ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genline och Adonline, skillnad?  (läst 1253 gånger)

2009-05-30, 18:28
läst 1253 gånger

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Är ny på att forska på nätet och skulle vilja veta skillnaden på Genline och Adonline, någon som vet och skulle vilja berätta?

2009-05-30, 20:24
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Susanne,
på forumet finns varma anhängare av båda företagen, jag kan bara ge mitt intryck.  
Genlines material är digitalfotograferat från microfilm, dvs svartvit kopia. Det kan göra vissa sidor oläsliga, där t ex mögel eller annan tidens tand varit framme, då är bilden bara svart. ADonline har fotat original i färg, det är superb bildkvalitet, och även skadade sidor går ofta att läsa.
Genline har allt av vanliga kyrkböcker, överallt. Det har inte ADonline. De har å andra sidan godbitar, om man har tur som jag och forskar i socknar där andra beställt fotografering av andra källor som domböcker, soldatrullor och bouppteckningar.
Själv njuter jag fördelarna av båda; en månads prenumeration här, en vecka där, allt efter vad jag är ute efter.  
Välkommen in i en rolig och spännande hobby!
Britt

2009-05-30, 21:16
Svar #2

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Att Genline har allt av vanliga kyrkböcker är väl att ta i ...
 
När det gäller födelse-, vigsel- och dödböcker efter 1860 har (vad jag vet) Genline ingenting. Där har de istället de avskrifter som prästerna skickade in till Statistiska Centralbyrån och dessa innehåller inte alla uppgifter som finns i originalböckerna. Där Arkiv Digital har hunnit fotografera så kan originalen finnas fram till ungefär 1938.
 
Susanne, ett bra tips är att kontrollera om de socknar som du förväntar dig behöva söka uppgifter i finns fotograferade av Arkiv Digital. Detta kan du lätt finna på deras hemsida. Saknas de, så har du bara Genline att tillgå.
 
Sedan finns möjlighet att testa Genline och Arkiv Digital. En snabb titt på Arkiv Digitals hemsida ger att de har en länk redan på förstasidan om hur man gör för att prova AD Online. Du är då hänvisad till en enda socken, men du får möjlighet att se hur bilderna ser ut.
 
Ha så kul!

2009-05-31, 01:06
Svar #3

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Tack för era svar! Nu är det så att jag inte ny på att forska utan har suttit på Landsarkivet i göteborg i många år. Men har nu börjat att testa på Adonline i ett litet tag. Och jag är jättenöjd men började idag att fundera över Genline.  
 
Vad jag saknar i Adonline är Stockholm, vet ni om dom kommer att vara med snart? Eller ska jag vända mig någon annanstans? Får ju säga att jag är väldigt nöjd med Adonline efter att ha suttit med microfilmerna innan.  
 
Ni kommer säkerligen att stöta på mig fler gånger här på forummet eftersom jag har massor utav frågor ...
 
Ha en bra fortsatt helg!

2009-05-31, 08:50
Svar #4

Carl Szabad

Susanne! Det finns även en tredje aktör, Svar. Där finns betydligt mer Stockholmsmaterial än hos någon av de andra. AkrivDigital har ännu inte börjat fotografera i Stockholm, fast de skulle ha gjort det för över två år sen och Genline har bara sitt standardmaterial. Dessutom har Svar fotograferat om många böcker som blev dåliga vid mormonernas fotografering. Jag bifogar ett exempel som jag hittade igår. Den vänstra bilden är från Svar och den högra från Genline.
 

2009-05-31, 16:59
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6865
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:40
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En jämförelse mellan Arkiv Digital, Genline och SVAR finns i Arkivguiden: Arkivhandlingar på internet (www.arkivguiden.net/ag/ag02/ag02017.htm).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-05-31, 18:15
Svar #6

Utloggad Susanne Seger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2012-10-09, 00:11
    • Visa profil
Åh tack för hjälpen, nu förstår jag bättre.
 
MVH Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna