ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 3 generationer båtsmän på samma sida i hfl?  (läst 2084 gånger)

2016-10-09, 16:35
läst 2084 gånger

Utloggad Lennart Gredemyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-05-16, 20:06
    • Visa profil
 I hfl. för Ed:s församling, Ångermanland 1794-1805 tror jag mig hittat 3 generationer båtsmän på samma sida, i samma hushåll och släkt med varandra.
 Är det verkligen möjligt att så kan vara fallet?
 
 Hoppas det finns någon som vet och kan ge svar då jag fastnat här. Har inhämtat uppgifter från Svenska Soldatregistret som var mycket knapphändiga. De uppgifter som gick att få fram var när de antogs som Båtsmän och vem de var gift med.
Alla har alltså funnits och verkat som Båtsmän men huruvida de är släkt med varandra eller ej är svårt att avgöra.
Var det vanligt att sönerna gick i fädrens fotspår och valde samma yrke? Kan man av hfl. anta att det är samma familj som avses?

 
 Man hittar här:
 - Sonen Eric f. 1788 som kommer att antas som ordinarie båtsman 1821. (Han får tillnamnet Sandman.)
  - Fadern Eric Ersson Hållfast Sandman f. 1759 med hustru Lena Pålsdotter f. 1756. (Det är svårt att utläsa vad han heter som tillnamn då prästen strukit under Hållfast och ovanför skrivit Sanman. (Sanman ska rätteligen vara Sandman.)
 Till sist ses även farfadern här.
  - Farfadern Eric Carlsson Lax 1731-1784 och änkehustru Anna Hindricsdotter f. 1750.
 
 Bifogar en bild på sidan.
 

2016-10-10, 02:27
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 04:08
    • Visa profil
Javisst är det möjligt, fast det är ju bara Erik Ersson Hållfast / Sandman som är båtsman på den sidan, men du vet alltså från andra uppgifter att sonen Erik född 88 blir båtsman senare och att Fadren (till Hållfast) varit båtsman tidigare? Men bara den sidan är inget bevis, utan det måste stämma med andra uppgifter. Yrket gick ibland i arv, andra gånger är de de följande båtsmännen eller soldaterna inte alla släkt.

2016-10-11, 20:57
Svar #2

Utloggad Lennart Gredemyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-05-16, 20:06
    • Visa profil
Tack Leif!
Min stora fundering var just om det var möjligt att 3 generationer båtsmän kunde tillhöra samma hushåll. Tidigare har jag förstått det som att det inte ens var troligt att så kunde vara fallet trots att mina efterforskningar tytt på motsatsen.
Uppgifter från Norrlands båtsmansregister, kyrkoböcker och en båtsmansdatabas visar att alla varit båtsmän. Nu behöver jag samla in mer fakta om deras släktskap.
Anledningen till att jag inte gjort det tidigare är att just dessa kyrkböcker är otroligt svåra att tyda men nu ska jag ändå börja jobba med dem.

2016-10-12, 07:35
Svar #3

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Hej Lennart,
Bara nyfiken på varför detta skulle ha varit otroligt eller omöjligt?

2016-10-12, 19:29
Svar #4

Utloggad Lennart Gredemyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-05-16, 20:06
    • Visa profil
När jag hittade mina båtsmän började jag läsa om om hur de hade det. Där stod att det var vanligt att släktforskare felaktigt trodde båtsmän var släkt vilket alltså gjorde att jag inte visste om det gick att tro på det som stod i hfl. trots att det fanns också andra uppgifter som tydde på att de var släkt.

2016-10-13, 07:45
Svar #5

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Aha, det har bara att göra med att folk som inte förstår sig på knektnamn/båtsmansnamn lätt blandar ihop dem med släktnamn. Som Du själv är väl medveten om nu, är dessa namn snarare namn på roten/båtsmanshållet än på den person som innehar tjänsten, även om undantag finns.
Finns massor att läsa om detta, bl a på Hans Högmans eminenta hemsida.

2016-10-13, 17:49
Svar #6

Utloggad Lennart Gredemyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-05-16, 20:06
    • Visa profil
Tack för tipset om Hans Högmans sida. Ska ta mig en ordentlig titt på den till helgen. Vill ju lära mer om dessa båtsmän som verkade i våra bygder för inte så länge sedan. Att man dessutom har några i släkten gör ju det hela extra intressant.

2016-10-13, 18:10
Svar #7

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Jag har själv min mf mm mm f Kronobåtsman No 114 Johan Ersson Falk (Grön från 1775) i Andra Norrlands båtsmanskompanis 1:a del. Han omkom när linjeskeppet Sophia Albertina strandade vid Texel, Holland, på konvojtjänst 1781. Jag har följt honom från födseln i Finland 1740 till katastrofen i Nordsjön 1781 och hans liv på Flottstationen i Stockholm och på båtsmanshållet i Junsele.
Om Du är intresserad, kan jag sända Dig min utredning som pdf-fil eftersom jag hela vägen har angivit källorna och det kanske kan underlätta för dig att hitta mer info om Dina egna båtsmän. Mejla mig i så fall, adressen finns angiven i mina uppgifter här i Anbytarforum.

2016-10-13, 21:35
Svar #8

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Visst stämmer det att många misstar sig på att båtsmans namnen varit släktnamn, när de var ett namn i tjänsten.
Det motstrider inte att husförhörslängdernas uppgifter skulle stämma med det faktiska.

Det är nödvändigt att forska om båtsmännen i Generalmönsterrullorna i flottans arkiv och länets landskontor.
En sammanställning av rullor som då funnits tillhands, finns på hemsidan; gstromberg.nu
Länk:  http://www.gstromberg.nu/forsres.asp?hrnr=21102&orand=+OR

Däremot har det infunnits sig det felet som varnats för i fallet med den tredje generationen. Erik Persson Sandman har annat patronymikon och är född 1787 i Resele socken enligt hemsidan.

Det finns mycket mer uppgifter att hämta om båtsmännen i flottans arkiv än vad som står i generalmönsterrullorna.

I flottan förekom på sin tid, vad vi idag betraktar som nutida företeelser.
Vad jag sett förekomma är pappaledighet, skoft =övertidsersättning och sjuklön.




2016-10-14, 20:08
Svar #9

Utloggad Lennart Gredemyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-05-16, 20:06
    • Visa profil


Däremot har det infunnits sig det felet som varnats för i fallet med den tredje generationen. Erik Persson Sandman har annat patronymikon och är född 1787 i Resele socken enligt hemsidan.




Tack för ditt svar men jag förstår inte allt.
Vad är det för fel du menar infunnit sig gällande tredje generationen och vilka är, enligt dig de rätta uppgifterna för Erik Person Sandman?

2016-10-15, 11:01
Svar #10

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Går det inte att hitta Olof G Strömbergs hemsida över båtsmännen i Ångermanland?

I slutet av 1800-talet kan födelsedatum finnas med i båtsmansrullan.
Skrivs födelsedatum eller bynamnet i uppställningen, är dessa framforskade av släktforskare. Annars är födelseår uträknade från åldersuppgiften.

Visst kan hustruns namn finnas att få fram i flottans arkiv, men endast ifall hon haft anledning med skrivelser och dylikt.
I den här uppställningen är uppgifterna om hustrur från släktforskare och kyrkböcker.

Det som finns om båtsmannen i det här fallet:
Ed sockens rote 102.
Erik Ersson född 1759 2/9 i Ed sn.
Antagen 1790 30/5 som fördubblingsbåtsman med namnet Hållfast.
Transporterad 1795 27/6 till ordinarie med namnet Sandman.
Avskedad 1820 21/9.

Den som sedan antages 1821 på roten heter Erik Persson och vara född i Resele socken 1787 21/2.

Någon Erik Ersson född omkring 1788, som Erik Ersson Sandmans född 1759 son skulle heta i rullan, kan jag inte se för Eds rotar 101, 102 och 103.







2016-10-16, 19:43
Svar #11

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 04:08
    • Visa profil
För att se om Erik född 1888 blir båtsman måste man, som alltid, följa honom i husförhörslängderna. Erik född 1888 flyttar 1807 till Anundsjö, men är inte lätthittad, det finns inte flyttlängder. Har du följt honom och sett var han finns på 1820-talet? I så fall ser du förmodligen att Altin har rätt.

2016-10-19, 23:19
Svar #12

Utloggad Lennart Gredemyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-05-16, 20:06
    • Visa profil
Tack för era svar men för att kunna vara helt säker på vad som är rätt eller ej behöver jag räta ut några frågetecken vad gäller ovanstående. Håller fn gå igenom Anundsjö hfl för att försöka hitta Eric Ersson f. 1788. Återkommer ifall jag hittar något av intresse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna