ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning för Peter Månsson Slut  (läst 1691 gånger)

2016-05-04, 17:54
läst 1691 gånger

Utloggad Brigitte Truedsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 20:50
    • Visa profil
Hej, jag söker efter en bouppteckning efter avskedade soldaten Peter Månsson Slut som dog 18590917,boende i Hede. Jag hittar inte bouppteckningen. Hur långt efter bortgång kunde en bouppteckning göras och om den inte finns vilken anledning kan det då finnas?
MVH
Brigitte Truedsson

2016-05-04, 21:58
Svar #1

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Brigitte,
Det kunde dessvärre ibland dröja länge mellan dödsfall och bouppteckning. I allmänhet tog det cirka 3 mån men jag har noterat att om personen var "utfattig", så struntade man i bouppteckning.

Jag registrerade bouppteckningar för slaktdata.org från Orust och Tjörns häradsrätt och det fanns enstaka fall med åratal mellan dödsfall och bouppteckning. När det inte finns ett bouppteckningsregister så är det besvärligt.

2016-05-04, 22:42
Svar #2

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Brigitte,
Jag noterade att det i AD fanns en hänvisning till att man även skulle kolla F I a: 91 när det gällde bouppteckningar för 1859. Har dock inte hittat var den boken finns, så om du inte heller hittar den så får vi se om vi kan få hjälp från ArkivDigital att lokalisera boken.

2016-05-05, 12:43
Svar #3

Utloggad Brigitte Truedsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 20:50
    • Visa profil
Hej,
tack så mycket för hjälpen. Kanske var han utfattig, denne Peter Slut, för han står som avskedad soldat.
Jag har Arkiv digital just nu och undrar var du kunde se att det fanns en hänvisning till en annan källa för året 1859?
 Vänligen
Brigitte Truedsson

2016-05-05, 17:34
Svar #4

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Brigitte,
Oavsett om du har AD eller AD2 så finns det en inforuta kopplad till
Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (Tunge m fl häradsrätt; Sunnervikens häradsrätt) FIIa:25.
I AD finns den i en inforuta ovanför böckerna i AD2 har du den i högerrutan innan du öppnar boken.

I AD2 är det lätt att man missar detta om man dubbelklickar direkt för att öppna. Men det finns en liten hjälpvarning om detta då det står ett litet i före (Bouppteckningar i det här fallet)

2016-05-06, 16:51
Svar #5

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Brigitte o andra,
Jag har fått svar från AD att boken F I a, som det hänvisas till i bouppteckningar för Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt, ännu inte är skannad. Så du får prova med något lämpligt Landsarkiv eller se om Riksarkiv SVAR har fått med den i sin digitalisering.

2016-05-10, 17:45
Svar #6

Utloggad Brigitte Truedsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 20:50
    • Visa profil
hej Lisbeth,
tack för all hjälp. Nu tog mitt abonnemang precis slut hos Arkiv Digital men skaffar nog snart en ny period och då kollar jag detta (vilket var helt nytt för mig). Men du skrev AD och AD2, vad är det för skillnad?
Vänligen
Brigitte Truedsson

2016-05-10, 20:31
Svar #7

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Brigitte,
Förhoppningsvis har de hunnit scanna den aktuella boken till du löser ett nytt abonnemang. Men annars kan du kanske oavsett abonnemang se om du kan komma åt boken eller uppgifterna via någon Landsarkiv.

Skillnaden mellan AD och AD2 är i grunden bara en programuppdatering alltså en ny version av hur man läser kyrkböckerna. Med basabonnemang kan man dock i AD2 också få tillgång till Sv befolkning 1950.

Det finns också ett fullt abonnemang via AD2 och då finns ett register för Befolkningen i Sverige 1880-1920 samt Sv befolkning 1960. AD2 "Pro" är därmed dyrare, men behövs inte om man bara forskar på uppgifter äldre än 1880. I de äldre böckerna är tillgängligheten lika stor även med basutbudet. Och du får också tillgång till de inscannade kyrkböcker som finns in på 1900-talet. Det är de sökbara registren som är den stora skillnaden. Du kan för övrigt självklart läsa om detta på ArkivDigitals webbplats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna