ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenskar i USA 1940 (Arkiv digital)  (läst 1254 gånger)

2016-08-24, 21:08
läst 1254 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Tycks finnas mycket intressan i Arkiv Digital om Svenskar i USA men jag begriper inte hur man skall kunna navigera i databasen. Finns någon beskrivning någonstans?
Stig

2016-08-24, 21:40
Svar #1

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Stig!
.
Jag var på ett släktforskarmöte igår kväll. Där var en representant från Arkiv Digital. Där presenterades bl a 1940-års folkräkning i USA.
.
Vad jag förstår så fungerar det så att hittar du en emigrant som du söker, så kommer du bara in
just på den sidan där personen finns inskriven. Det går inte att bläddra i basen.
.
Representanten påpekande att hittar du t ex fadern i en familj, och han finns längst ner på en sida, så
kan du inte se hustrun barnen på den andra sidan.
.
För att få reda på mera, gå in på Arkiv Digitals hemsida.
.
Hälsningar Monica E Nilsson :D

2016-08-25, 09:37
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jag upptäckte registret Svenskar i USA 1940 för några dagar sedan. På min MAC ger sökningarna tyvärr bara ett varierande antal rader med orden "no template", men tydligen är det några som fått det att fungera.

Jag föreställer mig att ni som via registret får fram sidor ur folkräkningen också får uppgift om deras AID-nummer. Genom att klistra in detta nummer i AID-fältet i Arkiv Digitals vanliga bildvisning, kan man sedan bläddra fram och tillbaka bland bilderna.

*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna