ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Masmästaren Anders Månsson i Ruda  (läst 767 gånger)

2016-05-01, 19:34
läst 767 gånger

Utloggad Mats Kindahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 15:21
    • Visa profil
Jag härstammar två gånger från Ragnel Månsdotter i Ruda, Vånga. Hon dog där 1736 1/12.
Dels från dottern Maria, född 1680, dp 25/1 i Eliantorp, Risinge. Hennes far var Erik Olofsson som levde mellan 1641-1685.
Dels från dottern Kerstin, född 1698 19/1 i Ruda. Hennes far var masmästaren Anders Månsson.
Anders föräldrar är vad jag nu söker och jag har en teori att presentera.

Dopvittne 1680 är Bengt Olofssons hustru Johanna Persdotter i Lundby, Risinge. Bengt var bror till Erik Olofsson.
1683 föds sonen Sven, vittne här är Sven Olofssons hustru Elin Månsdotter i Hult, Risinge. Hon är syster till Ragnel Månsdotter.

1686 föds första barnet i andra äktenskapet är Jöns Håkanssons hustru Ingeborg Månsdotter i Katterum, Hällestad.
1689 när nästa barn föds är Jöns Håkansson i Katterum vittne, dessutom en hustru Maria Månsdotter i Tolskepp. Hon är gift med en Sven Ebbesson där. Maria är syster till Ragnel och Elin.
Vad gäller Ingeborg Månsdotter i Katterum som dör 1728 så finns följande att läsa i dödboken: Jöns Håkanssons enkia i Katterum Ingeborg Månsdr, född i Ribbingsholm och Kullersta d. 28 nov 1648, gift 1673 i Wonga kyrkia, flytta till Katterum 1680, haft 3 söner och 4 döttrar, 1 son och 3 döttrar lefwa. Mannen dödde 1708 och begrofs d. 12 april. Hon war länge sjuk af wärk, dödde d. 19.

Det som jag nu tror är att denna Ingeborg Månsdotter är syster till min masmästare Anders Månsson, men jag har ännu inga namn på deras föräldrar.
Om någon har fler pusselbitar som bekräftar eller dementerar detta så är det välkommet.

Till sist har jag en notis från domboken 1707 som jag tolkar så här:
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Östergötlands län EVIIAABA:223 (1707-1707) Bild 1890:
Masmästaren Anders Månsson i Ruda beswärade sig öfwer Anders Bengtsson ibidem för det han slagit hans hästar 2ne gånger med en yxhammare sampt öfwer fallit hans styfson Swen Ersson med slagsmåhl och lagdt sig i förtyg för honom som skall hafwa skedt dagen före sistledne Tacksäyelsedag, till hwilket Bengt Andersson nekade och intet wiste war som kunde framhäfwas att öfwerbewysa honom hwarken det ena eller det andra hwarföre blef han fryerkiänd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna