ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-07  (läst 2216 gånger)

2005-06-04, 12:43
läst 2216 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Håkan,
 
Jag tror dina invändningar kan ha stämt för några år sedan, och definitivt när Discus installerades första gången på Rötter. Men mycket har hänt på forumfronten på Internet sedan dess. Det är varken krångligt att registrera sig eller svårt att administrera idag, naturligtvis förutsatt att programvaran har utvecklats med tiden (hur det är med Discus på den fronten vet jag inte). Det finns tiotusentals fora om alla möjliga ämnen med tusentals deltagare som sköts av glada amatörer på sin fritid. Det visar att det inte kan vara någon stor administration.
 
Hur minskas missbruket?
1) Den trots allt lilla tröskeln att registrera sig tvingar folk att tänka efter något innan de skriver.
2) En vanlig automatisk registrering (=ingen administration) är att användaren måste bekräfta sin anmälan genom ett epostmeddelande. En korrekt epostadress måste alltså anges.
3) Det står administratören fritt att kräva in precis så mycket eller liten information man vill (namn, adress osv), och därmed med en enkel knapptryckning avvisa personer som inte vill lämna dessa.
4) Falska användare med en temporär epostadress går förvisso inte att helt stoppa från att anmäla sig och sedan direkt spamma forumet, men administratören kan med en enkel knapptryckning ta bort den användaren så fort spammet upptäcks. Vill spammaren fortsätta måste han eller hon gå igenom proceduren igen och igen, och tröttnar till sist.
5) Man kan vägra godkänna hotmail och andra anonyma epostadresser automatiskt.
 
En annan positiv sak med ett användarkonto är att de som skriver inte behöver ha en synlig epostadress, som kan plockas upp av robotar som letar adresser att spamma, men kan ändå kontaktas genom den, om man så önskar, osynliga epostadressen som är kopplad till användarkontot. Många forumprogram har också möjlighet att skicka privata meddelanden mellan användarna.
 
En enorm fördel med användarkonton är också att man vet vem man diskuterar med. Vi har ju sett väldigt många exempel på namn som kan misstänkas vara påhittade, och även ett och annat exempel på att helt oskyldiga personer med vanliga namn beskyllts för att uppträda anonymt.  
 
En liten reservation får jag ju göra med tanke på just programvaran Discus. Jag håller med Anders R om att det är mycket önskvärt att hålla arkivet av gamla inlägg intakt. Vi är därför ganska beroende av vilka möjligheter som Discus ger. Den har väl aldrig legat i frontlinjen vad gäller nyheter på forumfronten, men kanske senaste versionen ändå är en bit på väg. Det kanske någon annan har koll på?

2005-06-04, 13:32
Svar #1

Jan Andersson

Låt Rötter vara som det är. Den friheten tycker jag och flera andra att vi ska behålla. Den får ju alla ta del av och för ju forskningen vidare.  
Ha en fin helg! (trots regnet)

2005-06-04, 16:05
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Den som är intresserad av Discus Pro:s möjligheter kan läsa här:
http://www.discusware.com/products/professional.html
 
Jag kan inte se några skäl att byta programvara även om man skulle vilja lägga till ett antal funktioner, ty de finns där.

2005-06-04, 16:35
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Utmärkt. Då är inte programvaran något problem. Mycket av det jag nämnde finns ju i den nya versionen. Då hänger det bara på viljan... Enklast är förstås att följa Jan Anderssons råd och inte göra något. Vi kanske inte ens behöver en anbytarvärd?

2005-06-04, 20:14
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vill någon bli anbytarvärd?
Det verkar svårt att värka fram en ny?
Låt det(<)bli som det är, är väl enklast?
Låt det gamla bestå :-)
Vi är väl griniga gubbar?1? ;-)  
Jan-Christer

2005-06-04, 22:31
Svar #5

Sofia Eriksson

Med stor sorg kan jag se att att jag se att jag kunde hjälpt en del av dem som ställt frågor här.  Men jag avstår - tacka Leif Nygård.

2005-06-05, 09:42
Svar #6

Ingrid Wikberg

Så synd då Sofia   Men du ska se att det finns andra som vill hjälpa. - Vi är många som generöst svarar om vi bara kan svaren    Och det finns oftast svar på de allra flesta frågor som ställs här -eller också får man råd och tips som gör att man själv vet vart man ska leta i arkiven. Så du behöver inte gråta.  
 
Mvh
Inkan

2005-06-05, 10:40
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Sofia, jag förstår direkt vad du syftar på. Ge inte upp, utan sätt dig upp emot Leifs påhopp istället! Visa genom att ta del i diskussionerna och hjälpa till där du kan, att hans slutsats var felaktig!
 
Mvh
Ingegerd

2005-06-05, 11:46
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Sofia var inte ledsen. Kom igen!  
Finns du - skriv!
 
Mvh Anita

2005-06-05, 11:47
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som jag skrev ovan, ett enkelt mail visade att Sofia var en verklig person. Som källkritisk forskare bör man pröva andras påståenden, vilket i detta fall var mycket lätt...

2005-06-05, 12:48
Svar #10

Ingrid Wikberg

Men Anders var det inte någon som påstod nyss att med ett fejkat namn med fejkad(?) fungerande e-mailadress kan betyda att den som skriver inte behöver vara det namn de uppger sig heta? Någon t o m tyckte att hotmail-adresser inte skulle godkännas, vilket jag alltid använder här för att slippa Spam på min teliaadress ( både ordförande och anbytarvärd har min telia-adress) Men jag började nästan undra om jag finns?  ?
Finns du?

2005-06-05, 13:05
Svar #11

Jan Andersson

Låt oss glömma allt som ligger bakom och gå vidare med Rötter som det alltid varit. Foskarglädjen går ej att ta miste på. Som jag tidgare nämnde i ett inlägg om att ge och ta
utan krav måste vara det rätta. Ha en fin dag trots regn. Efter regn kommer solsken glöm inte det.

2005-06-05, 13:21
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Inkan!
Vi skriver - vi finns.....

2005-06-05, 15:26
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag ställer mig fortfarande frågande till den släktforskare och dennes avsikter - i detta fall Sofia Eriksson - när hon har penthouse i e-postadressen. Sök penthouse eller penthousegrill på Goggles, så kan ni se själva!  
 
Om Sofia Erikssons syften på detta forum ska betraktas som seriösa bör hon nog ändra e-postadress.

2005-06-05, 15:48
Svar #14

Ingrid Wikberg

Men Leif, själva 'adressen' är ju yahoo.se! Hon heter ju 'penthousegrill'. Kanske  ska det ses som psedonym?
 
mvh
Inkan  

2005-06-05, 15:52
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej Leif
 
Sökte på Penthousegrill och fick upp en Holländsk chatsida, en belgisk musiksida och en vuxensite.
 
Penthouse, som ju betyder takvåning eller utbyggnad över uteplats, hette hotellet jag bodde på i Manchester senast. Det är också namnet på ett flertal större mäklare, hotelkedjor och till och med använt av Citroen som namn på ett projekt.
Att det sedan också är namnet på en större tidning som innehåller bilder och beskrivningar av tvivelaktig karaktär är ju tydligen känt.
 
Tycker att det är fanatstiskt att bedöma seriositet utifrån en mailadress där den personliga reaktionen på innebörden får avgöra betydelsen.
 
Ha det bra
Mats

2005-06-05, 16:06
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Då 'Penthousegrill' ju är namnet på en belgisk rockgrupp (inom genren hardcore som jag förstått) är det ju inget konstigt att man kan ha en e-postadress med namnet på bandet man gillar..  
 
Det blev bra olyckligt här; jag tänkte skriva om detta tidigare idag, och då hade nog inte Leif fortsatt att missförstå det hela.. Hoppas alla kan försonas, och häng som sagt inte upp Er på e-postadresser. Att man offentligt har andra e-postadresser än sin ordinarie (gäller ju många) är fullt förståeligt, och något som är allmänt spritt och t.o.m rekommendabelt i vissa sammahang.

2005-06-05, 17:59
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett så bra exempel vi fick på nyttan av användarkonton. Sofia Eriksson hade inte blivit misstänkliggjord om vi haft konton. Då hade  
 
[color=0000ff]Sofia Eriksson (Penthousegrill) [/color]
 
skrivit inläggen! Fortsätt skriv, Sofia!

2005-06-05, 18:12
Svar #18

Sofia Eriksson

Känner att en förklaring av min valda epost-adress kan vara på sin plats. Det är inte lätt att hitta något namn på yahoo som inte är upptaget för det första.
 
Följde ett tag en fånig såpa som heter Våra bästa år. Där hade de en restaurang/fik eller något sådant och därifrån lånade jag namnet.
 
Jag kunde aldrig drömma om att någon skulle döma ut mig p g a en epost-adress, men tydligen ska man aldrig förvåna sig.
 
Det är ju inte roligt. Det här får bli min avslutning på det hela. Nu vill jag inte skriva hit mer och hoppas att Leif Nygård därmed får som han vill.
 
Tack alla som visat sympati för mig och hoppas de flesta är som ni.
 
M v h Sofia

2005-06-05, 20:23
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Bästa Sofia Eriksson!
 
Missförståndet hade kunnat undvikas om du hade förklarat ditt val av e-postadress på ett tidigare stadium. Åtminstone i mejl till mig.  
 
Jag ber naturligtvis om ursäkt om jag sårat dig.  Glöm nu detta, Sofia - det gör jag - och fortsätt skriv inlägg!  
 
Men som Anders Berg konstaterar, hade detta kunnat undvikas om vi haft användarkonton.
 
Mvh Leif

2005-06-05, 20:41
Svar #20

Utloggad Mats Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 18:01
    • Visa profil
Jag hoppas Leif Gson Nygård kan publicera en lista med e-postadresser som anses seriösa. Jag kan inte se något anstötande eller kränkande i den adress som Sofia har använt och har därmed ingen som helst förståelse för varför hon ska anses vara oseriös.

2005-06-05, 21:53
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Den första sida jag får upp vid Gogglessökning på penthousegrill är http://www.penthousegrill.tk/ - och det är inte något musikband som man kan få sken av. Har ni varit inne på forumet, Mats A. och Mats O.? Tk är väl landskoden och det står för Tokelau (ligger förmodligen i närheten av Nya Zeeland eftersom myntslaget är i nyzeelänska dollar).
 
Så en god regel kan vara att kolla Goggles innan man väljer psedonym & e-postadress!
 
Och härmed är denna debatt avslutad för min del.

2005-06-05, 22:08
Svar #22

Utloggad Mats Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 18:01
    • Visa profil
Det är möjligt att den är avslutad för din del Leif, men din syn är intressant att diskutera.
 
1. Sofias mailadress hade INGET att göra med www.penthousegrill.tk
 
2. Även om den sida som du nämner har ett innehåll som är av sexuell karaktär så ska väl inte det påveka Sofias möjligheter att delta i detta forum så länge hon håller sig till de regle som finns uppsatta här.
 
3. Enligt Leifs synsätt är tydligen domäner som .tk mindre seriösa. Har det med det fysiska avståndet att göra ? Anser Leif i allmänhet att personer som inte finns inom domänen .se är mindre seriösa ? I så fall anser jag att Leif är den som inte bör yttra sig här eftersom det är en helt klart diskriminerande attityd.

2005-06-05, 22:35
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Leif
 
Läs innantill vad jag skrev:  
Sökte på Penthousegrill och fick upp en Holländsk chatsida, en belgisk musiksida och en vuxensite.
 
Med kunskap om vad penthouse betyder, hur det används internationellt och med ovanstående blandade konfekt ser jag inget som talar för att en person ska misstänkliggöras bara pga den mailadressen
 
Mats

2005-06-05, 22:36
Svar #24

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Leif, jag blir minst sagt förvånad över ditt inlägg kl. 20.23. Skulle ansvaret vila på Sofia att klara ut dina felaktiga slutsatser, eftersom du anser att hon kunde ha mailat dig och förklarat sitt val av e-postadress? Du tar nog lite för lätt på det hela, när du skriver Glöm nu detta, Sofia - det gör jag..... Jag trodde att du skulle vara betydligt mer ångerfull, när Sofia själv skrivit och berättat om bakgrunden till sitt val av e-postadress.  
 
En sak instämmer jag dock i: Fortsätt att skriva inlägg, Sofia!
 
Mvh
Ingegerd

2005-06-05, 23:37
Svar #25

Sofia Eriksson

Det började med en enkel fråga om det var lätt att bli inblandad i en mindre trevlig diskussion här på Anbytarforum.
 
Jag anade inte att någon kunde få så felaktiga uppfattningar bara på grund av en epost-adress, eller att den skulle bli föremål för undersökning. Jag försäkrar att jag inte alls hade några tankar på någon sexuell verksamhet eller dylikt när jag valde den. Penthouse Grill var som sagt ett namn på ett slags servering i en dålig men stundvis rolig såpa. Och alla vanliga namn som t ex mitt eget är upptagna, om man inte väljer att ha en massa siffror i adressen, och personligen tycker jag det är krångligt att ha det.
 
Släpper det här nu - och Leif, no hard feelings. Men det ÄR sårande att bli utmålad som någon slags tvivelaktig person här. Men jag tänker inte älta det, och jag hoppas du inte gör om samma misstag mot någon annan. Ta det lugnt.
 
Nu glömmer vi det här och hittar något trevligare att skriva om. Och tack alla som hjälpt och försvarat mig.
 
Återkommer när jag har något helt annat att dryfta.
 
Hej hopp, alla glada!

2005-06-06, 00:03
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En intressant detalj (ointressant här egentligen förstås, men visar ändå på att allt inte är vad man tror på nätet, ibland även 'åt andra hållet') är att den nämnda sidan på .tk-domänen var just den musiksidan jag nämnde som en tänkbar inspiration till namnet.. Man har där valt att först lägga en varning om att nu måste du vara 18 år osv. för att fortsätta - men det är nog bara en kul pryl de har för att göra det mer spännande som jag ser det.
 Musiken är väl sedan kanske inget för kyrkans gosskör kan jag tänka mig - men en sida för ett band, med konsertbilder, bandmedlemmar, turneplan osv. är det..
 
I Sverige är det ju vanligt med .nu-domäner (som också 'har sitt ursprung' i ett örike [Niue]), och det finns många, många som har sin adress på en sådan domän utan att det är något konstigt med det.. Till för inte så länge sedan var ju t.ex. .se-domänen förbehållen företag, så då var det många som lade sig på .nu som redan 1997 släppte sin toppdomän fri .
 
Nu blev det ännu mer som inte hör hemma här egentligen, men jag tycker det är lite viktigt (precis som andra också påtalat) att se upp på alla vis så det inte 'blir fel' i onödan.
 
-Skönt också att Sofia inte känner sig alltför hårt grillad - och nu lovar t.o.m. jag att droppa ämnet..

2005-06-06, 07:11
Svar #27

Rune Edström (Rune)

Hej
Nä mina herrar.
Varför i helsikes ska  det vara avsändaren som ska göra bot och bättring? Och ska ha gjort fel?
Att det är andra som ska rätte sig efter er.  
 
Om fantasin flödade, varför inte skicka ett mail, innan nedslaget skedde, och inte efteråt.
Tycker Sofia har att FODRA en ursäkt. Å inte bara ett lamt att gå vidare å glömma.
 
Hoppas det inte blir ni som bestämmer nivån för att komma in på AF nästa år, då det nya kanske sjösatts.
mvh
rune

2005-06-07, 01:54
Svar #28

mona johansson (Maris)

Är det verkligen så illa att man i detta forum blir ifrågasatt pga. sin mailadress? Måste man ha @telia eller något liknande, ett okej namn, bokstavs/sifferkombination@ för att anses som seriös här? Och vem bestämmer vad som anses vara lämpligt? Kanske det är bäst att snarast byta min hotmail mot något mer lämpligt för att ingen ska kunna ifrågasätta om jag och mina frågor/innlägg är på riktigt.
 
mona

2005-06-07, 05:57
Svar #29

Sofia Eriksson

Jag har fått en personlig ursäkt av mannen i fråga via epost. Nu lägger vi ned det här. Har fått löfte att han ska vara försiktigare i framtiden.
 
M v h och glad sommar
 
Sofia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna