ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gemensamma träffar på FTDNA  (läst 5095 gånger)

2016-11-08, 12:47
läst 5095 gånger

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil

Jag gjorde ett autosomalt DNA-test hos FTDNA för ett år sedan.Nu har en bror till en av mina föräldrar gjort samma test och jag borde då rimligtvis få lättare veta vilka av alla mina 385 träffar som är gemensamma och därmed kunna placeras hos rätt förälder i mina anor. I den bästa av världar skulle vi få ett antal gemensamma träffar som jag då enkelt skulle kunna placera på rätt sida.

Svaret på hans test gav dock fler frågor än det besvarade!
Han har 420 träffar. Av alla våra hundratals träffar har vi endast 49 gemensamma.

Naturligtvis kan man tänka sig att det endast är ett 50-tal släktingar på vår gemensamma sida som har gjort testet, men det förklarar inte att de uppskattat relativt nära släktskapen på hans sida (2-4 kusiner) är betydligt fler hos honom än hos mig eller det faktum att att de inte är alls gemensamma. Förutom någon enstaka.

Min fundering är därför att han inte har rätt far och att han alltså inte är helbror till min förälder.
Drar jag fel slutsatser och hur kan jag gå tillväga för att få rätsida på alltihop?

2016-11-18, 07:49
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Låter i mina öron olustigt att tilldela en annan person ett annat ursprung bara för att enklare få ihop olika väl så komplicerade DNA-resultat. Det kan givetvis vara fallet men finns det annat som stödjer dessa tankegångar (skriftliga uppgifter, muntliga uppgifter, andra testresultat)?

Ett hel-mor-syskon/hel-far-syskon delar i genomsnitt cirka 25% av generna med sitt hel-syster-barn/hel-bror-barn (i teorin möjligt minimum: 0%, i teorin möjligt maximum: 50%) om man fokuserar på autosomala kromosomerna (kromosomparen 1-22).

Ett halv-mor-syskon/halv-far-syskon delar i genomsnitt cirka 12,5% av generna med sin halv-syster-barn/halv-bror-barn (i teorin möjligt minimum: 0%, i teorin möjligt maximum: 25%) om man fokuserar på autosomala kromosomerna (kromosomparen 1-22).

För att helt utesluta ett gemensamt fäderne: Y-DNA-test att föredra (två manliga test-personer, helt olika Y-DNA-resultat).

För att helt utesluta ett gemensamt möderne: mtDNA-test att föredra (två test-personer, helt olika mtDNA-resultat).

Det går att använda sig av autosomala tester för att testa hypotesen: halvsyskon eller helsyskon, men då får man nog bara mer eller mindre sannolika svar och inga hundraprocentiga svar.

Autosomala tester: Om två personer inte alls matchar varandra eller matchar varandra påtagligt lite är sannolikheten väldigt låg att de är närmare besläktade.

Din morbror/farbror kan ha genetiskt arv från sina och dina gemensamma förpersoner som du inte har och vice versa i och med att klassiska hel-syskon i genomsnitt delar cirka 50% av generna (i teorin möjligt minimum: 0%, i teorin möjligt maximum: 100%) om man fokuserar på autosomala kromosomerna (kromosomparen 1-22).
(Jag har här exkluderat alla identiska tvillingar som givetvis delar cirka 100% av generna).

FTDNA brukar ge en lista på de mer sannolika släktskapen mellan testade och matchande personer. Här kan man se att de ofta ger ifrån sig mer än ett möjligt släktskap just därför att det är så svårt att ringa in ett släktskap med större säkerhet.

2016-12-14, 16:24
Svar #2

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Stort tack för ditt svar och även för dina personliga värderingar av mina egna funderingar, olustiga eller ej.
Hade det funnits dokumentation på eventuellt annat ursprung för min manlige släkting hade jag givetvis aldrig lagt in en fråga är, det står väl ganska klart.


Kontentan av ditt svar säger mig att att det är ganska värdelöst att göra ett autosomalt test för att bekräfta släktskap med andra och redan kända släktingar eftersom vi rent teoretiskt kan ha olika gener från olika personer bland våra anor.


Då måste man helt enkelt besluta sig för om man vill utgå från att det redan kända släktskapet är det som ska gälla. Det får jag göra i det här fallet och testen vi gjort är därmed att anse som meningslösa. De förde inget framåt.

2016-12-15, 13:33
Svar #3

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Tycker det här verkar bli lite förvirrat, eller missuppfattar jag på något sätt? Släktskap med en morbror eller farbror kommer ju i ett autosomalt test att visa sig i att en betydande mängd DNA delas (mellan 992 cM och 2082 cM enligt http://gronastubben.se/wordpress/?cat=2 ). Att det sedan finns många träffar som inte delas är ju rätt mycket en annan sak och verkar inte orimligt.

2016-12-15, 19:57
Svar #4

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Hade det funnits dokumentation på eventuellt annat ursprung för min manlige släkting hade jag givetvis aldrig lagt in en fråga är, det står väl ganska klart.

Man kan väl testa en genealogisk källuppgift genom att DNA-testa olika personer (om de finns, går att finna och vill ställa upp förstås) i syfte att försöka bekräfta/dementera den skriftliga uppgiften.


Kontentan av ditt svar säger mig att att det är ganska värdelöst att göra ett autosomalt test för att bekräfta släktskap med andra och redan kända släktingar eftersom vi rent teoretiskt kan ha olika gener från olika personer bland våra anor.

Du har du nog missuppfattat mig eller så var jag (som vanligt) otydlig. Långt ifrån värdelöst, tvärtom. Men jag tror att det kan vara vanskligt att utifrån ett DNA-test försöka dra slutsatsen om en person är helfarbror/helmorbror eller halvfarbror/halvmorbror till en annan person. Jag inbillar mig att det i värsta fall kan slumpa sig så att en helfarbror/helmorbror ser genetiskt ut som en halvfarbror/halvmorbror fast han verkligen är en helfarbror/helmorbror. Men i ärlighetens namn vet jag inte hur ofta (sällan) detta skulle kunna hända.

Jag borde ha varit tydligare i mitt inlägg ovan och lagt till att de av mig lämnade teoretiska extremvärden (inom parenteserna i inlägget ovan) är nog så enormt extrema att de förmodligen aldrig skulle dyka upp bland några testade nära släktingar alls. Men jag tror att de ska stämma (i teorin i alla fall) och de kan väl vara bra att veta var gränserna går.

Om vi tar fallet förälderhelsyskon-helsyskonbarn så kommer nog de absolut flesta av dessa par som testar sig hamna runt det teoretiskt medelvärdet 25% men några kan komma att hamna en bra bit bort från medelvärdet även om detta är bra mycket mindre sannolikt.
Vet inte hur många centimorgans (cM) som motsvarar 25% men mina föräldrars helsyskon ligger i alla fall inom intervallet 1.502-1.900 cM (kromsomerna 1-22 + X-kromosomerna).

Om vi tar fallet förälderhalvsyskon-halvsyskonbarn så kommer nog de flesta halvsyskon som testar sig hamna runt det teoretiska medelvärdet 12,5%  men några kan komma att hamna en bra bit bort från medelvärdet även om detta är bra mycket mindre sannolikt.
Vet inte hur många centimorgans (cM) som motsvarar 12,5% men mina föräldrars halvsyskon ligger i alla fall inom intervallet 683-745 cM (kromsomerna 1-22 + X-kromosomerna).

Kanske kan du berätta mer om hur många cM du och din farbror/morbror (hel eller halv) delar?

(Ber om ursäkt för ett alltför luddigt och inte alls speciellt hjälpsamt första svar).

2016-12-15, 20:20
Svar #5

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
http://thegeneticgenealogist.com/wp-content/uploads/2016/06/SharedcMProject.png
Här en amerikansk uppgift.
Hur många undersöka testade personer som inkluderats vet jag inte.
Med andra svårt att veta hur bra statistiken är.

Om jag tolkar bilden rätt:

Testad person samt testat helsyskonbarn:
I genomsnitt delas 1744 cM
Sedan anges intervallet 1301 cM-2193 cM (men jag kan inte se vilken typ av intervall det rör sig om).

Testad person samt testat halvsyskonbarn:
I genomsnitt delas 864 cM
Sedan anges intervallet 540 cM-1172 cM (återigen vet jag inte vilken typ av intervall det rör sig om).

Om dessa uppgifter stämmer bra så är det inte alls troligt att mina ovannämnda farhågor kan riskeras att besannas. Jag tycker gott att du kan jämföra med dessa uppgifter och se var du hamnar med din uppgift (alltså om du hamnar inom intervallet 540-1172 eller inom intervallet 1301-2193).

2017-01-01, 12:03
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Inga uppgifter (antal centimorgans i fallet ovan) som kan få tråden att bli mer komplett?
Jag ber om ursäkt för den hårda tonen i första inlägget men jag tycker faktiskt att det är hemskt att försöka ändra någons ursprung (fäderne i detta) fall bara för att få ihop olika resultat.
Nu kanske mannen ifråga är gammal och inte använder sig av internet men ändå.
Vem vill läsa om sig själv i en tråd där man tilldelas ett nytt fäderne?
Om det blir för personligt kan man väl säga att det rör sig om person A och person B så är det ju ingen som kan ta illa vid sig.
Att fråga och diskutera det mesta är oerhört viktigt men lite försiktiga får vi nog alla lov att vara.
Detta är ju min högst personliga åsikt och låt för all del inte den stå i vägen för just din nyfikenhet och forskning.


2017-01-01, 12:04
Svar #7

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Inga uppgifter (antal centimorgans i fallet ovan) som kan få tråden att bli mer komplett?

Jag ber om ursäkt för den hårda tonen i första inlägget men jag tycker faktiskt att det är hemskt att försöka ändra någons ursprung (fäderne i detta fall) bara för att få ihop olika resultat.
Nu kanske mannen ifråga är gammal och inte använder sig av internet men ändå.
Vem vill läsa om sig själv i en tråd där man tilldelas ett nytt fäderne eller där det fäderne man är van vid ifrågasätts?
Om det blir för personligt kan man väl säga att det rör sig om person A och person B så är det ju ingen som kan ta illa vid sig.
Att fråga och diskutera det mesta är oerhört viktigt men lite försiktiga får vi nog alla lov att vara.
Detta är ju min högst personliga åsikt och låt för all del inte den stå i vägen för just din nyfikenhet och forskning.

2017-01-02, 20:20
Svar #8

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Marcus, det är fint av dig att tänka på tredje part men du behöver inte på något sätt oroa dig för mina funderingar angående ursprunget för nämnda person!


Vi har diskuterat resultatet av våra test med varandra och båda varit konfunderade över det vi ser som märkligt och oförklarligt i vår matchningar.
Ingen av oss har väl egentligen tänkt att han skulle ha ett annat ursprung än det vi redan känner till från början men tanken väcks givetvis när vi fått så konstiga resultat. Och dessutom fortsätter att få med alla nya matchningar som ständigt kommer in men som inte heller är gemensamma!


Tack för din omsorg om min släkting men som sagt, du behöver inte oroa dig!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna