ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ombergsnäs - Langesund  (läst 1317 gånger)

2016-06-19, 07:12
läst 1317 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

De här platserna har jag inte lyckats lokalisera. Jag vet inte om de ligger i Bohuslän men en motorgaleas hade 1942 lastat is i Ombergsnäs och var på väg till Öckerö när den gick på grund och förliste vid infarten till Albrektsunds kanal vid Marstrand. Jag utgår ifrån att den kom norrifrån annars stämmer det inte med Albrektsunds kanal och Öckerö. Det står vidare i handlingarna att den hade avgått från Ombergsnäs den 31 augusti och därefter legat i hamn i Langesund till den 4 september då resan fortsatte kl 5.20 på morgonen. Jag är osäker på vilket klockslag grundstötningen skedde och har därför svårt att bestämma avståndet mellan Langesund? och Marstrand. Om man googlar på Ombergsnäs får man bara en träff och det är om denna olycka. På Langesund får jag ingen träff. Det kan ju även röra sig om felstavning. Langesund låter mer som norska tycker jag.
Någon som hört dessa namn ?


   

2016-06-19, 08:17
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Här har du Langesund:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Langesund

Se även denna förteckning över hamnar i Norge:
https://www.barentswatch.no/havner/

Det ligger ett Omberg invid Glomma mellan Sarpsborg och Fredrikstad, men det kan förstås vara en annan plats (se karta nedan) och det verkar inte finnas så mycket till hamn där idag (se flygbild). Om det handlar om en felskrivning/förvanskning så är det svårt att hitta något riktigt bra närliggande namn i den nuvarande hamnförteckningen.

2016-06-19, 10:55
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Tack, Langesund verkar höras norskt och skulle kunna vara platsen i närheten av Porsgrunn. Stort frågetecken var någonstans de dessförinnan hämtat islasten som skulle till Öckerö. Den platsen skulle vara Ombergsnäs.


Det finns en plats norr om Orust vid vattnet som heter Lanesund men det är samma problem att hitta något som liknar Ombergsnäs.

2016-06-19, 11:14
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Jag lade just ut en fråga på ett norskt släktforskningsforum och fick ett snabbt svar. Det verkar handla om Omborgsnes:
https://forum.arkivverket.no/topic/203083-hvor-ligger-ombergsnes/

2016-06-19, 11:37
Svar #4

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Kanske har du redan sett att det inte helt oväntat skrevs om olyckan i riksmedia (vid sidan av Göteborgs Morgonpost m.fl.):

2016-06-19, 13:32
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Det ser ut att vara rätt plats som jag fått. Man lastade isen i Omborgsnes i Bamle kommun (20 km väst om Larvik). Därefter gick man till Langesund i Bamble kommun som man kan säga är en bra avstamp att invänta rätt väder för den ca 40 distansminuter  långa seglatsen över Skagerack till den svenska skärgården ungefär vid Kosteröarna. Därifrån gick man nog inomskärs ner till Marstrand och skulle gå genom Albrektsunds kanal vid Marstrand då olyckan inträffade och man gick på grund. Det blev så allvarligt att galeasen Irma blev vrak vid Rockebådarna där hon gick på grund.


Det sista inlägget med bilder på dagstidningar kunde jag inte öppna och läsa. Har du kunnat öppna dessa Åke?


Stort tack till er som löst mysteriet för mig, inte minst då till Grete Singstad i Norge och naturligtvis till Åke Carlsson.

2016-06-19, 13:49
Svar #6

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Ja, tack vare norsk expertis ser det ut som om vi har löst gåtan.

När det gäller sökträffarna i tidningarna, så har jag använt denna tjänst hos Kungliga Biblioteket:
http://tidningar.kb.se/

Av upphovsrättsliga skäl måste artiklarna läsas på plats hos KB. Dessutom har DN-prenumeranter tillgång till DN-materialet. Men de utförligaste skildringarna lär man väl som så ofta hitta i lokalpressen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna