ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkter > Bureätten> Anor till Jakob Burman och Kerstin Siggesdtr (Bure)  (läst 2241 gånger)

2004-05-06, 12:14
läst 2241 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
(Hitflyttat 'Buredravel')... //Anbytarvärden
 
 
 
----------------------------------------------------------
 
----------------------------------------------------------
 
----------------------------------------------------------

2004-05-06, 14:54
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Just Du har blivit utvald att delta i en alldeles ovanlig släktträff ! Av alla de ca 40.000 Bureättlingar som finns i Sverige försöker jag härmed samla en liten, men intresserad skara... [...] Du är en av 70 personer som bjuds in...
 
Nåja, något fler än 70 läsare har väl Anbytarforum... J
 
F.ö. verkar detta mest vara ett reklamjippo för försäljning av böcker, vars kvalitet diskuteras här: Bureätten: Marc Hernelinds bok Bureätten. Del 1 - hur seriös? Författarens trovärdighet som forskare framgår också här (med början den 27/8 2003): Bureätten: Varför en egen Bure-diskussion?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-06, 15:17
Svar #2

Erik Holmlund

Anbytarvärden borde göra något åt Hernelinds inlägg för det måste ju strida mot flera forumregler.
 
Inlägget är uppenbar reklam. Reklam för två saker.
Dels reklam för ett arrangemang som kostar pengar och dels reklam för Hernelinds egna böcker som finns till försäljning via den länk som han anger i inlägget.
 
Vidare så är inlägget uppenbarligen en mall, något som är klippt och klistrat från någonannanstans. Just du har blivit utvald... känns inte speciellt träffande när hela världen kan läsa det. Alltså SPAM.
 
Vidare så har Hernelinds inlägg ingen direkt koppling till ämnet Jakob Burman och Kerstin Siggesdotter. Att lusa ner diskussionstrådar med reklam för andra saker är SPAM.
 
Sen hör det ju även till saken att Hernelind upprepar gamla lögner och falsarier om Bureätten i sin marknadsföring. Påståenden som han tidigare har fört fram både i sina böcker och här på Anbytarforum. Hernelind är överbevisad av andra forskare men fortsätter att sprida sina ounderbyggda påståenden som om de vore fakta. Det är med olustkänslor jag ser att Hernelind skall komma upp till Skellefteå och predika sin ogräsforskning.
 
Jag är mycket intresserad av Bureätten och bor fem minuters promenad från stället där arrangemanget skall hållas men att lyssna på Hernelind, ja det finns inte i denna värld.
 
Sen verkar det vara några respektabla forskare som skall föredra på mötet också. Jag förstår inte hur dessa forskare kan delta i ett möte som marknadsförs på detta sätt, med sådana suspekta formuleringar om Bureätten.
 
mvh
Erik, Skellefteå

2004-05-06, 17:12
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Till Jörgen Tollessons samling av länkar till diskussionsareor med Hernelinds försvar av Bure-ättens äldre led kan även läggas arean Anbytarforum: Släkter: Bureätten: Runstenarna.
 
Jag delar också Erik Holmlunds förvåning över, att även seriösa forskare skall vara föredragshållare under denna släktträff. Att en före detta ledamot av förbundsstyrelsen tillika mottagare av Örnbergpriset skall hålla föredrag hjälper onekligen Hernelind att legitimera den desinformation, som han ständigt sprider omkring sig.

2004-05-06, 17:24
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För en gångs skull har Marc Hernelind faktiskt lite rätt. Där ser Du att ”Burarna” ... med anor ända ner till 900-talet, (Tord i Byr). Att så är fallet får vi i första hand tacka vår släkting Johannes Bureus för!
 
Anorna ner till 900-talet kan vi mycket riktigt tacka Johannes Bureus för, det var ju han som uppfann dem...

2004-05-06, 17:50
Svar #5

Anders Olsson

Hur katten kan den duktige Tord Bylund nedlåta sig till att delta i Hernelinds trams ?

2004-05-06, 19:40
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Källa: landsarkivet i Härnösand. Vilken hylla ska man börja leta på?

2004-05-06, 19:43
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)


2004-05-12, 13:31
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har det framkommit någon förklaring hur Örnbergspristagaren Tord Bylund kan förekomma i samma sammanhang som Marc Hernelind, vars falsarier avslöjas på löpande band i Anbytarforum? Senast om släkten Grubb.
 
Det måste väl vara av okunskap. Kan ingen upplysa Bylund om vad det är han indirekt ger sitt stöd åt?

2004-05-12, 23:10
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Har inte Tord Bylund gjort en databas där alla uppdiktade Burar förekommer som finns tillgänglig via Härnösands landsarkiv?

2004-05-16, 13:35
Svar #10

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Det finns en databas på Härnösands landsarkiv.
Men så vitt jag vet har Thord Bylund klippt av vid Fale Bure d.ä.
 
Sedan är det så här att hans databas till stor del bygger på inlämnat material. Så som folk lämnar in felaktigheter får vi andra felaktigheter tillbaka.
Det källkritiska ögat är viktigt.
 
Därför säger jag så här:
Läs gärna Hernelids allster men inte okritiskt!.

2004-05-16, 14:27
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Att du kan få Örnbergpriset trots att du byggt en databas som innehåller Fale Bure är anmärkningsvärt.
 
Vad det gäller att läsa Marc Hernelid alster så visst, det är upp till var och en, precis som det är upp till varje par som vill ha barn att läsa om storkar. Verklighetsanknytningen är lika stor...

2004-05-16, 15:17
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

Är detta då kanske Fale hin Fule på ingång..  
 
 
 
-Den oftare omtalade Fale hin Unge hade troligen ingen mustach så tidigt i karriären.

2004-05-17, 20:38
Svar #13

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Anser du att den här Buredebatten bär någon frukt egentligt Anders ?
 
Eller är finns det något annat dolt skäl varför du krigar på om det här ?!
Skönt att se att du har humor men om du ogillar det här varför åker du inte upp till Skellefteå och framför dina teorier på plats. Eftersom Hernelid tycks undvika offentlighetens ljus.
 
Björn

2004-05-17, 21:49
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Som jag har deklarerat tidigare så deltar jag i den här debatten av konsumentupplysningsskäl.
 
Jag har inga teorier att framföra, jag bara påpekar att andra framför obevisade påståenden och vad som förmodligen är rena påhitt.
 
Dessutom, rent principiellt. Den som bygger en databas har ett ansvar att se till att upplysningar i den är korrekta. Detta är en fråga som rent allmänt är viktigt att driva.

2004-05-17, 22:30
Svar #15

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag anser att även du eller jag som lämnar information till databaser har ett ansvar.
 
Eller anser du inte det Anders ?

2004-05-17, 22:42
Svar #16

Michaël Lehman (Philippos)

För visso har alla, som vill kalla sig forskare, ett stort ansvar för riktigheten i de uppgifter, som man meddelar andra. Det förtager emellertid inte ansvaret hos den, som använder andras uppgifter. Om man i något sammanhang lämnar felaktiga uppgifter, är det väl ingen ursäkt att säga, att de är korrekta i förhållande till referensen? Som forskare har man ju ett ansvar att bedöma även referensernas trovärdighet. Vad det i detta fall handlar om är ju trots allt Bure-ättens äldre icke-historiska led, och med tanke på, att frågan om dessa är väl genomlyst i årsboken såväl som här i Anbytarforum, kan ingen forskare skylla på sina referentia.

2004-05-17, 23:07
Svar #17

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ja, det kan Micha?l ha en poäng i.
Men jag är inte så säker på att Thord eller någon annan forskare skriver ut antvlar längre en Olof Hersesson.
 
Buresläkten är nästan som för att citera  
Kjell-Olov Feldt om löntgarfonderna:
Fritt citat:
 Buresläkten är en himla röra, nu har vi baxat dem ända hit!

2004-05-17, 23:28
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nja, Feldt sa väl inte 'himla röra' - han sa något annat som rimmar på 'hit'... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-18, 11:16
Svar #19

Peter Karlsson (Peterk)

Buresläkten är en himla röra, tur man kan välja vad man vill höra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna