ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faderskapsmål i Tierp  (läst 418 gånger)

2007-04-28, 10:05
läst 418 gånger

Utloggad Anita Hjelm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 551
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 12:50
    • Visa profil
Hej!
Jag söker fadern till
Per Erik Kolm-Thor soldat i Eskesta, Tierp
född 1861-04-09 i Tierp
 
Moder: Johanna Ersdotter  
född 1840-12-29 i Tierp.
Övriga uppgifter:
Johanna arbetade vid Prostgården som piga fram till 1861, då hon flyttade tillbaka till föräldrarna. Hon flyttade sedan till Thensta och Per Erik bor kvar hos morföräldrarna fram till 1866 då han flyttar till Viksta.
 
Finns det någon information om Johanna stämt någon fader?
Kan det finnas nämnt i något sockenstämmoprotokoll, där man sökt finna fadern för att han ska bidra till försörjningen av sin son?
 
MVH
Anita Hjelm

2007-04-28, 17:25
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Innan 1864 var det brottsligt att föda barn utom äktenskapet. Så sent som 1861 tillämpades inte lagen fullt ut längre, men det kan mycket väl hända att modern åtalats och då nämnt den man hon ansåg vara far till barnet - varpå mannen kallades in och vanligen svor med två fingrar på Bibeln att han minsann aldrig ens kastat en kärlig blick på kvinnan (svor sig fri).
Kvinnan kunde åtalas från det man hade en berättigad misstanke att hon var gravid tills ett halvår eller så efter födelsen.
Kontrollera alltså domböckerna för Tierp, de finns på Uppsala Landsarkiv.
 
Kontrollera också kyrkoräkenskaperna. Den presumtive fadern kan ha fått böta till kyrkan för lönskaläge/hor.
 
Däremot fanns det inga sociala myndigheter som var intresserade av att finna fadern. Den lagstiftning som tvingade oäkta fäder att betala för konsekvenserna av sina små snedsprång kom inte förrän 1917.
 
Ingela

2007-04-28, 22:40
Svar #2

Utloggad Anita Hjelm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 551
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 12:50
    • Visa profil
Hej Ingela!
Tack för denna utförliga info!
Ska ta kontakt med Uppsala landsarkiv! Hoppas jag nu kommer vidare bakåt i mitt sökande efter mitt ursprung.
 
Hälsningar
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna