ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Svensson och Märta (?) Bengtsdotter i Torlarp  (läst 1330 gånger)

2017-01-07, 13:00
läst 1330 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
Har lite svårt att orientera mig i nya forumet. Ville knyta an till inlägg 2014 gällande en dräng Erik Svensson samt i Torlarp som gifter sig med en Elisabeth. Denne Erik anges i inlägget senare som rusthållare.
Jag har dock en namne till Erik som 1689 får dottern Anna i Torlarp. Hustrun heter troligen Märta med patronymika Bengtsdotter. Känner någon till denna familj? Kan det röra sig om samma person, även om han ej nämns som änkling i inlägget


Mvh


Lars Norrby

2017-01-09, 11:21
Svar #1

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Lars.
Rusthållaren Erik Svensson i Torlarp skattegård är inte identisk med din Erik Svensson, som bor i Torlarp Biörsagård.

Erik Svensson i Biörsagården ingår inte i mina anor, men jag har gjort ett par anteckningar från Sunnerbo häradsrätt som bör vara av intresse för dig.

År 1688 ting d.11-14 juni, mål nr.82, där Erik Svensson i Torlarp försöker inbörda sin salig fader Sven Erikssons 1/4 skattejord i Nästagård Öslöv (Berga sn.). Skattejorden (gården) hade fadern pantsatt till salig prosten Nils "Rubenium" i Vittaryd, vilkens arvingar sålt den till f.d. löjtnanten Per Stensson Hall, som lagligen uppbjudit den. Erik Svensson får tid till nästa ting att inlösa skattejorden.

1694 d.20 februari, nr.62, då en granskning av "Cappelansboställena" Hålan och Torlarp "Biörsagård" av d.4 dec. 1693 inlämnas.
Till 1/2 Torlarp Biörsagård behövdes reparationer till en kostnad av 27 daler. Gården har Erik Svensson av ödesmål upptagit och i 12 år bebott.
Till den andra 1/2 av Biörsagården Torlarp behövdes repareras till 39 daler. Gården har Bengt Jonsson av öde upptagit och brukat i 8 år.

Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2017-01-15, 14:13
Svar #2

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Tack Birte!


Hänger inte alls med in ny forumet och såg ditt inlägg först nu.


Jag har kontrollerat det hela nu och den jag stammar från är Anna från Torlarp, döpt  i november 1693, nästan 9 månader efter Erik Svensson och Elisabeth Danielsdotters bröllop i Berga. Det bör väl då vara rusthållaren i skattegården till min anfader? I hennes dödsnotis den 11 april 1723   (Ryssby CI:3 s 157) står det i vart fall att fadern var Erich son (!) och modern Lisbeth Danielsdotter från Torlarp. Har du mer information om Erik och Anna att dela med dig av tar jag tacksamt emot det!


Mvh


Lars Norrby

2017-01-15, 15:50
Svar #3

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil

Det framgår inte riktigt hur mycket du sett från annat som skrivits på anbytarforum, men jag tror det nämnts tidigare (om än troligen under Ryssby (G)) att Erik Svensson är son till Sven Bondesson och Kerstin Larsdotter, vilka kom från Voxtorp men bodde i Väraboda, Ryssby och senare Tuna Norregård, Ryssby. Det går att hitta en del om den familjen i anbytarforum på några olika ställen (bland annat en diskussion omkring november 2014 under Ryssby som du möjligen redan sett). I själva verket lär dessa två vara anor till en mycket hög andel med anor från Ryssby, Berga och Agunnaryd, eftersom de hade åtminstone 9 barn som uppnådde vuxen ålder och hade egna barn. Jag har funderat tidigare på att gå igenom den släkten här så att det skulle gå att komplettera med sådant jag missat men andra har upptäckt, för att undvika att hjulet uppfinns alltför många gånger, men det har inte riktigt blivit av...


/Stefan G

2017-01-15, 19:57
Svar #4

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Ja, det är just orienteringen som jag har problem med. Fann intressanta inlägg under Ryssby vid googling, men hade sedan svårt att återfinna dem. Jag får ta itu med att lära mig nya anbytarforum ordentligt. Uppgifterna om Eriks ursprung var intressanta. Voxtorp är ju annars än återvändsgränd även  om vi nu talar om tiden före 1680. Tack för det!
Men finns det så många ättlingar kvar till Erik och Anna? I Annas dödsnotis talas det om att 7 av de 9 barnen är döda. En son och en dotter överlevde modern. Sedan verkar hon ha dött i barnsäng, men jag har ännu inte klurat ut hela texten.


Mvh


Lars Norrby

2017-01-15, 20:25
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Lars och Stefan.


Jag har valt att svara under rubriken Berga (G) därför att det knyter an till inlägg jag gjort tidigare där 2016. Lars, se dessa.


Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2017-01-15, 21:13
Svar #6

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!


Är inte det här Berga i Kronoberg då?!?


Så här ser rubriken/listen ut längst upp.




[size=0.95em]Anbytarforum →[/size][size=0.95em]Forum →[/size][size=0.95em]Geografiskt relaterat →[/size][size=0.95em]Landskap →[/size][size=0.95em]Småland →[/size][size=0.95em]Socknar →[/size][size=0.95em]Berga (G) →[/size][/font][/color]

2017-01-15, 21:58
Svar #7

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Lars.
Jag kanske skulle varit lite tydligare. Jag menar att du skulle gå in på Berga (G) och sedan där välja underrubrik Berga (G), där jag 2014 och 2016 skrivit om just rusthållaren Erik Svensson och hans hustru Elisabeth Danielsdotters, samt hennes far korpralen Daniel Persson, som också Niklas Hertzman skrivit om.


Jag tyckte inte det kändes rätt att skriva om dessa under en rubrik som handlar om Erik Svensson och Märta Bengtsdotter, som ju är den rubrik vi skriver under nu.


Vänligen
Birte
Birte Boström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna