ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppgift om när hus/torp byggdes?  (läst 4313 gånger)

2007-02-19, 19:58
läst 4313 gånger

Maria Zakrisson

Hej! Jag studerar ett hus byggt 1919 och har kunnat konstatera att det är byggt på torpargrund med natursten. Under detta hus har man valt att lägga ett lager kol, jag tror det kallas kolstybbe. Än så länge har jag bara lyckats få fram att denna kol tillverkas i kolmilor och innehåller sand mm. Borde inte ett lager kolstybbe suga vatten kapillärt och därmed ha negativ effekt på husets fuktskydd? Varför valdes detta material under huset?  
Tack på förhand.

2007-02-20, 13:43
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag är inte expert på detta men har just renoverat ett gammalt hus med hussvamp. Anledningen till mögel- och svampskador är ofta just den byggnadskonstruktion du nämner.  Det blir fukt! Tydligen är det så att så länge man eldade i spisar och kakelugnar varje dag så värmde skorstensstocken upp utrymmet och fukten drevs ut. Man hade också katthål som ventilerade och som stängdes på vintern med snö. När skillnaden mellan golvets innetemperatur och grundens temperatur är stor (höst och vår) blir det fuktavsätting under golvet.
 
Detta från en amatör som kämpar mot fuktskadorna i ett gammalt hus. Det finns säkert någon som kan detta bättre.

2007-02-20, 16:35
Svar #2

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Svenska Byggnadsvårdsföreningen kan nog ge upplysning.
Deras hemsida är http://www.byggnadsvard.se
 
Mvh
Irene
irene.p40@hotmail.com

2007-02-20, 22:21
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag är ingen expert, men tror ?nte kolstybb/sand får den effekt Maria nämner...
 
Chris, problem med fukt i grund och källare får man nog oftast på sommaren. Varm fuktig sommarluft kommer in i källaren och kyls ner, kondensation, över 70% fukt, mögel...  
 
På vinterhalvåret brukar vind och källare vara torra. Det är lite varmare än utomhus, dvs luften i källaren blir torrare än utomhus.
 
Medan vindsutrymmet istället har problem på vintern. Den varma fuktiga inomhusluften kommer upp på vindstrymmet och kyls ner - se stycke två...

2007-02-21, 08:26
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Sök på kolstybb på Google så finns det massa information om kolstybb och även namnet kolstubb används.  
 
Kolstybb är krossmaterialet som man får när man hanterar kol.
 
I kolmilan blev det ju massa småpartiklar kvar när man tagit de stora bitarna, om man satte upp en ny mila på samma ställe så användes detta till att täcka milan, man grävde då i marken och det kom med jord och sand.
 
När man inte milade mer på den platsen så blev det kvar en kolbotten, detta var lätt att gräva upp och använda som fyllnadsmaterial
 
 
Kolstybb och slagg användes som isoleringsmaterial i golv, det kan ju ha ramlat ner i grunden
 
Kapilärt suger inte kolstybb så mycket som en lera eller fin silt (mycket fin sand) så det har nog snarast en upptorkande effekt under huset.
 
Det varierar som sagts ovan med fukten under huset beroende på vilken årstid det är och då kan kolen hjälpa till att utjämna detta.
 
Ett annat alternativ kan vara att kolen har en hämmande effekt på svamptillväxt
 
Det finns nog olika alternativ till varför man lade in slagg, kol, aska mm i byggnaderna.
Det varierar med var i Sverige vi är, det är ju både tillgång till materialet och funktioner som spelar in, dessutom är det ju stora skillnader i landet hur man byggde och dessutom hade varje snickare/byggmästare sitt sätt att bygga.
 
Beträffande torpargrunder eller krypgrunder så fungerade det hyggligt förr då det var dåligt isolerade golv och värmen läckte neråt på vintern och det torkade rakt genom golvet upp på sommaren.
 
Man lade husen på små kullar där det var torrt och man levde mycket torrare inomhus.  
 
Jag har sysslat med husbesiktningar och ser ofta problem med gamla hus då man tilläggsisolerat och skapat problem som inte funnits förr.

2007-06-05, 08:47
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Hur daterar men ett gammalt hus? Jag har forskat lite kring mitt gamla torp i Norra Uppland och där finns en jordkällare med påbyggd överbyggnad som ser mycket gammal ut. Finns några speciella tecken man bör utgå från? Finns någon lämplig litteratur att studera?

2010-03-13, 09:58
Svar #6

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej!
 
Behöver hjälp hur jag kan få reda på när hus/torp byggdes. Enl hörsägen skall ett torp vara byggt omkring 1895. Det måste ha legat ett torp på fastigheten mycket längre tillbaka i tiden enligt husförhörslängderna men det kan vara så att det gamla huset rivits och ersatts med nytt.  
 
Var hittar jag uppgifter om detta?
 
Vänligen!
 
Kerstin

2010-03-13, 13:54
Svar #7

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Kerstin
Hör med med lantmäteriet i Gävle
Stig

2010-03-13, 17:01
Svar #8

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Tack för tipset.
 
Kerstin

2010-03-14, 07:29
Svar #9

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det kan vara ide att kontroller i bokserien Svenska gods och gårdar. Torpet kan finnas med där och där står ofta byggår. Om det fanns en äldre bostad på torpet så är det sannolikt ingen lantmäteri gjord och nya byggnader kan inte hittas via lantmäteriet. Däremot kan man hitta uppgifter via brandförsäkringar och i taxeringshandlingar.

2010-03-14, 07:40
Svar #10

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Nästa gång jag går till biblioteket blir det att leta efter torpet Stora Molid i Lerdala.
 
Tack
Kerstin

2010-03-14, 08:05
Svar #11

Utloggad Kerstin Örtengren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 09:43
    • Visa profil
Hej igen!
 
Kan man efterlysa uppgift om Stora Molid, Lerdala, Skaraborgs län här på forumet? I så fall under vilken rubrik?
 
Vänligen!
Kerstin

2017-03-11, 18:53
Svar #12

Utloggad Daniel Toorvald

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-09-20, 15:05
    • Visa profil
Bokserien Svenska gods och gårdar är en guldgruva vad gäller fotografier och ägarskap till olika gods och gårdar i landet. Dock bör man vara medveten om att årtalen som finns nämnda i böckerna kan vara felaktiga, då uppgifterna bygger på intervjuer med personer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna