ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket regemente och var hittar jag stamkort?  (läst 2530 gånger)

2017-01-13, 15:02
läst 2530 gånger

Utloggad Verner Uhrenholt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 11:23
    • Visa profil
Hej!
Jag är ny i soldatforskningen och vill gärna ha hjälp med att hitta vidare. Jag håller på att skriva ihop lite om Per Alfred Svensson f 1998-05-31 i Elmhult no 4, Svensköp. Han har enligt Församlingsboken Svensköp (L, M) AIIa:2 (1913-1936) Bild 720 / sid 68 (AID: v110262.b720.s68, NAD: SE/LLA/13384) soldat nr 444 4/18 och bör alltså varit på mönstring i Tomelilla 1918.
Han dog i TBC 1921 och jag är intresserad i vad som kan stå i hans papper om ev hinder för tjänstgöring eller om han verkligen var soldat och i så fall var. Det finns ett foto i hans syster fotoalbum med en stövelklädd soldat som kan vara han. Det skulle kanske peka på att han varit dragon eller..?
Tacksam för hjälp
Verner

2017-01-13, 15:22
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Stamkortet borde finnas här, men jag kan inte hitta det:
Malmöhus södra inskrivningsområde (Io 7), Tomelilla rullföringsområde nr 4  D2:2 (1893-1906) Bild 15390 (AID: v806507.b15390, NAD: SE/KrA/0473/B07005Ö)

Hör med Krigsarkivet.

2017-01-13, 16:47
Svar #2

Utloggad Verner Uhrenholt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 11:23
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen. Jag har själv gått genom sidorna ett par gånger utan att hitta Per Alfred. Mitt intryck är att korten inte finns i någon ordning - eller finns det ett system som jag inte har upptäckt?
Jag skall prova höra med Krigsarkivet. Försöker att skicka ett mail.
Hälsningar Verner


2017-01-13, 17:01
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Huvudsakligen är de placerade i födelseordning, men avvikelser förekommer. Det är väl många besökare som har bläddrat i korten genom åren och de har kanske inte alltid placerats tillbaka på rätt plats.

2017-01-14, 06:29
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Stamkorten kan vara lite knepiga att hitta. Man måste känna till hur de arkiverades.
Stamkorten följde den värnpliktige fram till dess han avregistrerades som värnpliktig. När en person mönstrades in som värnpliktig gjorde han det i det inskrivningsområde som hans bostadsort tillhörde vid mönstringstillfället. Stamkortet fanns därför vid denna tidpunkt i detta inskrivningsområde. Om den värnpliktige sen flyttade till en ort som låg inom ett annat inskrivningsområde så skickades hans stamkort till inskrivningsmyndigheten i detta inskrivningsområde. OBS, den värnpliktiges inskrivningsnummer ändrades aldrig utan var detsamma även om den värnpliktige flyttade till en ort i ett annat inskrivningsområde.
Detta fortgick sen på samma sätt om den värnpliktige flyttade till orter inom andra inskrivningsområden tills det år han avregistrerades som värnpliktig. Då arkiverades hans stamkort slutgiltigt i det inskrivningsområde han till hörde detta år (dvs där han var mantalsskriven detta år). Från 1942 var den övre värnpliktsåldern till 47 år.
Så, om en person avregistrerades som värnpliktig exempelvis år 1945 vid 47-års ålder så arkiverades hans stamkort slutgiltigt vid den inskrivningsmyndighet han tillhörde detta år. OBS, om en person avled, emigrerade eller frikallades innan han blev avregistrerad av åldersskäl (ex: 47 år) finns hans stamkort arkiverad vid den inskrivningsmyndighet han tillhörde då.
Du behöver därför ta reda på var Per Alfred Svensson var bosatt vid 47-års ålder och titta i det inskrivningsområde han tillhörde då. Inskrivningsområdena följde vanligen länsnamnen så de är inte svåra att klura ut. Sen får man titta på vilka rullföringsområden som fanns inom inskrivningsområdet och välja ett som är beläget nära bostadsorten. /Hans

2017-01-14, 08:10
Svar #5

Utloggad Verner Uhrenholt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 11:23
    • Visa profil
Per Alfred Svensson dog redan 23 år gammal september 1923 av sin tuberkulos och jag har inte funnit tecken på att han bott någon annan stans innan då.
Jag bifogar ett foto av den jag tror är Per Alfred i uniform, om det kan hjälpa till att identifiera hans regemente.

2017-01-14, 08:13
Svar #6

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Detta med eventuell flytt var det första jag kollade innan jag sökte stamkortet. I detta fall avled personen så tidigt som 1921 (inte 1923). Hemvisten var då densamma som vid mönstringen 1918, dvs Svensköp.

2017-01-14, 09:43
Svar #7

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Uniformen på bilden ser ut att vara kavalleriets uniform m/1895. Uniform m/1895 bars av Livgardet till häst och dragonregementena samt Trängen. Kavalleriregementenas uniform var mellanblå medan Trängkårens uniform var mörkblå (modell II).
Den värnpliktige soldaten på din bild har en uniform som verkar vara mellanblå och eftersom han var bosatt i Skåne så bör han ha gjort sin värnpliktstjänstgöring vid Skånska dragonregementet, K6.
De olika regementenas uniform m/1895 kan bl.a. särskiljas på kragens färg. Skånska dragonregementet hade gul krage och gula axelklaffar. Nu ser kragen på din bild mörk ut men gul färg på en svartvit bild kan se mörk ut.
Mer information om m/1895 hittar du på min sida om arméns uniformer: http://www.hhogman.se/uniformer_armen_18_kavalleriet2.htm
/Hans

2017-01-14, 11:35
Svar #8

Utloggad Verner Uhrenholt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 11:23
    • Visa profil
Tack så mycket för de intressanta svaren. Jag har kommit en del närmare men behöver nu bekräftelse från Krigsarkivet som jag mejlat till om stamkortet.
I samma fotoalbum, där det tidigare foto finns, är även det som jag bifogar nu. Jag tycker mig inte känna igen personen från det tidigare foto (som bör vara Per Alfred) så det behöver inte vara från samma regemente utan istället kanske från någon annan i familjekretsen - eller er det  Per Alfreds kamrater? Uniformerna verkar inte helt likadana som föregående.
Har du, Hans, någon synpunkt på dessa uniformer?

2017-01-14, 13:16
Svar #9

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Verner, soldaterna i skor och raka byxor och med två stående knapphål på ärmuppslagen är infanterisoldater i uniform m/1886. Soldaten i grå uniform bär uniform m/1910. Denna uniform var enhetlig för alla truppslag.
Soldaterna i stövlar och som har en mörk vapenrock utan knapphålen på ärmuppslagen bär antagligen artilleriets kollett m/1872. Artilleriet använde också stövlar. Artilleriets kollett m/1872 var mörkblå.
Även kavalleriet använde kollett, kollett m/1871. Den var dock mellanblå, dvs lite ljusare i färgen.
 Även fortifikationen bar kollett, kollett m/1873. Den var liksom kavalleriets kollett mellanblå.

Vapenrocken m/1886 var mörkblå. Kragen var en sk. ståndskrage och på både kragar och ärmuppslag fanns gula ”knapphål”.
Så, det är brokig samling soldater på bilden.
/Hans

2017-01-14, 13:58
Svar #10

Utloggad Verner Uhrenholt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 11:23
    • Visa profil
Tack så mycket till Er båda, Hans och Åke. Jag skall nu jobba vidare med Per Alfred Svensson. Det är efterhand länga sedan jag var på Anbytarforum för att få hjälp, men imponeras fortfarande över så bra det fungerar. Tack till alla som håller det igång. /Verner

2017-11-03, 11:31
Svar #11

Utloggad Verner Uhrenholt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2018-11-19, 11:23
    • Visa profil
Det har gått en del tid sedan jag senast frågade om tidigare nämnde Per Alfred Svensson och hans eventuella relation till det ovan visade fotot. Jag hittade inte hans stamkort och kunna inte bekräfta att det verkligen kunna vara han med den visade uniformen.
Här om dagen satt jag åter och tittade på stamkort och kom på mappar med "avregistrerade stamkort" (han dog ju i tbc 1923) - och bland dessa fanns kortet: Malmöhus södra inskrivningsområde (Io 7), Inskrivningsområdesexpeditionen  (L, M) D2a:9 (1918-1919) Bild 1870 (AID: v807453.b1870, NAD: SE/KrA/0473/B07001Ö)
Han registrerades som "infanterist" till "I 24" som "hästskötare" och som jag kommit fram till var "I 24" stationerad i Kristianstad.
Frågan är nu om uniformen på personen på fotot ovan kan höra till en infanterist i "I 24"? Om så inte är fallet har jag ingen annan kandidat till vem det kan vara på detta gamla foto.
Med vänliga hälsningar Verner Uhrenholt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna