ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlysning av födelseplats och föräldrar till Charlotta Matilda Ahlmark!  (läst 1054 gånger)

2017-01-05, 19:20
läst 1054 gånger

Utloggad Emelie Skarstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-01-07, 16:39
    • Visa profil
Hej, jag söker information om en släktings härkomst och hennes föräldrar som jag inte kunnat finna trots ett halvårs sökande. Jag har alla uppgifter om hennes mans släktingar och hans och hennes barn. Detta är informationen jag har om henne:

Friherrinnan Charlotta Matilda Fock, född Ahlmark den 17 Augusti 1817 i Stockholm (var i staden? vilka var hennes föräldrar?) enligt alla husförhörslängder jag har hittat.
Bjurbäck AI:4 sidan 14
AI:5 sidan 67
AI:7 sidan 57
Jönköpings Sofia AI:24 sidan 316

Jag finner henne första gången i Bjurbäck hfl AI:3 sidan 13 då hon bor med de som arbetar med hushållet på Näs gård. Bara namn och ålder står noterat.
Sedan i Bjurbäck AI:4 sidan 14 där det står att hon flyttade till församlingen 1834 från Stockholm, men ingen attest hittar jag i inflyttningslängden?

Bjurbäck/Bottnaryd EI:1 sidan 29: Gift 6 Oktober 1843 i Bjurbäcks församling, Skaraborgs län med Carl Johan Fredrik Emil Fock. Anteckning om vigselbevis där det står någonting om att någon inte har levande arvingar. Min teori är att när hon flyttade till gården var hon föräldralös? Där en av vardera makarnas föräldrar ska stå noterad står ingen av hennes föräldrar med?
Charlotta Matilda dör den 23 December 1886 (Jönköpings Sofia FI:24 bild 248). Jag har även bouppteckningen efter henne (Göta hovrätt adelns bouppteckningar EXIBA:237 1887 Bild 55)

Som sagt så har jag all information om hennes man och barn, så det behöver jag inte. Kan även tillägga att jag sökt igenom alla centrala stadsförsamlingarna i Stockholms stad utan att finna något. Så mer information om specifikt var hon föddes och vilka som var hennes föräldrar eller vägledning om hur jag ska komma vidare skulle göra mig så glad!

Tack på förhand /Emelie

2017-01-06, 18:06
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Dopnamnsordningen var Mathilda Charlotta och hon var född av okända föräldrar – se Maria Magdalena CIb:3 sidorna 267 och 268. Modern uppges vara 24 år (f. 1792 eller 1793) och bo hos barnmorskan Lovisa Södervik, vilket torde ha varit högst tillfälligt eller endast pro forma. Både husförhörslängd och mantalslängd saknas för åren 1808–1819 resp 1811–1819.

Mathilda Charlotta Ahlmark, f. 17/8 1817 i Maria, konfirmerades i Jakob 16/5 1833, föräldrarna okända – se Jakob och Johannes DIa:1 sid 130 (endast Svar). Hittar ingen Ahlmark/Almark i registren till Jakobs inflyttningslängder 1805–1835.

Mamsell Mathilda Charlotta Ahlmark utskrevs från Jakob till Bottnaryd 17/6 1834 – se Jakob och Johannes BIIa:4 sid 112. Där hänvisas endast till konfirmationen.

För kännedom:
Som moder misstänkte jag ett tag hovkamrersänkan Fredrica Elisabeth Ahlmark f. Brantberg men hon var född 1791 och hade inom äktenskapet bevisligen dottern Elisabeth Charlotta f. 9/9 1817 i Angarn – går bort alltså.

I mantalslängd 1830, Katarina södra och västra, bild 801 (Svar) finns en jungfru Chr. Elisab. Ahlmark f. 22/10 1795 – verkar inte så hoppfullt, så jag har inte tittat närmare på henne.
Hälsar vänligen
Maud

2017-01-07, 14:53
Svar #2

Utloggad Emelie Skarstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-01-07, 16:39
    • Visa profil
Tack så jätte mycket Maud. Nu blir man ju bara ännu mer nyfiken på vilka hennes föräldrar var. Typiskt att husförhörslängder skulle saknas för just dom åren i Maria Magdalena. Jag hittar henne dock i Jakob och Johannes AIa:53 sidan 37 där hon bor på ett pensionat utan föräldrar. Hennes mamma måste alltså ha dött tidigt eller lämnat bort henne?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna