ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar jag domböcker?  (läst 661 gånger)

2008-01-11, 15:14
läst 661 gånger

Utloggad Karl Holmberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-03-27, 14:07
    • Visa profil
En släkting till mig,Carl Larsson ,ej målaren, uppges i Husförhörsbok för övre Ullerud 1829-1834,ha varit straffad, för brott mot 4e budet 1830.  
År 1833 flyttade hela familjen till Grums där jag ej kan finna dem.
Var kan jag leta där brottet och eventuellt straffet finns angivet.

2008-01-11, 15:34
Svar #1

Carl Szabad

Enligt Socken-Sök (länk i Rötter till Databaser) så ligger Övre Ullerud i Kils härad. Sök i de domböckerna.

2009-06-10, 09:29
Svar #2

Utloggad Jörgen Jönsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 00:23
    • Visa profil
Hej!
 
När min farfar, Ernst Lennart, föddes 1912-04-28, så står fadern som okänd. Ida Sofia Jönsson (Augustsdotter / Augustsson, f. 1890-09-30) bodde på Skönabecks gård i Wifvenröd, Torrlösa församling, där hon står antecknad som piga, när hon blev gravid (omkring juli 1911).
 
Finns det möjlighet att hitta fadern i domböcker? Jag har kollat alla namn som fanns på skönabeck gård och det enda namn som jag hittar som är samma som ett av min farfars namn är en Ernst Georg, men han var bara 12 el. 13 år gammal när Ida blev gravid, så han verkar vara lite för ung.
 
Hur går jag tillväga för att för det första hitta domböckerna?
Hur vet jag vilken dombok jag ska titta i?
Finns det något annat sätt att hitta fadern?
 
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

2009-06-11, 05:47
Svar #3

Kerstin Thölix

Hej!
 
Ta kontakt med Landsarkivet i Lund www.statensarkiv.se för det är dom som har domböckerna för Skåne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna