ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: N. Solberga  (läst 2722 gånger)

2016-04-09, 11:43
läst 2722 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej Alla!
Jag undrar om någon har uppgifter om Elin Danielsdotters barn? Elin var gift med ryttaren Daniel Månsson som dog 1702 i Polen. Hon gifte sedan om sig med Håkon Gustavsson som blev mördad av hennes son Johan. Elin har även en dotter Karin och jag tror även att det finns en son Anders som sedan gifter sig med Cherstin Johansdotter. Familjen bodde i Vässleda.
Pia

2016-04-12, 23:42
Svar #1

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Pia,

Jobbigt med "nya" märkbart försämrade anbytarforum. Varför rota i något som funkade så bra tidigare. Frust!

Jag har hittat att Anna Danielsdotter gift 1717 med ryttaren Carl Johansson måste vara en syster till Karin Dainielsdotter i Påskarp, dvs. Elin Danielsdotters barn. Karin är dopvittne när både sonen Daniel föds 1722-03-13 och dottern Anna 1724-02-14, båda i Vässleda. Karin uppges vara barnets moster.

Hälsningar,
/Karl-Henrik

2016-06-15, 20:58
Svar #2

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil

Hej K-H.
Jag har dåligt samvete för att jag inte har hört av mig tillbaka till dig.
Det jag har fått bekräftat är att min Anders tillhör denna släkten. I ditt mail
saknas ett barn :) 17400419 föds en Chatarina till Anders och hans fru.
Jag har även sökt i Solbergaboken men från den tiden finns inget.
Så jag har fått svar på min fråga vilket jag tackar dig för.
Hur kommer det sig att du har mycket information på denna sidan?
Pia

2016-06-16, 10:20
Svar #3

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Pia,

Det är jag som ska ha dåligt samvete. Jag lovade i ett mejl återkomma, efter att jag följt upp med en släktforskarkollega. Tack för Catharina, henne hade jag mkissat.
Vi är några som jobbar med Södra Vedbo härad. Även om arbetet med hemsidan avstannat så gör vi ändå en del på var sitt håll.
http://www.sodravedbo.se/
Jag hör av mig via epost,
/Karl-Henrik

2016-09-29, 13:20
Svar #4

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Känner någon till Lars Bengtsson och h Kierstin  Nilsdotter?
Vb 1699 i Flisby sn C:1 s 115  änkl. Lars Bengtsson i Buckhult och p Kierstin Nilsdr. i Toffta.

Db 1699 Norra Solberga C:1 s 169 palmsöndagen begr. Larses h i Buckhult.

De ska ha s Nils Larsson f 1/11 1700 enl db i Tåby sn där han var nämndeman och riksdagsman. Bodde i Ljunga, Tåby sn.

 Kierstin Nilsdr kom till Tåby sn som änka från Flisby sn 1730 till sonen Nils och dog där 1740.

Troligen har han en bror Swen Larsson gift i grannsocknen Drothem.
Swen Larsson f i dec. 1701 åu efter db.

Kan inte hitta några barn födda i Flisby eller Norra Solberga.

Tacksam för uppg. om paret.

2016-09-29, 14:29
Svar #5

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Margareta,
Intressant att du tar upp detta temat nu. För någon vecka sedan visade en släktforskarkollega, Peter Johansson, på innehållet av Robert Kronqvists hemsida om Tåby http://fyrberg.se/taby/riksdagsman.htm.
Vi kom också fram till att Nils Larsson borde vara född omkring 1700 i Norra Solberga där det är en lucka i födelseboken dessa år. Hans föräldrar bör, som du också antar, ha varit Lars Bengtsson och Karin Nilsdotter. Lars ursprung har vi inte lyckats reda ut, men han var ju tidigare gift och hade ett antal barn som föddes i Buckhult mellan 1671 och 1682. Vad det gäller Karin så tror vi att hon var dotter till nämndemannen Nils Tyresson (död 1698) och hans hustru Martit Svensdotter (död 1710-06-11) i Tofta, Flisby sn.

En annan intressant iakttagelse är att Lars Nilssons första hustru, Elisabet Trulsdotter, tidigare var gift med en viss Nils Erengislesson. Jag vet inte hur vanligt namnet Erengisle var i Tåbytrakten, men det förekommer i Flisby sn. Bl.a. för Erengisle Bosson som dog 1649 i Sunneränga, Flisby sn. Han hade dock redan en son Nils som dog 1699-08-27 i Södra Sunneränga. Men kanske det ändå finns en mera avlägsen koppling???

Jag undrar mera om Sven Larsson i Drothem. Varför tror du han var en bror? Vad finns för indicier?

/Karl-Henrik

2016-09-29, 21:39
Svar #6

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Du skriver Lars Nilsson, det var Nils Larsson i Tåby. Ibland slinter man.
Kyrkvärden Swen Larsson i Drothem var tidigare dräng hos Nils. Det bevisar inget släktskap men han kom till Tåby infl, 1723 28/10 från Högby.JI:2 s 359.
Nils Larsson gifte sig 1723 18/10 med änkan Elisabeth Trulsdr.
Finns i mtl 1726 som dr hos Nils i Ljunga, Tåby.
Utfl 1730 5/10 från Ljunga till Drothem då han gifter sig med änkan Anna Månsdr. i Bossgården.( Hon tidigare gift med Mårten Persson som dog1729.)
Då Swen och Annas son Mårten döptes var Nils Larssons hustru i Ljunga, Tåby Elisabeth Trulsdr dopvittne.
Anna dog vid sonens födelse. Swen omgift med Anna Christoffersdr 1736 och vid
sonen Christoffers dop1737 var nämndemannen Nils Larsson iLjunga,Tåby dopvittne.
Swen dog 1741 och h. Anna Christoffersdr dog 1742.
De flesta av deras barn var döda men Annika f 1731 och Lars f 1733 levde.
När Annika Swensdr fick sitt första barn sonen Måns f 1751 i Onstomta, Kuddby var Nils Larsson Ljunga, Tåby och dr Lars Swensson i Ljunga dopvittnen.

Sammantaget blir det lite mycket av en händelse. Jag tror att Swen kom till Ljunga för att arbeta hos brodern likaväl som hos någon annan.
Annika Swensdotter kom från Tåby sn 1750 till Drothem då hon gifte sig.
Vet inte om också hon var hos Nils i Ljunga före, men brodern tycks ha varit där.
Det vore roligt att hitta uppg om var Swen föddes för att kunna bevisa släktskapet. Tilläggas kan att han var en framstående man . Läs dödboken C:3 s 539i Drothem.

2016-09-30, 19:55
Svar #7

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Karl-Henrik
Tittade lite närmare på Norra Solberga och Flisby. Kan inte hitta Lars Bengtsson i db., men i mtl 1698 för Tofta i Flisby finns Nilses änka, s Per d Kierstin.
Mtl 1699 Nilses h s Per döttrar Kierstin och Anna.
Kierstin gifte sig 1699 och i vb 1701 finns Per Ebbeson och p Anna Nilsdr i Tofta.
De bosättersig i Lilla Tofta enl fb 1703 då deras s Nils föddes.
Vid dopet finns bland dv Larses h Kierstin Nilsdr i Buckhult.
Därmed kan man sluta sig till att Nils Larsson föddes i Buckhult, Norra Solberga.
Det är som du skrev ett hopp i fb.
Möjligen kan jag hitta min ana om de flyttade och uppg om hans ålder var något felaktig i db., annars får jag släppa det. Man kan inte lyckas jämt.

2016-10-01, 15:23
Svar #8

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:41
    • Visa profil
Att Sven Larsson var bror till Nils Larsson bekräftas av att Lars Svensson i Skjorstad var syskonebarn (kusin) till Nils barn enl. bouppteckningen efter Nils änka Catharina Gustafsdotter 1777 5/3 (Björkeinds häradsrätt).

2016-10-01, 16:33
Svar #9

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Stort tack för din hjälp. Då hade jag rätt i min aning. Tyckte nog att det var lite för många tillfälligheter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna