ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: L. Hässelstad  (läst 779 gånger)

2017-01-17, 11:36
läst 779 gånger

Utloggad Charles Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-02-05, 08:35
    • Visa profil
Min morfar Albin Carlson kom hem från Amerika m familjen 1907. En tid bodde dom hos hans mor i Bönemåla, Ukna. Kort tid efter det köpte han L. Hässelstad i Lofta sn och bodde där till 1909 då dom flyttade tillbaka till Ukna, och bosatte sig på gården Snötomta.  Märkligt nog kan jag inte hitta något av vistelsen i Lofta i kyrkböckerna.
Kan någon hjälpa mig med tips vad det kan bero på. Varken i inflyttningsboken eller husförhörsböckerna finns något.

Charles Johansson

2017-01-17, 12:06
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10492
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 11:33
    • Visa profil
    • Gensvaret
Är han alltså antecknad som ägare av L. Hässelstad i Loftas församlingsbok? Om inte, kan du gå till lagfartsböckerna hos SVAR och kontrollera saken. Ytterligare ett alternativ är mantalslängden (ej digitaliserad).

Som du har sett står familjen som återkommen från Nordamerika 22/12 1908, åtminstone enligt kyrkskrivningen. De kan dock ha återvänt tidigare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna