ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotoinsamling  (läst 784 gånger)

2003-01-05, 22:03
läst 784 gånger

Tina Tilly

Det är kul att se Rötter prövar att kopiera SweDano Journals id? med fotogalleri. Det vill ta lång tid för Rötter, då SweDano Journal har ett fotoarkiv på över 700.000 i skrivande stund, arkivet växer konstant.
 
Med vänlig forskar hälsning
 
Tina Tilly
SweDano Journal

2003-01-05, 23:23
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Tina!
Skulle inte vilja säga att Rötter prövar att kopiera SweDanos id?, då man måste betala för era fotografier, jag var inne på eran sida och hittade inte ett enda foto att se, men jag kanske inte letade på rätt ställe. Här på Rötter sker ett utbyte forskare emellan:~)
 
Hälsningar Sari

2003-01-06, 00:57
Svar #2

Tina Tilly

Hej Sari!
 
Då SweDano Journal själv får betala för sina hemköp av fotomaterial, är det väl helt naturligt att vi inte delar ut fotona gratis. Inte ens Genealogisa Föreningen delar ut sina foto och kopior gratis. Det kan du se på deras hemsida
http://www.genealogi.net/bestalla.htm . Sedan finns det Peter Larsson med sitt fångregister. Inte heller han delar ut sitt material gratis. Om du kan se några utlagda foto på deras hemsidor, ser du mer än vad jag kan. Det är en annan sak om man arvt gamla släktfoton, som man inte betalt för. Där kan man ju själv välja om vill dela med sig till andra i Rötter.  
Till Din och andras information kan jag upplysa att SweDano Journal är en ideel förening, vars redaktör är professionell journalist sedan 1968. Journalistenarvodet är som bekant inte av de minsta, men kan jämföras med advokater som bestämt inte heller arbetar gratis.
 
Vi är utmärkt klara över att Rötter och andra har ont av den sucess SweDano Journal har, men man ville nå mycket längre om man insåg att seriöst samarbete kommer man längre med än mudderkast under bältet. Men då vi också är bekant med cesur från Rötters redaktion, kan man inte ta för givet att detta blir seriöst behandlat. Se exempel nedan hämtade ur Rötters Anbytarforum.
____________________
Av Carl-Fredrik Hanzon - tisdag den 11 juli 2000 kl. 16.27:  [Ändra]  
 
Vad är detta?  
Är det KGB och Gestapo som gemensamt diskuterar hur man ska kunna övervaka och kontrollera medborgarna? I varje fall får jag sådana asociationer, när jag läser vissa av inläggen ovan. Kolla för säkerhets skull att det verkligen är jag som har skrivit detta inlägg!  
________________________________________________
--------------------------------------------------------------------------------
Av Nicke - tisdag den 17 juli 2001 kl. 20.15:  [Ändra]  
 
FORTSÄTT RADERA, NI ÄR FÖR FAAN INTE KLOKA!!!  
 
Är det någon djävla sekttidning det här!  
 
äääääääääääääääääääääääääääääääääääää!!  
__________________
 
 
Hälsningar  
Tina Tilly
SweDano Journal

2003-01-06, 02:28
Svar #3

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Bäste Tina!
 
Kan inte ni som är så duktiga på det här med yttrandefrihet och så lyckosamma med er sida sitta just på er egen sida och byta foton med varandra, skriva journalistiska alster och tycka att ni är duktiga på allt i hela världen, istället för att skriva en massa nedsättande saker här? Eller kanske åtminstone inte hela tiden söka konfrontation?
 
Precis som du skriver så är detta med fotoinsamlande två vitt skilda saker. Ni köper in foton och säljer vidare, på Anbytarforum frågar människor med foton hemma i byrålådan om vad och vem de föreställer. Det är inte att ta efter någons id?, eller hur?
 
Istället ser jag, och förmodligen många andra enkom detta inlägg som en provokation. Det tar inte många timmar förrän gamla strider här på anbytarforum citeras in av dig, allt i syfte att visa på sin egen förträfflighet och Anbytarforums värdelöshet. Ändå är det tusentals människor här varje dygn, som skriver hundratals inlägg där man frågar och får svar om saker runt sin släktforskning.  
 
Alla stora folkrörelseförbund i Sverige tittar med beundran på vad Släktforskarförbundet lyckats åstadkomma med sin satsning på Internet, den saknar motstycke i världen. Fråga alla idrottsförbunden, de politiska partierna, studieförbunden, miljöorganisationerna, samlarförbunden, handikapporganisationerna... Många har försökt att få till stånd något liknande på Internet, men man har inte lyckats därför att man inte lyckats fylla sina sidor med tillräckligt intressant innehåll. Man har inte lyckats därför att de läsvärda inläggen på anslagstavlorna har drunknat i att kompisar chattar med varandra där, inlägg avsedda att sabotera, fulla med svordomar och skit har fått florera fritt och provokativa inlägg har stömmat in avsedda endast för att få så lite signal som möjligt i förhållande till bruset. Även i den kommersiella världen ser man med avundsjuka på www.genealogi.se därför att man lyckats hålla en sådan stringens på innehållet att man fått en stor homogen grupp som är lätt att rikta kommersiella budskap till. Det är svårt att bygga upp en sådan community.
 
Man har lyckats genom att man här på Anbytarforum hållit hårt på etiketten och reglerna. Då har alltid majoriteten av inläggen här handlat om släktforskningen, och det är det som de allra flesta finner vara läsvärt. Det har en del människor reagerat mycket kraftigt emot, för de anser att man här också skall diskutera personfrågor, vad styrelsen skall driva för frågor och att man skall få trampa varandra lite på tårna ibland. Men tillåter man sådana inlägg blir snart kvaliteten på anslagstavlan lägre, människor orkar inte läsa och allt dravel som inte handlar om släktforskning, så man slutar att läsa.  
 
Jag tror till exempel att er sida får fler läsare och ett mer allmänt erkännande om ni tar bort frontalangreppen på Sveriges Släktforskarförbund och nättidningen Rötter, och istället berättar mer om era historiska artiklar och om er fotodatabas som är unik genom sin storlek för släktforskare i Sverige. Sedan skulle den bli mer lättläst om det fanns en helt svensk upplaga (med bättre svenskt språk) och en helt dansk upplaga, men det är upp till er...
 
Bernt Bergkvist

2003-01-06, 09:16
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Tina!
Ville inte kasta skit på er, jag ville bara visa att det fanns en skillnad mellan Porträttfynd och eran databas.
 
Hälsningar Sari

2003-01-06, 10:52
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt vad som framgår av SweDanos hemsida är deras fotomaterial främst scannade bilder ur diverse matrikelverk, typ Sveriges Porträttgalleri, vilket är något annat än de riktiga foton som finns på Porträttfynd.
 
Möjligen kan SweDanos galleri vara ett komplement till Porträttfynd, men då borde ju källan till varje bild anges, vilket inte verkar vara fallet nu. Och det kan ju vara förståeligt eftersom affärsid?n tydligen går ut på att ta bra betalt för dessa bilder, och då kan man ju inte tala om för folk var de kan hitta dessa bilder gratis, så att de sedan kan kopiera dem själva för en blygsam peng.
 
Min enstaka släkting som jag hittat i deras sökregister är där försedd med fel födelseförsamling.

2003-01-06, 12:32
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

En synpunkt på kvalit?n på såväl fotografier som bemötande finns att läsa här..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna