ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ista gård  (läst 691 gånger)

2016-08-29, 18:16
läst 691 gånger

Utloggad Lars Berggren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 18:30
    • Visa profil
Jag har funderingar kring mina anor till Ista gård. Anders Eriksson och Kerstin Persdotter har från 1729 - 1743 1/4 mantal på Ista. Familjen består av Anders 1701, Kerstin 1707,sönerna Erik 1728, Anders 1736 och Per 1742.  1743 är katastrofens år inom 2 månader avlider 27 jan sonen Erik, 1 feb modern Kerstin, 5 feb sonen Per och 27 mars fadern Anders, sonen Anders är ende överlevaren i familjen. Ytterligare 3 personer avlider vid Ista mellan 30 dec 1742 - 7 okt 1743. Min första undran är om det finns någon notering på annat håll vad som drabbade folket vid Ista. Prästen har inte gjort någon notering om sjukdomar i dödboken. Min andra undran är om någon kan hjälpa mej med Anders Erikssons ursprung var han kom ifrån ålder är beräknad efter dödboken. Troligen var han även kyrkvärd, en notering om det finns när sonen Anders avlider 1774-05-19 vid Ista som ensam ägare till ett 1/2 mantal.


Lars Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna