ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Lärka  (läst 724 gånger)

2016-05-09, 16:41
läst 724 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:42
    • Visa profil
Jon Lärka hette en korpral i Första livgrenadjärregementet som jag försöker spåra. Förnamnet står ibland som Joen, efternamnet ibland som Lerka eller Lärckia.

Jag har frågat förr om honom som boende i Västra Husby, eftersom han hör till roten Gäverstad (Jäfverstad) där. Nu försöker jag följa hans militära bana.

På vägen har jag fått en mängd frågor, där en del nog går att svara på bara genom att veta mer om hur militären fungerade.

I centrala soldatregistret står han som

Citera
Född: 1678
 Död: --
 Antagen: 1709
 Avsked: 1719
 Regemente: Första livgrenadjärregementet
 Rote: Jäfverstad
 Kompani: LIV
 Socken: VÄSTRA HUSBY
 Torpnummer: FL-01-0001

Jag ser honom första gången vid regementets generalmönstring i augusti 1710. Där, på
Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 234 (1707-1710) Bild 292 / sid 14 (AID: v65371.b292.s14, NAD: SE/KrA/0023)

finns "Corporal Jon Lärka" med som #1, men det står "transporterat till N:o 22 i stället". Vidare står att han är "barnfödd i Stockholm antagen till soldat i Apr: månad 1709 23 årig".

(Den åldern stämmer inte överens med födelseåret i centrala soldatregistret. Jag antar att åldern gäller "nu". Då är han född 1686-1687.)

Om #22 Jon Landberg står samtidigt "transport till N:o 1".
Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 234 (1707-1710) Bild 295 / sid 17 (AID: v65371.b295.s17, NAD: SE/KrA/0023)
Varför ska de byta nummer? #1 hör till Gäverstad och #22 till Landby. Ska de plötsligt byta soldattorp och supportbönder hemma i Östergötland? Vad ska det vara bra för? Har det att göra med avancemang till korpral, för att sådana ska ligga på vissa nummer, eller vad handlar detta om?

Han blir alltså antagen i april 1709. Då är hans regemente långt utomlands och ska snart vara med i försöket att belägra Poltava där svenskarna kommer att lida sitt stora nederlag i juni samma år. Jag läser i Kungl. Första livgrenadjärregementets historia, del 3, av Gustaf Petri för att se vad Jons regemente sysslade med, och där kan jag följa dem. Var det tänkt att Jon skulle ansluta sig? Eller kunde han ha fått andra uppgifter i Sverige?

På sidan 333 och framåt läser jag om hur försvaret i Sverige stärktes i början av 1700-talet medan de flesta trupperna var utomlands. Det upprättades extra "5-männingaknektar" i Östergötland. Två kompanier östgötar sattes ihop med tre smålandskompanier till "Smålands 5-männingsregemente" för vilket Hugo Hamilton blev regementschef. På hösten 1703 kunde Hamilton meddela kungen att hans regemente var fulltaligt och försett med gott befäl. Hösten 1704 kommenderades detta regemente till Stockholm för att överta garnisonstjänsten "som i Livgardets frånvaro i stor utsträckning synes ha skötts av stadens borgerskap". Jag läser vidare:
Citera
"Hamiltons regemente fick stanna i Stockholm till år 1709, då det förflyttades till Malmö. Under vistelsen i Stockholm hade åtskilliga vakanser inträffat, vilka efter hand fylldes genom värvning. --- Därigenom att Hamiltons 5-männingsregemente kom att ligga i ständig tjänstgöring fick det allt mer karaktären av ett värvat förband. Redan år 1704 tilldelades regementet s.k. passevolanspengar, vilka vid uppkomna vakanser fick användas för värvning av nytt manskap." (sidan 336)

1709 förflyttades de alltså till Malmö. Där skedde deras generalmönstring,
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1294 (1710-1713),
i juli (bild 8 hos Riksarkivet) och sen i augusti var vanliga Östgöta regementes generalmönstring vid Övedskloster i Skåne.

Detta regemente hade alltså lidit stora förluster mot ryssarna med många döda och krigsfångar som inte kom tillbaks till Sverige på ett bra tag.

Är det en möjlighet att det var till 5-männingsregementet på plats i Stockholm som denne Stockholms-födde Jon blev värvad och att han senare fördes över till "vanliga" regementet?

Nästa generalmönsterrulla är från 1712 vid Saltkällan i Göteborgs och Bohus län.
Där står Joen Landberg som #1 och Joen Lärka som #22.
Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 235 (1712-1714) Bild 18 / sid 13 (AID: v65372.b18.s13, NAD: SE/KrA/0023)
Landberg dog 1711-01-20 och om Joen Lärka står nåt om att han blivit transporerat efter "den döda Corporal Lanberg", så han blir #1 igen.

Nästa gmr är från 1714, i Stockholm, och Joen Lärka står med på Östgöta regemente 235 (1712-1714) Bild 203 / sid 7 (AID: v65372.b203.s7, NAD: SE/KrA/0023) som nummer 1.

Nästa gmr är från 1715: Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 236 (1715-1716) Bild 12 (AID: v65373.b12, NAD: SE/KrA/0023)
Här är nummer 1 "Corporalen Jon Månsån Lärckia" (första gången med fadersnamn), "antagen 1709. född i Östergiötland. 38 åhr" och gift. Med denna ålder skulle han vara född 1676 eller 1677. Det är närmre soldatregistrets 1678, men stämmer inte riktigt det heller.

Obs att det nu står att han är född i Östergötland!

Vid annotationerna står "Siuk hemma i landet". Betyder det att han inte var närvarande vid mönstringen, utan var hemma i Gäverstad?

Nästa rulla 1718: Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 237 (1718-1718) Bild 31 (AID: v65374.b31, NAD: SE/KrA/0023)
Nummer 1 "Corporal Joen Månson Lärcka" är nu 40 år vilket betyder född 1677 eller 1678.
Denna har jag fått utmärkt läshjälp för här.
Han är "siukel, der han intet blir bätter skaffas en annan".

Sista rullan är 1719: Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 238 (1719-1719) Bild 17 (AID: v65375.b17, NAD: SE/KrA/0023)
Där står nämligen att "Corporal Joen Lerka" "anhåller om afsked".
Jag ska nog be om läshjälp för denna också. Men det står i alla fall något om "siuk i landet" och att #56 Anders Wiggberg ska avancera till nummer 1.

Och där slutar Jon Lärkas militära karriär, samma år som han får barn i Västra Husby.

Jag hade flera frågor längs vägen. Är t.ex. min fundering helt orimlig att Jon kan ha varit en Stockholmare som tog värvning i i östgötakompani i det regemente som utförde garnisonstjänst i Stockholm, och sen flyttades till annat östgötakompani och därför slog sig ner och bildade familj i Östergötland?

Vad hände annars med honom i april 1709 om han ny hörde till det regemente som var vid Poltava?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna