ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd/Ursberget  (läst 1297 gånger)

2016-04-04, 10:37
läst 1297 gånger

Utloggad Petra Bondeson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-05-26, 11:02
    • Visa profil
Hej, jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta vem som kan vara far till min farmors far Axel Larsson Törnberg. Han föddes 1865-04-03 i Ursberget (1:141) i Säfsnäs som oäkta son till Stina Jansdotter f. 1842-05-07. Efternamnet Larsson verkar han ha fått efter Stinas man som hon gifter sig med senare men Axel står ändå som oäkta i husförhörslängderna. Efternamnet som han själv tagit sig, Törnberg, trodde jag länge att det skulle ge svar på frågan om vem som är hans far, men det verkar mer som att det var något man gjorde när man arbetade på de stora bruken att ta sig ett nytt mer unikt efternamn. Ja, jag har verkligen kört fast med att hitta hans far. Har någon en idé på hur jag kommer vidare? Tacksam för all hjälp!

2016-04-04, 10:52
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Petra,
det har skrivits massor i detta ämne i forumet. Sök på Fader okänd till att börja med och läs de tips och råd som ges i tidigare diskussioner.

I annonsraden här till höger har du också ett utmärkt boktips – handboken Fader okänd.
Hälsar vänligen
Maud

2016-04-04, 10:59
Svar #2

Utloggad Petra Bondeson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-05-26, 11:02
    • Visa profil
Tack Maud för snabbt svar. Jag var kanske lite otydlig i mitt första inlägg. Jag har självklart läst om tipsen och råden när det är en okänd far men har inte tillgång till domböcker och liknande från Säfsen. Fram till 1864 var det ett brott att få ett oäkta barn, men min farmors far är som sagt född 1865. Min förhoppning var att det kanske fanns någon som forskat kring samma familj och hade någon mer information att ge. /Petra

2016-08-27, 09:45
Svar #3

Utloggad JohnErik Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-06-02, 10:30
    • Visa profil
Hej, din farmors far är bror till min farfars far Leonard Larsson. Jag har foton på när Axel besöker Leonard i Fredriksberg troligen runt 1938-39 med på dessa foton är vad jag förmodar är din farmor och farfar samt en pojke i tio till tolvårsåldern, kanske din pappa. Min pappa har en del minnen från besöket fast han bara var  cirka fyra år. Bodde Axel i Husqvarna?
 Tyvärr har jag ingen information om vem hans biologiske far är. Vi har inte hört att det skulle var någon annan än Lars Johan Jansson.

2016-08-30, 23:00
Svar #4

Utloggad Petra Bondeson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-05-26, 11:02
    • Visa profil
Hej JohnErik Larsson. Tack! vad spännande. Pojken är kanske min farbror. Axel bodde i Huskvarna och var vapensmed på Husqvarna vapenfabrik. Det finns lite annat smått och gott om honom också som jag tror du skulle vara intresserad av. Hör gärna av dig till mig på aspekt@live.se.
Jag hade väldigt gärna sett de här bilderna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna