ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pigan Karolina Larsdotter i Västanbäck....  (läst 891 gånger)

2016-10-23, 08:10
läst 891 gånger

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:11
    • Visa profil
Hej!

Har fösökt finna var pigan Karolina Larsdotter f 1853 29/4 Östra Ämtervik , Värmland tog vägen?
Flyttade till Hässjö 1873 8/11 från Ö Ämtervik och kom till Ahla (sidan 3, AI:8) flyttar 1874 1/10 till Västanbäck (sidan 270, samma hfl) där bor hon tydligen hos en bror Nils Larsson Nordqvist och hans hustru.
1875,5/9 får Karolina en o ä son i Sundsvall , Lars Johan som dör samma år 7/12 i Sundsvall och begravs där.
Ingen notering i hfl att Karolina flyttat, gift sig eller avlidit efter 1875.

Är det någon som stött på Karolina Larsdotter efter 1880 skulle jag vara tacksam att få veta var hon tog vägen. Har sökt i vigselbok, utflytt.längd och dödbok utan att finna henne.

Med vänlig hälsning Carin Andersson

2016-10-23, 17:59
Svar #1

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
Hejsan! Klart är att Karolina inte bor kvar i Hässjö 1880. Titta och följ en Karolina Larsdotter, född 1853 i Östra Ämtervik och sen gift med Nils Nilsson i Västgård, Östra Ämtervik. Hon har 1880 namnet Karolina Larsdotter-Edqvist och senare ändrat till enbart Karolina Edqvist. Det kan ju vara en anledning till att du inte hittat henne. Jag tänkte att det kunde vara en möjlighet att hon flyttade hem från Medelpad och att denna Karolina kan vara den du söker. Det går ju alltid att se var hon fanns innan 1880. Kanske en liten ledtråd. Vem vet!

2016-10-23, 18:42
Svar #2

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:11
    • Visa profil
Hej Alf!

Tack för svar och det var lustigt för jag satt just och skulle kolla om hon fanns i Ö Ämtervik igen. Sökte i Sundsvall och fann en notering var hon bodde när sonen dog men hon var inte noterad där.
Ska genast se om det är rätt Karolina, troligtvis, för hon var född vid Västgård och hennes mor fanns där inhyses.
Karolina är inte min ana men syster till  min mmf och jag försöker se var syskonen tog vägen.
Med vänlig hälsning Carin Andersson

2016-10-23, 21:29
Svar #3

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:11
    • Visa profil
Hej igen!

Nej, tyvärr var det inte rätt "Karolina" denna här hade sin far boendes hos sig och min "Karolinas" far dog långt innan.

Tycker mig se att det finns en svag notering med blyerts vid Karolina på sidan 270, AI:9  "obf" (obefintlig) och att hennes namn har svaga streck med blyerts. Antagligen kom hon inte tillbaka till Hässjö. Av någon anledning höll hon sig undan, får söka i Sundsvall men hon finns inte i inflytt.längden 1875 och inte i utflytt.längd åren efter heller i Sundsvall.
Carin Anderssson

2016-10-23, 22:28
Svar #4

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:11
    • Visa profil
Hej igen!

ja, då har gåtan om vad som hände Karolina Larsdotter lösts.....hon dog enligt intyg av läkare i barnsängsfeber och njurinflammation den 23/9 1875 i Sundsvall bara några dagar efter hon fött sin son Lars Johan 5/9 1875 i Sundsvall. Tragiskt öde!
 Enligt dödboken Sundsvall EI:1 sidan 160 sändes avis om dödsfallet till Hässjö men inte noterats i dödboken i Hässjö.
Undrar om hennes bror i Hässjö och hennes gamla mor i Ö Ämtervik fick vetskap om dödsfallet? Många tankar nu.....
Carin Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna