ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mexico  (läst 1096 gånger)

2016-08-07, 12:41
läst 1096 gånger

Utloggad Bo Bjärheden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-12-17, 11:38
    • Visa profil
Min farfars syster, Anna Mathilda Gustafsson, var gift med Gustaf Paulsson och de slog sig ner i Gryt, Östergötland, där de också blev begravda.
 
De fick 6 barn varav en son Evert Erland Teodor Paulsson född 1902.
 
Evert arbetade för LM Eriksson i Stockholm och utstationerades till Mexico City dit han slutligen emigrerade 1969.
 
Evert var gift i Mexico med Carmen Loeffler född i Freiburg i Tyskland och de fick i Mexico 1937 en son Sigvard Eduardo Paulson. De bodde i Mexico City, Montes Athos 315 enligt dödsattester. Carmen dog där 1984 och Evert dog där 1986.
 
I Söderköpingsposten feb. 1948 kan man läsa i en intervju med "pigge plåstslagaren" Gustaf Paulsson att då 11 årige Sigvard fått ett stipendium i Mexico t.o.m att han blev 16 år och med hjälp av detta skulle han börja på Sigtunaskolan i Sverige.
 
Man kan följa Sigvard Eduardo Paulsons resor mellan Sverige och Mexico via passagerarlistor fram till 1957 då han reste Stockholm ---->New York med SAS
och förmodligen vidare till Mexico City.
 
Efter denna resa 1957 upphör alla spår efter Sigvard Eduardo Paulson.
 
Vore tacksamn för uppslag om hur man söker vidare efter Sigvard eller annan info om honom.

Med vänlig hälsning
Bo

2016-12-27, 10:41
Svar #1

Utloggad Bo Bjärheden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-12-17, 11:38
    • Visa profil
Uppgifter om Sigvard Eduardo Paulson är nu funna i Mexico utifrån vilka ytterligare efterforskningar kan göras av mig. Ärendet avslutat från min sida.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna