ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jämförelse mellan program  (läst 4277 gånger)

2016-09-25, 14:59
läst 4277 gånger

hans

Släktforskarprogrammen utvecklas ju hela tiden, och det är svårt att få en dagsfärsk överblick över vilka som just nu är "bäst".

På det nya Genneys hemsida har det i dagarna publicerats en enkel jämförelse mellan Genney 1.2 och de största svenska släktforskarprogrammen; Disgen 2016, Holger 8 och MinSläkt 4. Möjligen partisk(?), men synpunkter och rättelser välkomnas av programtillverkaren.

Finns det liknande jämförelser någon annanstans?

2016-10-02, 13:04
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Den där jämförelsen har så mycket fel att den omedelbart bör tas bort. Speciellt har han uppenbarligen inte så bra koll på Holger, som exempelvis var det första svenska programmet med samkönade relationer.
Ulf Berggren

2016-10-02, 18:22
Svar #2

Utloggad Micael Frank

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-07-16, 22:59
    • Visa profil
    • genney.se
Tack för rättelsen Ulf.
Vilka mer fel syftar du på?

2016-10-04, 20:50
Svar #3

hans

Jag har nu detaljgranskat jämförelsen med MinSläkt som jag använt tidigare och är rätt bekant med. Där haltade jämförelsen på några punkter, så jag skickade in mina kommentarer. De blev genast anammade, och sidan är nu uppdaterad.

Jag uppmanar därför Ulf m fl, som är väl insatta i de olika programmen, att i positiv anda lämna synpunkter så att vi lite vilsna användare får en bra vägledning vid programval. Många använder ju flera program för olika funktioner i släktforskningen (t ex rapporter och webb), därför är det intressant att veta precis vilka områden som täcks in.

Däremot tycker jag, att man gärna kan avhålla sig från direkt betygsättning, eftersom den personliga smaken skiljer sig. De flesta program erbjuder ju också gratis testning, så man kan känna på hur man trivs med gränssnitt mm.

2016-11-27, 17:10
Svar #4

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Jag har nu lagt ut en liten personlig betraktelse över några vanliga släktforskarprogram på min hemsida.


Debattera gärna vidare här! Om det finns brister och felaktigheter får ni gärna höra av er direkt till mig via hemsidans kontaktformulär, så rättar jag.
Hans Rosenlund

2017-09-26, 21:34
Svar #5

Utloggad Lasse Beijer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 17:05
    • Visa profil
Tack, Hans, för fin redogörelse över de olika svenska släktforskningsprogrammen.
Själv har jag släktforskat då och då under de senaste tio åren. Under senaste året har forskningen intensifierats. Vissa planer finns att skriva noveller om några av mina förfäder. Jag letar nu efter ett program som har funktioner för att enkelt länka samman text från olika individer och data på ett sätt att utskrifterna blir som kapitel i en bok.
Jag har använd det tyska programmet MacFamily Tree från Synnum. För ett halvår sedan migrerade jag till MyHeritage och fick en hel del nya personer i min släkt, från andra MyHeritage-forskare . Det smög sig dock in fel vid de så kallade "matchningarna" som är tidsödande att rätta till. Nu provar jag DisGen sedan några dagar. Ska även ladda ner och testa Genney.
Min fråga är om någon har erfarenhet av program som har funktioner för direkt utskrift i boksformat? Eller har funktioner som underlättar för export till skrivarprogram, ex v Scrivener.
PS. DisGen kör jag på Macken genom att använda Windows emulgering i Parallels Desktop. Det fungerar bra.
Lasse Beijer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna