ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köping C:3 s. 400  (läst 571 gånger)

2017-01-04, 14:55
läst 571 gånger

Utloggad Josefine Lindroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 20:01
    • Visa profil
Hej!
Hoppas någon här kan hjälpa mig att tyda i stort sett allt som står runt denna Maria Sophias födelse 8 september 1832.

Jag undrar även lite över moderns förhållande till denne Gustaf Grönqvist som står nämnd. Modern, Stina Westerling, flyttar till Köping i februari 1832 med sin oäkta son Carl från Torslunda. Det står angivet i inflyttningslängden att de flyttar till Nedra Wannborga, ingen annan notering. Tittar man sedan i husförhörslängden för Köping, Nedra Wannborga år 1831-1835 är hon plötsligt gift med Gustaf Grönqvist och har en dotter. De gifte sig 26 november 1833. Det fanns ju ingen notering om att hon skulle gifta sig med Gustaf Grönqvist vid inflyttningen och hon måste väl ha bott någonstans innan hon gofte sig. Varför finns inga uppgifter i husförhöret på Christina Westerling när hon just flyttat in? Det saknas ju nästan två år från det och giftermålet.

Stort, stort tack för hjälp med den här svåra nöten!

2017-01-05, 12:54
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 879
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 10:20
    • Visa profil
Jag gör ett försök:
Barnafadern uppgav sig vara avskedade artilleristen häradstjänaren Granqvist/
Modern intagen i kyrkan(?) som Granqvists hustru på hans begäran
den 21 feb. 1833.
Sammanvigd den 26 mars 1833.

Anita

2017-01-05, 15:54
Svar #2

Utloggad Josefine Lindroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 20:01
    • Visa profil
Det kan mycket väl stämma, det verkar logiskt.
Tack för hjälpen Anita!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna