ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker emigranter till Colorado ifrån Örebro Län  (läst 1243 gånger)

2016-09-16, 16:33
läst 1243 gånger

Utloggad Albin Hellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 20:08
    • Visa profil
Hej alla! Är ny medlem från och med idag och har inte riktigt hunnit bekanta mig med forumet, hoppas dock att jag kommit rätt.

Jag är på gång att påbörja en b-uppsats i historia och har fått rådet av min lärare att skriva om utvandringen ifrån Bergslagen till Colorado. Fokus ska helst ligga på kedjemigration. Då jag är helt ny när det kommer till släktforskning och alla de databaser som finns kan ni säkert förstå min panik. Det jag söker är material om människor som skulle kunna binda samman de två områdena. Folk som har flyttat dit pågrund av familjekontakter, brev som har skickats hem till Sverige som pratar om livet i Colorado eller annat liknande material. Allt är av intresse! Behöver nödvändigtvis inte handla om Örebro Län, men gärna ett koncentrerat område (som en stad) som många har flyttat från till Colorado. Tror ni att det går att finna någonting? Och isåfall var? (Det ska även tilläggas att jag med hjälp av arkivarie grävt i diverse databaser, samt kollat igenom brevsamlingar sparade på arkiv i Örebro utan att finna något).

Tacksam för svar!

2016-09-16, 17:57
Svar #1

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil
Från Naverstad och Mo socken i norra Bohuslän hade i början av 1900 talet
ganska många utvandrare till Colorado och gruvorna där. Min mormorsfar
http://arnegranquist.se/Slakt2014/0005/2_2509.htm
gjorde några resor som guide, dvs han värvade ett gäng till ett företag och sedan ledsagade dem
över. Jag har själv inte så mycket extra material att bidra med men besök sidan
http://www.bullaren-emigranterna.se/  Laila &co har  nog  mer att bidra med

2016-09-16, 18:30
Svar #2

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Arne
Var din släkting från Bullaren och har jag med honom?

2016-09-16, 18:33
Svar #3

Utloggad Arne Granquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1427
  • Senast inloggad: 2023-04-17, 19:54
    • Visa profil

Ja då
Alfred Axelsson från Hovtrå och senare Liveröd.


2016-09-16, 18:42
Svar #4

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
De är ganska många och har dessutom ganska lika namn, lätt att tappa bort ern och annan.

2016-09-17, 21:58
Svar #5

Utloggad Albin Hellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 20:08
    • Visa profil
Tack för tipsen! Ska gå vidare och söka mer information om Bohuslän. Kan kanske vara något!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna