ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttfynd - nya möjligheter  (läst 2563 gånger)

2016-10-16, 23:18
läst 2563 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Facbooksgruppen Släktforskning pågår just nu en diskussion om program för ingenkänning av ansikten. Den som inlett diskussionen  heter Henrik Jonshammar. Jag citerar hans inlägg:

"När jag installerade iOs10 på min iPad fick jag en ny funktion i bildhanteringen. Plötsligt hade paddan sorterat alla mina bilder i olika album alltefter personerna som finns på bilderna.  Alla bilder av exvis Pelle är sammanförda till en och samma mapp. Och detta utan att jag skrivit namn på bilderna. En avancerad ansiktsigenkänning alltså. Polisen i andra länder använder redan ansiktsigenkänning för att hitta misstänkta i övervakade folkhopar. Tekniken finns alltså. Vad har detta med släktforskning att göra? Jo, plötsligt fick jag en idé. Tänk om man kunde koppla ett sådant system till en bilddatabas över gamla porträttfoton (ex.vis Rötters Porträttfynd). Många av oss har ju massor av gamla porträtt som är "värdelösa" eftersom vi inte vet vem bilderna föreställer. Tänk om vi alla kunde hälla ner våra bilder i samma databas och låta avancerad ansiktsigenkänning göra jobbet. Den nuna som är okänd för mig är kanske redan identifierad av någon annan. Utan manuellt letande skulle jag kunna få förslag på vem mina bilder föreställer.
 Finns det någon som tänkt samma tanke?
Vänligen,
Olle Elm

2016-10-16, 23:21
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Jag tyckte själv att idéen är så intressant att jag startar en diskussion här.

Ni som jobbar med den fantastiska basen Porträttfynd - har ni kanske redan diskuterat detta?
Det vore i så fall spännande att höra era idéer - och om detta överhuvud taget är något att prata om.
Släktforskarförbundet som sitter på denna databas får inte hamna i bakvattnet :)

Allt gott från,

Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2016-10-17, 21:01
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Det är ju en alldeles väldigt bra idé!


Håkan

2016-10-19, 16:26
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
För ett visst antal år sedan var det en person, minns ej namnet, som skrev om detta med ett igenkänningsprogram. Han fick inget gehör för detta.


Bör inte ansiktena vara vända åt samma håll för att man ska kunna få ett napp?
Ann-Mari Bäckman

2016-10-19, 16:30
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2016-10-20, 00:12
Svar #5

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:51
    • Visa profil
Ansiktsigenkänning är säkert bra och tids nog kommer det kanske verktyg som går att integrera med porträttfynds databas, men det finns en annan och betydligt enklare åtgärd för att underlätta identifiering. Se till så att användarna så långt det är möjligt uppger en bilds ursprung. Alltför ofta ser man formuleringar som "okänd person från mormors fotoalbum". Låt gå för att personen är okänd, men mormor är väl ändå inte det. De ursprungliga ägarna till korten är väl vid det här laget nästan uteslutande avlidna så det borde inte medföra några problem att skriva ut deras namn och bostadsort, vilket skulle underlätta betydligt att hitta fler intressanta foton med bara helt vanlig textsökning. Jag vill minnas att det i gamla porträttfynd ändå stod något om detta, men i det nya verkar man helt ointresserad av saken och jag kan inte hitta ett enda ord om denna den kanske viktigaste uppgiften av alla för att identifiera nya okända bilder.

2016-10-20, 19:03
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det som är så bra med att skriva varifrån albumet härstammar, är om någon söker på nätet efter t ex Norrmesunda, Anundsjö, som jag har skrivit på mina kort eller åtminstone det första fotot och hänvisat de övriga till det numret, är att folk kan hitta till mina kort.


Så vill man att folk ska hitta till de kort man lagt in, så skriv varifrån de härstammar, om det är känt.


Så det står inget om det? Jag vet att det står att man bör hänvisa till första kortnumret på alla sina kort, så att man håller ihop det.


Skriv till nina @ genealogi.se och föreslå att det bör stå, att man ska skriva allt man vet på första fotot.
Ann-Mari Bäckman

2024-02-06, 00:15
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
OBS!
Kommer inte in och kan länka till Portträttfynd - något är fel med länken.
Vänligen,
Olle Elm

2024-02-06, 09:18
Svar #8

Utloggad Admin E

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:13
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna