ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Gustaf Edberg  (läst 1069 gånger)

2017-01-05, 15:41
läst 1069 gånger

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Jag har i många år letat efter en Johan Gustaf Edberg som enligt kyrkböckerna ska ha varit född i Uppsala 16/7 1794 i Uppsala. 1/5 1808 blir han antagen vid Upplands Lantvärn som trumslagare och är sen med vi slaget vid Lemo innan han hamnar vid Bergs kompani i Jämtland.  Men i Uppsala har jag inte alls hittat honom. Enligt den muntliga släkthistorien ska han varit av vallonsk börd. [/size]Jag har gått igenom hela 1790-talets födelseböcker för Uppsala Domkyrkoförsamling och 21 gossar vid namn Johan Gustaf föds under perioden, men ingen med en pappa som heter Edberg. Han kan ju dock ha tagit sig det namnet senare.
[/size]Nu vill jag försöka följa spåret att han kanske kan vara den Johan Gustaf som föds oäkta 7/7 1794 i Uppsala Domkyrko. Moderns namn är Johanna Grén, född ca 1762. Hur kan jag följa deras vidare liv? Husförhörslängder verkar inte finnas för perioden? 
[/size]Alternativt föds en oäkta Johan Gustaf 8/8 1794 vars moder heter Anna Gniström, 35 år.  (Lustigt nog är bodbetjent Carl Gustaf Werdieur vittne vid båda dopen...)
[/size]Tacksam för hjälp![/font]

2017-07-23, 19:11
Svar #1

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Jag tror mig ha löst detta nu. I Johan Gustaf Edbergs meritförteckning insänd till Pensionskassan 18411127 skriver han: "1794 juli 25 född i Uppsala stad enligt tidigare inlämnat prästattest. 1808 maj 1 Antagen till trumslagare vid f.d. Upplands lantvärn som samma år åtfölgde landstigningsarméen från Grisslehamn till Finland och därstädes bevistade affären vid Lemo (19-20/6 1808). Efter denna afgick brigaden till Åland hvarest den blev förlagt till hösten då jag blef commenderad med den fördelning som afgick till Sundsvall hvarest jag då blef antagen till trumslagare utan lön vid Kongl. Jämtl reg. 1809 feb 27 Transporterad till 2:a trumslagare med lön vid Bergs kompani, Jemtl.'
Efter att länge fruktlöst letat efter Edberg i Uppsala domkyrkoförsamling slog det mig att samtliga soldater vid Bergs kompani har efternamn som slutar på 'berg'. Det betyder att Johan Gustaf säkerligen fick namnet Edberg först då han kom till Bergs kompani.
På Krigsarkivet hittade jag i Upplands Lantvärns handlingar en förteckning över trumslagarna i de olika kompanierna. Endast en av de som antogs hette Johan Gustaf. Han hade efternamnet Eman. Tillbaks till Domkyrkoförsamlingen hittade jag:
29/8 1794 föds en Johan Gustaf till föräldrarna Carl Gustaf Ehman och hans hustru Brita Hindriksdotter. Carl Gustaf Ehman var boktryckerikonstförvant vid Akademiska Boktryckeriet i Uppsala.
Så där är han. Johan Gustaf.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna