ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mozilla Thunderbird  (läst 2248 gånger)

2016-11-08, 17:59
läst 2248 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

I samband med att jag skaffade ny dator i våras så blev detta program inlagt för att samla upp mina e-postkonton under. Jag har 2- epostkonton och när jag går in på Thunderbird så kommer båda upp. Så långt allt väl.


Det fungerade några månader tills ett av kontonas inkorg plötsligt tömdes och alla inkommande e-mail var borta.
Ett av kontona är ett hotmailkonto och det töms inte, det fungerar. Sen en tid tillbaka har jag därför börjat använda detta alltmer. De här tömningarna har gjorts ca 5-6 gånger sedan i våras, varav 2 st den senaste veckan.


Finns det någon som känner igen detta? Någon som av beskrivningen kan ge mig tips vad det kan bero på?




2016-11-08, 18:19
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se

Det har knappast med Thunderbird att göra. Jag har använt det programmet i många år.
Kan det vara så att du inte har konfigurerat kontot som IMAP?
Du skriver inte vilken e-postleverantör du använder. Stödjer de IMAP?

2016-11-08, 18:35
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Tack för ditt svar Olle,


Jag har inga förutfattade miningar om vad det beror på. Jag ville bara berätta om min situation. Här kommer då ytterligare information. Jag bor i Grekland och har från början, ca 15 år sedan, grekiska OTE som jag har mina e-mail genom. Felet uppstod i och med datorbytet. Jag förstår vad du menar Olle. Var kan jag kontrollera om kontot är konfigurerat som IMAP?


Och var får jag reda på om e-postleverantören stöder IMAP?
År det nytt med IMAP?
Det är endast inkorgen som töms.


Själv förstår jag inte så mycket om detta och jag är glad att någon ville svara så jag kan börja söka efter möjligheter för att få detta rättat. 

2016-11-09, 07:52
Svar #3

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se

Ja, IMAP har används länge. Fördelen är att mejlen inte försvinner med mindre man raderar dem manuellt. Med IMAP har man samma mejl synliga, som i mitt fall, på bordsdator, laptop, surfplatta och mobiltelefon. Jag har e-posten på en egen server jag hyr, varför jag inte har problem  med överfyllda brevlådor. Om du vill gräva ner dig i teknik finns en sammanfattning hos Wikipedia.


I ditt fall KAN det vara så att OTE inte vill låta dig ha stora mejlmängder. Så har Telia det. De har en extremt liten brevlåda. Vi gjorde helt enkelt så, att vi behöll e-postadressen hos Telia, men markerade att mejlen omedelbart ska vidarebefordras till vår egen server.


Om du inte kan få OTE att hjälpa dig med konfigurationen, är mitt förslag att du hos OTE ställer in vidarebefordring och använder ditt hotmailkonto som huvudadress. Hotmail (Outlook) är ganska generösa med utrymme, för privatpersoner, och jag antar de sänder en varning när man använder för mycket. Då måste man överföra mejlen till sin egen dator. Det är ju framför allt bilder som tar så enormt stor plats.

2016-11-09, 19:09
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Jag har kvar den gamla datorn och där fungerar det bra. Jag använder inte den längre men det var en del saker som jag inte kunde få överfört. Tex behöver jag ibland titta efter någon gammal mailadress och då finns den i den gamla datorns adressbok.


Jag har försökt att jämföra inställningarna på kontot hos OTE och det verkar inte vara samma. På den gamla för inkommande står det Pop3 mail.otenet.gr och på den nya imap.otenet.gr port 993


För utgående står på den gamla Mailgate.otenet.gr och på den nya samma sak med tillägg SMTP. Utgående fungerar.


Jag skall åka till stan i morgon och besöka OTE så får vi se om jag kan få en förklaring och hjälp. Inkorgen tömdes idag igen och på den gamla datorn ligger allt kvar.


Jag hör av mig i morgon efter besöket. Jag skulle kunna försöka att ändra koderna själv men jag är för feg.

2016-11-11, 20:12
Svar #5

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Det verkar som jag fått en lösning på mitt problem. OTE som jag har mina mail genom har också telefonhjälp som löste det åt mig. Så här blev det. I min gamla dator som har inkommande mail på POP3 (Outlook express) kunde man gå in på kontot och sätta ett kryss på rätt ställe så skall det vara ok. Den nya datorn har inkommande mail på IMAP. Då händer detta att när jag öppnar Outlooks inkommande mail i den gamla datorn så raderas mailen i servern. De försvinner på den nya datorn med IMAP. Ett litet kryss i en ruta som heter "lämna en kopia på servern" och finns på Verktyg - Konton - Egenskaper - Avancerat sätter stopp för raderingarna.


En vänlig dam som jag pratade med förklarade, på min fråga om hur vanligt detta är, att det har blivit ganska vanligt nu när man anskaffar flera enheter som skall kunna komma åt samma mail. Det lät vettigt det hon sa och jag har provat att öppna den gamla datorn och inget försvinner i den nya. Hon var helt säker på sin sak.


Det räckte att jag öppnade outlook i den gamla datorn för att hitta en mailadress så var det kört. Det sambandet visste jag inte utan det fick jag klart för mig igår. Låter det rätt?


Hälsningar
Ingemar


2016-11-11, 23:33
Svar #6

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se


Det räckte att jag öppnade outlook i den gamla datorn för att hitta en mailadress så var det kört. Det sambandet visste jag inte utan det fick jag klart för mig igår. Låter det rätt?
Vad du försöker berätta här fattar jag inte.


Betr att använda POP i Outlook Express fattar jag inte vitsen med. Om nu servern kan köra IMAP, varför inta använda IMAP på alla datorerna??
Jag ser att min leverantör rekommenderar IMAP också i Outlook Express. Se här.


För andra läsare som brottas med problem i e-posthanteringen. Det finns lösning. Den e-post app som medföljer Windows 10 ställer in rätt konfiguration automatiskt vid första inloggningen. Helt fantastiskt!




2016-11-12, 08:56
Svar #7

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Jag fattar det inte själv heller men problemet blev löst verkar det som. Jag är bara användare och kan inte så mycket om tekniken bakom. Varför POP3 installerades i Outlook Express för mig kan jag inte säga. Anvisningarna fick jag från det grekiska televerket OTE som gjorde internetanslutningen åt mig för 10-15 år sedan.


Det finns en annan funktion också såg jag där man kan markera att ett ankommet mail skall skickas över till det andra kontot. Det kan ju också vara en lösning. Det du skriver om att använda IMAP på alla datorerna verkar vettigt. Varför inte IMAP blev installerat från början på den gamla datorn vet jag inte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna