ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dombok Norra Vedbo 1703ff  (läst 892 gånger)

2013-12-04, 00:05
läst 892 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
Har i Göta Hovrätts renoverade domböcker för Norra Vedbo HR läst en spännande historia om min anfader regementskvartermästaren Gregorius Kula, som 1702 vid 93 års ålder avlider genom olyckshändelse men där det senare kommer ut ett rykte om att en viss Lars i Kärra i själva verket skjutit honom med två pistolskott. Gregorius Kulas egen dotter är också på något sätt involverad. Av denna anledning tas fallet upp i HR d 16 februari 1703. Efter vittnesförhör beslutas att kroppen skall grävas upp och undersökas, och att fallet skall tas upp å nästa Ting - vilket rimligtvis borde vara sommartinget eller möjligen hösttinget i samma härad. Men jag har förgäves sökt efter en fortsättning. Jag kan omöjligen finna någon fortsättning på fallet.  
 
Kan någon som är bättre insatt i Domboksforskning ge mig ett tips om vad jag skall söka så vore jag tacksam. Eller kanske någon rent av har följt fallet och vet hur det slutar?

2013-12-04, 13:42
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Det finns i varje fall material om ärendet bland till landshövdingen i Jönköping insända skrivelser (Landskansliet D II:6 och/eller D II:7). Jag satt med de volymerna i förra veckan, men läste bara igenom detta mycket hastigt. Om jag inte minns fel refererades i brevet resultatet av fältskärens undersökning. Jag noterade inte avsändarens namn, men det bör väl ha varit häradshövdingen eller eventuellt kronofogden. Volymerna är försedda med personregister.
 
Mitt intryck vid en hastig läsning var att undersökningen resulterade i att dödsstraff blev aktuellt för flera av de inblandade, men ärendet tycks annars redovisas i boken Linderås och Adelöv: Två socknar i Holaveden av Erik Lönnerholm

2013-12-04, 14:36
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Precis som Bengt nämner finns det nämnt i  i boken Linderås och Adelöv: Två socknar i Holaveden av Erik Lönnerholm - en mycket kunnig skribent. Mina datorer är idag mina ovänner och scanningen fungerade inte, varför Du får foton tagna med Iphone, mailade till mig och sedan behandlade. Hoppas de går att läsa. Köp boken om Du kommer över den!  
 
Vänligen,
Olle Elm

2013-12-04, 14:41
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info

 
Förmodar att Du redan vet att familjen förekommer i Flisby socken, samt i Frälsegodsen, Smålandsdelen - om jag minns rätt.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-12-04, 22:01
Svar #4

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
Underbart! Vad vore släktforskning utan er hjälpsamma forskarvänner på Anbytarforum! Tack Bengt och Olle! En blomma till er var!
Mikael

2013-12-06, 22:27
Svar #5

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Intressant. Jag har själv noterat målet i någon dombok, men kommer tyvärr ej ihåg vilken. Det kan ju vara den notis från 1703 som noterats ovan.
 
Vad är känt om Gregorius Kulas ursprung? Känner man till något tidigare släktled?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna