ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flera förvirrande Jöns Jönsson i Restad  (läst 615 gånger)

2017-01-19, 00:09
läst 615 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan. Jag undersöker en släktlinje som går till Restad i Västra Husby. Där finns under en period flera personer med samma namn,  som är lätta att förväxla i kyrkoböckerna. Jag undrar därför om någon kan hjälpa mig reda ut linjerna:

En Jöns Jönsson föds 19 dec 1722. Han gifter sig sedermera med en Lisken Jönsdotter (1727-93) år 1752.
13 maj 1762 föds en ny Jöns Jönsson av en far Jöns Jönsson i Restad, men nu med en fru Sara Eriksdotter. De får ytterligare två barn; Hans Jönsson 1765 och Lisken Jönsdotter 1768. Jag hittar däremot ingen anteckning om vigsel mellan Jöns Jönsson och Sara Eriksdotter. Lisken Jönsdotter den äldre, dör först 1793 i Restad, så jag blir inte klok på vem denne fader Jöns är. Vigselanteckning mellan någon Jöns och Sara hittar jag inte i V Husby under åren som kan vara aktuella.

Barnafödandet mellan Jöns och Sara upphör med Lisken 1768.  Men en Sara Eriksdotter i Restad (anges nu vara änka) gifter sig med en Nils Eriksson 1771 och får fyra barn där, den förste 1771 (nämnda Sara och Nils är mina anföräldrar). Han är för övrigt dräng på Restad vid vigseln, men blir sedan fullvärdig bonde på samma plats (F 1746 i Ringarum. D 1824 i Restad). De tidigare av Sara födda Lisken Jönsdotter (f 1768) och Hans Jönsson (f 1765) bor kvar i den familjen och anges vara som och dotter. Någon dödsanteckning på en Jöns Jönsson hittar jag inte mellan 1768-71 i V Husby, men det förefaller märkligt om en helt annan Sara skulle ta över hans barn. I husförhören - som tyvärr börjar först 1771 - finns inget angivet om en Jöns Jönsson i rimlig ålder associerad till familjen.  I husförhören står däremot angivet att en Jöns Jönsson ("den äldre" antecknas i bland) och hustru Lisken bor kvar där samtidigt med Erik och Sara. Jöns Jönsson den äldre i Restad dör först 1798 (anges då vara född 1722 i dödsboken, så förväxling verkar inte ha gjorts där). Jag vet inte vem denna Sara skulle vara, om det inte är änkan efter hennes barnafader, Jöns Jönsson som torde ha dött någon gång 1768 - 71. 

För att förvirra ännu mer, så finns ytterligare en Jöns Jönsson i Restad som bor där samtidigt med Nils och Sara och Jöns den äldre och Lisken. Han anges vara 80 år gammal omkring 1771-74, så han torde vara född före 1695. Denne Jöns dör 1774. Den yngsta Jöns, som föds 1762, dör för övrigt 1809 i Restad som skattebonde på gården. I dödsboken anges hans mor ha hetat Lisa Jönsdotter (Lisa kan vara kort för Lisken), men då hans födelsedatum står i dödsboken, är det lätt att se i födelseanteckningen att mamman där anges till Sara Eriskdotter. Något av allt detta skulle alltså kunna vara felskriviningar av prästen, men jag reder inte ut vad - utöver dessa olika mödranamn på den yngsta Jöns.

Så långt jag lyckas komma i kyrkböckerna, så förefaller det saknas en Jöns Jönsson mitt i detta, en som är gift med Sara Nilsdotter och får tre barn med henne. En mycket gammal Jöns Jönsson, född ca 1695 kanske är far till Jöns Jönsson född 1722. Men sedan undrar jag var den Jöns är som blev far till Jöns, Erik och Lisken under åren 1762-68.

Jag hoppas att detta är någorlunda vettigt beskrivet. Jag blir själv lite virrig av att försöka få ihop anteckningarna mellan dessa personer. Kan någon bistå med detta och bringa klarhet i en ganska förvirrad Jöns-saga?

Vänligast
Pelle Filipsson


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna