelelgamla filmer som alla tycker är så usla. Det var intressant att Du tycker deras bild är tydlig. Jag kan nästan inte urskilja något alls. Jag är tydligen en enmansminoritet.
 
Christian.
 
Jo, visst finns det flera aktörer att kommentera. Men varken DigiArkiv eller Arkiv Digital har något material som berör mina områden och, som Wittgenstein säger: Wovon man nicht reden kann, dar?ber musst man schweigen.
 
För mig är det ingen märkbar skillnad i läsbarhet mellan Dina två bilder. När jag tagit in dem i Photoshop, förstorat och skärpt kontrasten, kan jag läsa båda med undantag av ett par bokstäver i ortnamnen.  
 
Beträffande Båtsmansrullan återkommer jag per mail. Jag kan bara beklaga, att den inte tar upp mina båtsmän i Sörmland. Då hade jag betalat en slant för den..
 
Per.

2007-03-27, 09:56
Svar #10

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag tittade just för första gången på Ervalla i SVARs nya system. Valde på måfå gården Berg sid 418 husförhörslängd 1856-61 (som Genline kallar 1857-62??).
Och hur jag än gör med förstoringen så tycker jag SVAR känns som IRRITERANDE suddig.
 
Någon som gjort många prov på olika ställen?

2008-07-24, 12:22
Svar #11

Christine Liddle

Mitt Genline abonnemang är nästan slut. Det har varit toppen och jag har kommit tillbaka till början på 1700-talet i flera fall. Mina luckor ligger i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Jag har även problem med vissa av Genlines bilder som är väldigt dålig kvalité och oläsliga. Vad bör jag göra? Jag skulle kunna förnya mitt Genline abonnemang, men jag känner att det inte skulle ge så mycket eftersom jag nu kört fast nästan överallt. Och eftersom jag är så nyfiken på just de nyare delarna av historien som inte täcks av Genline behöver jag ett annat abonnemang i alla fall.
 
Jag vore tacksam för rekommendationer. Jag är rätt så ny när det gäller släktforskande och eftersom jag inte bor i Sverige och mestadels besöker på helger är det ytterst viktigt att jag har källor som jag kan titta i på Internet. Från sekelskiftet 1900 befinner sig hela släkten i Malmöhus län. Dessförinnan fanns många i Kristianstad, Kronoberg, Jönköping och Skaraborg. Ju längre bak i tiden jag går, desto längre från Malmö bodde de. Jag har även lyckats hitta nästkusiner och tredjekusiner i USA genom att ladda upp information på Ancestry.com.

2008-07-24, 12:41
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Dina geografiska områden är redan klara eller på gång i Arkiv Digital, som även har mycket bättre bildkvalitet. SVAR är kanske också ett bättre alternativ än Genline med tanke på att du vill fokusera på slutet av 1800-talet och 1900-talet.

2008-07-25, 21:55
Svar #13

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Vill komplettera Anders svar med att konfirmera att jag, efter att kört fast med Genline, fick en nystart med hjälp av SVAR. SVAR har för ett antal län lagt upp Folkräkningarna för 1880, 1890 och 1900 i digitaliserad form. Med det menar jag att man har skrivit av folkräkningarna och registerat uppgifterna i en databas, vilket gör sökbarhet på namnet. Har varit till mycket god hjälp för mig.  
 
Sedan har SVAR skannat in massor av församlingar fram t o m 1937. Skanningen är välgjord med bra kvalitet, dessutom är det skannade materialet mycket välskrivna kopior av kyrkoböckerna.  
Tyvärr, tyvärr, har SVAR inte blivit färdiga med en innehållsförteckning över församlingarna, varför det är ett tidsödande arbeta att bara hitta den församling man vill åt. Men det kommer väl så småningom.
 
När jag väl kom vidare genom att leta i SVAR, visde det sig att jag också var tvungen att gå till Genline. Det är dyrt att vara släktforskare i Sverige! Jfr med Danmark, där det hele ligger tillgängligt gratis på Internet.

2008-07-29, 16:13
Svar #14

Christine Liddle

Tack till er båda. Jag tror att jag börjar med SVAR och kompletterar sedan kanske med Arkiv Digital. Jag har sett en del skärmkopior från Arkiv Digital där jag haft problem med att tyda Genline och bildkvalitén verkar väldigt bra. Från vad jag kan se är det dock inte särskilt troligt att jag kommer mycket längre bak i historien eftersom jag mestadels kört fast på 1700-talet där husförhör saknas och det inte finns tillräckligt med uppgifter om barnens föräldrar i födelseböckerna för att leta vidare.
 
Jag har dock en släkting som är född som oäkta barn i Köpenhamn. Faderns namn finns inte och för modern finns bara ett nummer. Det kanske finns lite mer att gräva i där.

2008-11-02, 19:28
Svar #15

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 20:21
    • Visa profil
Hej!
Min släktforskning har legat nere ett tag och när jag nu tänkte börja igen undrar jag hur SVAR och Arkiv Digital står sig i förhållande till Genline i dagsläget. Det går ju att se på deras hemsidor vad man får tillgång till, men kvaliten på bilderna och användarvänligheten framgår ju inte. Har t ex SVAR förbättrat sin bläddrarmjukvara som det klagas på ovan?  
 
Mvh Lissela

2008-12-18, 13:42
Svar #16

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Genline....puh
När man har tid att använda Genline så är det STOPP,igen.
Ni som väntar på hjälp med läsning ha förtröstan vilken
dag som som helst funkar Genline.

2008-12-20, 21:00
Svar #17

Utloggad Ann-Britt Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 20:16
    • Visa profil
    • www.ann-britt.se
Sten-Sture! Om du trycker på INSTÄLLNINGAR (blå text)nere i högra hörnet, så kommer det upp en ruta där du väljer zoomningsgrad från 20% - 150% tryck sedan på spara. Sedan går det utmärkt att läsa.
 
MVH Ann-Britt

2009-11-15, 19:38
Svar #18

Ann-Marie Lindbergh

Arkiv digital har inget att erbjuda mig. där bör man nog vänta med att bli medlem
 
SVAR är en katastrof, nedladdningarna är så tröga så jag håller på att flyga i taket, ångrar verkligen att jag betalt där!  
 
Geneline, pålitlig ja!! men dom får se till att snabba på lite, mkt material som fattas trots alla dessa år!

2009-11-16, 06:30
Svar #19

Sten Magnusson

För mig med bredband tar det 1-3 sek med nerladdning av en bild i SVAR.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-16, 07:06
Svar #20

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Hur fort nedladdningen går i hos SVAR beror på vilken sida man ska öppna. Att öppna en församling i kyrkobokföringen har tagit upp till 85 sekunder, och går sällan under 25 sekunder - med bredband. Har provat med olika datorer både hemma och hos andra.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2009-11-16, 17:33
Svar #21

Kjell Arnesson

SVAR har haft bekymmer sedan i slutet av april, jag har skrivit ett antal gånger och klagat. Det svar man då får är:
Vi kan bara beklaga och hålla med dej att svarstiderna är långa. Vi har stora problem just nu med servern men problemet kommer förhoppningsvis att åtgärdas inom kort.
Det låter ju inte speciellt förtroendeingivande med förhoppningsvis. Och det SVAR anser vara inom kort har hittills tagit åtminstone 6 månader.
 
Med vänlig hälsning
Kjell Arnesson
 
(Meddelandet ändrat av delphinus 2009-11-16 17:37)

2009-11-16, 20:33
Svar #22

Ann-Marie Lindbergh

Nej verkligen inte förtroendeingivande! då får de väl se till att fixa en ny server, de hade ju nån genomgång o uppdatering för nån vecka sen, och så blev allt ändå värre!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna