ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Johan Lundqvist - svar till gammalt inlägg 2009-01-09  (läst 871 gånger)

2016-07-30, 14:09
läst 871 gånger

Utloggad Jenny Moussa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2017-08-12, 16:21
    • Visa profil
    • jennyslifeline.se

Hej!
Råkade stöta på Tommy Lindströms efterlysning om ovan person född 1832-12-01 i Fryele. Vet inte om han el någon annan lyckats lösa gåtan med honom o svarat honom tidigare, men jag kunde inte se några svar i flödet. Jag har iallafall löst det nu när jag håller på att forska åt en kompis som har samma släkting.


Per Johan föddes som Per Måns Månsson (Fryele föd bok C:3 sid 192, riksarkivet.se). Föräldrar Måns Jönsson och Elin Svensdotter. Hur kan jag nu veta att detta är samma person. Jo jag har följt honom hela vägen i husförhörslängderna. Det var dock lite besvärligt när han var i Näsby. Men så här har jag fått ihop det:


Per flyttade från föräldrarna i Fryele, Ya Sörgården till Ljungarum, Råslätt (Jönköping) 1853.
(Fryele AI:8 sid 3, AI:9 sid 2, Ljungarum AI:9 sid 150)


Per flyttade från Ljungarum, Råslätt till Ljungarum, Skålabo 1853.
(Ljungarum AI:9 sid 150, sid 134)


Per flyttade från Ljungarum, Skålabo till Skärstad, Ringsberg (Jönköping) 1854
(Ljungarum AI:9 sid 134d, Skärstad AI:14 sid 145)


Per flyttade från Skärstad, Ringsberg till Ljungarum, Österängen 1855. När han flyttade från Skärstad till Ljungarum tog han efternamnet Lundqvist.
(Skärstad AI:14 sid 145, Ljungarum AI:9 sid 29)


Per flyttade från Ljungarum, Österängen till Näsby, Flishult (Jönköping) 1858
Det stod i Ljungarums husförhörslängd att Per fick flyttbetyg till Flishult 1856, 1857 o 1858, så det verkar som han farit fram o tillbaka mellan Ljungarum o Flishult för han står inte inskriven så många ggr i Näsby församling. Han finns inte alls i husförhörslängden i Näsby, utan enbart i utflyttningsboken. I utflyttningsboken står det att han är elev, så jag antar att han då utbildade sig till Rättare.
(Ljungarum AI:9 sid 29, Näsby utflytt C:3 sid 268)


Några få gånger står han bara nämnd som Per Månsson, och även Per Lundqvist.


Per flyttade från Näsby, Flishult till Myresjö, Drakulla (Jönköping9
1860-11-12
(Näsby utflytt C:3 sid 268, Myresjö AI:12 sid 34)


Per flyttade från Myresjö, Drakulla till Rogberga, Stenshult (Jönköping) 1861
(Myresjö AI:12 sid 34, Rogberga AI:12 sid 168)


Per flyttade från Rogberga, Stenshult till Hagshult, Starkeryd (Jönköping) 1862-11-10
(Rogberga AI:12 sid 168, Hagshult AI:9 sid 91)


Per J flyttade från Hagshult, Starkeryd till Höreda, Torsjö (Jönköping) 1863-11-30
(Hagshult AI:9 sid 91, Höreda AI:13 sid 108)


Per J flyttade från Höreda, Torsjö till Sundsvall, Rote 3 (Västernorrland) 1865-10-27
(Höreda AI:13 sid 108, Sundsvall AI:6a sid 58)


Per J flyttade från Sundsvall, Rote 3 till hustrun Catharina Vilhelmina Ringström i Sundsvall, Rote 3
(Sundsvall AI:7a sid 74)


Jag har mailat Tommy om detta, men vet inte om hans mail gäller o därför lägger jag svaret även så här, o även någon annan kanske blir glad o besparas lite forskartid...


Med vänliga hälsningar
Jenny




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna