ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruna ögon trots blåögda föräldrar- är jag adopterad?  (läst 15077 gånger)

2005-07-08, 12:35
läst 15077 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det är inte forskningen som behöver omvärderas, det är skolans läroböcker som får sluta att förenkla så mycket. Ty allt detta är välkänt, men det anses dumt att lära barn att verkligheten är komplex...

2005-07-08, 18:15
Svar #1

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Dessutom står det tydligt beskrivet i tidigare inlägg om ni bara orkade att läsa dessa...

2005-10-24, 09:21
Svar #2

Inger Rozén

Hej!
En intr. diskusition som får mig att yttra mig.Inger Rozén heter jag.Jag är en typisk svensk.Jag har blågrå ögon.Hårfärg,ljusbrun.Min mamma var svensk,svart hår och bruna ögon.Pappa grå ögon,och hårfärg ljusbrun.Jag gifte mig med en man från Ghana och fick tre bruna barn.Min mellan tjej,är gift med en kille som är Creole,alltså,färgad amerikan med rötter från spanska sidan.De har nu två barn.Flickan är lusbrun emedan grabben ser ut som en liten viking.Han har blont hår och blå ögon!Det ni!

2005-10-24, 09:25
Svar #3

Inger Rozén

Hej och hå!
Inger här.Stavningsfel såg jag.Naturligtvis är hon ljusbrun som sin mamma,kan jag då tillägga.

2005-10-24, 16:51
Svar #4

Marianne Solli

Hei hei. Den lille vikingen har nok sett sitt snitt til å hoppe over en generasjon og samlet med seg de fleste genene fra sin mormor og oldefar. Herlig, og sikkert en fin blanding.  
 
Hilsen Marianne.

2006-06-17, 21:37
Svar #5

Susanne Olander

Hej!
I min släkt har alla riktigt mörkbruna ögon och hår både mina föräldrar. syskon och far och mor föräldrar, men jag har fått ljusgröna ögon och blont hår kan ni förklara detta, /Susanne

2006-06-18, 00:45
Svar #6

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag kommer från en släkt där bruna ögon är dominerande.  
 
Min son har mörkt hår som resten av släkten (på min sida) men ögona är blå iofs med stänk av brunt och grönt. Hans pappas släkt har blåa ögon i de flesta fall.
 
Annars så har jag lärt mig att brunt brukar vara den dominerande färgen. Så har man en förälder med bruna ögon och den andra med blå är det vanligaste att barnet får bruna ögon.
 
Så det kan vara så att för någon eller några generationer sedan hade båda föräldrarna anor med tex blå ögon, vilket kan slå igenom senare.
 
Jag vet att när jag var yngre så var jag väldigt förundrad att min dagmammas barn var ljusa med blå ögon när föräldrarna var mörka. De flickorna var absolut inte adopterade.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-18, 22:38
Svar #7

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Så här lärde jag mig i Biologin i skolan:
 
Man har två anlag. Är ett brunt och ett blått får man bruna ögon.
 
Två blåögda föräldrar har alltså båda blå anlag och kan bara få blåögda barn.
 
Två brunögda föräldrar kan ha varsitt blått och varsitt brunt anlag.
 
Deras barn kan alltså ärva två bruna anlag och bli brunögt, ett brunt och ett blått anlag och bli brunögt (men med möjlighet att få blåögda barn i sin tur), eller två blåa anlag och bli blåögt.
 
--------------------------------------------
 
Jag är brunögd och mina barns mor blåögd. Alla barnen är brunögda - dvs de har ett anlag av vardera sort.
 
Min mamma är blåögd, pappa brunögd. Farfar var blåögd och farmor brunögd. Farmors far var brunögd och farmors mor blåögd.
 
Jag kan alltså spåra mitt (och barnens) bruna anlag till min farmors far, men vet inte mer om mitt blåa (osynliga) anlag än att det kommer från mamma.

2006-06-18, 23:11
Svar #8

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Bläddra gärna tillbaka i diskussionen, inlägget 2 december 2004 är särskilt intressant.

2006-06-19, 00:27
Svar #9

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Anders,
 
Min son har inte bruna ögon. De är svagt melerade, gråblå med några få stänk av brunt och grönt. Jag har bruna ögon, nästan svarta, min sons far har en gråblå färg. Ögonfärgsmässigt så är det hans pappas färg som har övertaget.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-10-20, 21:08
Svar #10

Mikael Fors

Ögonanlag?
 
Det vete katten hur det fungerar men jag har själv en exsambo med brun/grön melerad iris med mig själv stålblå iris, en son med klargrön iris med gula fläckar, en dotter med brun/grön/gulaktig iris och en son med brun/blå iris. Alla tre har melerade iris. Det ställer till det lite vid passfoto...
 
Det roliga är att både mitt ex och barnen kan förändra färg efter humör. Inte efter kläder eller något, men om dom är arg/sur eller glad/pigg.

2018-02-05, 20:52
Svar #11

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Har läst om denna diskussion efter att ha sett Bron på TV. En viktig sak i handlingen är att blåögda föräldrar inte kan få ett brunögt barn, alltså har modern varit otrogen (dessutom med makens bror).  Verkar inte så säkert som det påstods, men är ju två avsnitt kvar.
hälsn Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna