ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker min farfar  (läst 3085 gånger)

2017-01-24, 22:22
läst 3085 gånger

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Hej, jag söker efter min farfar som arbetade som lärare på Paris-Sorbonne University i Frankrike/Paris på 50-talet. Han hette/heter Jean Pierre. Han var tillfälligt en tid i Stockholm som gästföreläsare någon gång i mitten på 50-talet. Han är ursprungligen från Sudan.


Han fick en son (min far) som föddes i Stockholm 1956. Han återvände sedan till Frankrike efter en tid vad vi vet. Vi har hittat hans namn/underskrift i Matteus kyrkoarkiv och Södersjukhusets kyrkoarkiv och han heter Jean-Pierre Sonmare eller Somnare, född 4 januari 1923. Boende vid barnets födelse på Boulevard Jourdan, Paris 14:e, Frankrike.
Min farmor är avliden sedan några år tillbaka och hon visste inte så mycket heller.


Detta är allt vi vet, jag har sökt efter honom på nätet och i Geneanet utan att hitta någonting.


Skulle vara tacksam för fler tips om hur vi ska kunna fortsätta sökandet. MVH 
M.K

2017-01-27, 13:23
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Har du försökt ta kontakt med Sorbonnes personalenhet? Där måste det finnas information om honom.
Eftersom 50 år har förflutit borde det väl inte finnas några sekressregler
som hindrar att de lämnar ut sådan information.


Hälsningar
Håkan

2017-01-28, 00:00
Svar #2

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Jag har inte tagit kontakt med dem ännu, men det får bli ett försökt där så får vi se om det dyker upp något. Det var också min första tanke att skriva en rad till dem och se vad de har för uppgifter att komma med. Jag återkommer med fakta om fallet. Om det inte går väl ut så är mer tips välkommet. Hälsning Mike.
M.K

2017-01-28, 00:05
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det finns en artikel i Aftonbladet från 5/6 1954, där din farfar tycks vara omnämnd:
http://tidningar.kb.se/?q=%22jean%20pierre%22%20sorbonne&from=1954-01-01&to=1956-01-01

Artikeln kan läsas i sin helhet i KB:s datorer eller beställas på mikrofilm.

2017-01-28, 09:54
Svar #4

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Tack så mycket, det här är ett väldigt intressant spår. Ja efternamnet kan ju faktiskt vara Soumaré, vi fick till fler varianter när vi såg hans namnteckning. Det vore intressant att få se artikeln i sin helhet såklart. Vi får ta tag i det här och försöka få fram artikeln. MVH   
M.K

2017-01-31, 10:24
Svar #5

Utloggad Helena Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:56
    • Visa profil
Hej Mikael
filae.com (före detta genealogie.com)
ger det här som naturalisering ;


SOUMAREJean-pierresearch


Naissance›
 Le 04 janvier 1923, à Bamako (Soudan)
Naturalisation›
 En 1955, à FRANCE

mvh Helena

2017-01-31, 16:01
Svar #6

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Svenska tidningsuppgifter från 1954-1955 berättar att hans ursprungliga namn var Boubacar Dit Tampa (Soumaré), kronprins av Sarakole, Sudan. Under vistelsen i Sverige arbetade han bl.a. på ett tvätteri i Alby och på olika krogar i innerstaden, däribland Bacchi vapen. I tidningarna kallades han kaffeprinsen.

Han uppgav sig ha studerat vid Sorbonne.

Något om Sarakole/Sarakolle: A people of the French Sudan claiming descent from light-skinned ancestors of the Ghana empire and speaking a Mandingo dialect.

Artiklar + foton kommer per mejl.

2017-01-31, 16:41
Svar #7

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Oj det här var mycket intressant, mer än vad jag hade hoppats på. Tack också Helena för din sökning. Vi får hoppas att vi kan få fram något av det här som nu framkommit. MVH Mike
M.K

2017-02-11, 08:51
Svar #8

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil

Hej igen, det verkar stämma att det är min farfar i tidningarna. Nu vill jag gå vidare och försöka spåra honom vart han tog vägen och vart han finns idag om han nu lever.
Skrev en rad till Sorbonnes personalenhet som jag fick tips om här och jag fick följande till svar - se nedan. Vart tar man vägen nu, lite svårt med franskan även fast jag översätter, någon som har något förslag.


Bonjour,
Les dossiers de personnel de cette époque de l'Université de Paris ont été versés aux Archives nationales et sont conservées à Pierrefitte-sur-Seine. Vous pouvez demander à bénéficier d'une recherche en contactant cette institution à travers la "salle des inventaires virtuelle" afin qu'un recherche soit effectuée sur la base QUIDAM qui recense tous les dossiers individuels qu'elle conserve.
https://www.siv.archives-nationales.culture.gouv.fr/siv/cms/content/display.action?uuid=Accueil1RootUuid&onglet=1
Bien cordialement,
M.K

2017-02-11, 11:24
Svar #9

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
I tidningsmaterialet finns alltså inga uppgifter om att han skulle ha arbetat vid Sorbonne, bara studerat där någon gång före 1954.

Frågan är om det kan finnas någon senare adressuppgift i barnavårdsmannaakten hos Stockholms stadsarkiv. Du kan pröva att vända dig dit, men det handlar då om material som måste sekretessprövas.

Det förekommer personer i tidningsmaterialet som kan ha haft brevkontakt med honom efter 1955-56. Dessa eller deras efterlevande kan spåras.

Med tanke på hans påbrå borde det kunna gå att återfinna släktingar i nuvarande Bamako, Mali:
http://courses.wcupa.edu/jones/his311/archives/helpers/arcdesc.htm#anm

Här är ett släktträd, där en person med samma namn förekommer:
http://gw.geneanet.org/liminiernathali?n=soumare&oc=&p=boubacar

En engelskspråkig blogg om släktforskning i Frankrike:
http://french-genealogy.typepad.com/genealogie/

2017-02-11, 14:09
Svar #10

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil



"Personalhandlingarna för Parisuniversitetet från den tiden har överförts till Archives nationales och finns bevarade i orten Pierrefitte-sur-Seine. Ni kan genom att kontakta denna institution via "la salle des inventaires virtuelle" begära en sökning på databasen QUIDAM som innehåller alla individuella akter som den har i sina samlingar."
[/size][size=78%]https://www.siv.archives-nationales.culture.gouv.fr/siv/cms/content/display.action?uuid=Accueil1RootUuid&onglet=1[/size]
[/size]Bien cordialement,[size=78%][/color]


2017-02-11, 21:52
Svar #11

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Jag får tacka så mycket för alla förslag ni har lagt fram här. Jag får försöka gå vidare på de olika trådarna och se om det går att få fram något mer. MVH J o Mike
M.K

2021-06-30, 10:23
Svar #12

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Hej igen - nu har jag hittat vart i Frankrike min farfar levde ett tag och där han också avled 1996-05-10. Det är i staden Imphy i regionen Nievre i Frankrike. Men jag försöker att få tag i om han hade flera barn, men jag vet ej hur jag ska gå till väga. Någon som har något förslag? Har prövat lite olika söktjänster men ej lyckats.
M.K

2021-08-01, 19:07
Svar #13

Utloggad Dorothée Millon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-09-17, 15:21
    • Visa profil
Hej!
Några tips .... som du kanske har redan testat.
- har du fått en kopia på hans dödscertifikat? Där kan du se om han var gift eller inte.
- har du sökt efter hans efternamn i franska "gula sidorna" .... kanske finns det några barn i området.
- Har du sökt efter hans efternamn bland INSEE-databasen ... kan ge information om möjliga barn.


Säg till om du behöver hjälp (jag är fransyska och har forskat rätt mycket i Frankrike; nutid-forskning förbli svårt på grund av lagen)


mvh,
Dorothée 

2021-08-27, 09:34
Svar #14

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för din hjälp. Sökte lite på gula sidorna och det finns en del i närområdet med samma efternamn - har sedan letat på facebook och skrivit till vissa men inte fått något svar. Att få fram ett dödscertifikat är inget som jag vet hur man går till väga med tyvärr... kanske du vet.
INSEE-databasen har ännu inte gett något. Jag var inne på någon sida i hans hemstad
Imphy och skrev men har ännu inte fått något svar.
M.K

2021-09-05, 07:58
Svar #15

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Hej
Han dog den 10 maj 1996 enligt geneanet.
för att få dödaktem online behöver man en Franceconnect ID så det blir svårt.
Det går att fråga via mail mairie [ à ] ville-imphy.fr (inte säkert att det funkar).
Skriv:
Madame, Monsieur,
Je souhaiterais obtenir une copie intégrale de l'acte de deces de mon grand pere
Jean Pierre Samoure
Né le 4 janvier 1923 a Bamako, Soudan
Decede le 10 mai 1996 à Imphy

Mon adress postale est:
SKRIV DIN ADRESS (Glöm inte att skriva Sweden - Suède på sista raden).

Meilleures salutations
Ditt namn.

Jag ska kolla om jag kan få en kopia.

Mvh/Francois

2021-09-05, 08:03
Svar #16

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Har frågat efter den. Återkommer när jag får den.

2021-09-05, 08:18
Svar #17

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Boulevard Jourdan: där fanns (finns?) "cité universitaire". Dvs studentbostäder. Han bodde troligtvis där.
Finns kanske även arkiv där men troligtvis inte tillgängliga än.

2021-09-05, 08:27
Svar #18

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Hej,
När du har kontaktat folk på facebook, har du skrivit på franska? Om inte kan det vara därför du har fått svar.
Du skulle kunna skriv

Bonjour
Je suis de Suède et je suis à la recherche de Jean-Pierre Samouré, qui est venu en Suède vers 1955-1956. Il est né à Bamako au Soudan en 1923 et est décédé le 10 mai 1996 à Imphy.
Je me demande s'il est de votre famille ou si vous pourriez m'aider.
La raison de ma recherche est qu'il est indiqué comme mon père dans les registres d'etat-civil et de l'hôpital.

Cordialement


Det jag skriver:
Hej, jag bor i Sverige och letar efter Jean-Pierre Samouré, född XXX, död XXX i Imphy. Jag undrar om ni är släkt eller om ni skulle kunna hjälpa mig.
Anledningen är att han skrivs som min far i folkbokföring.
Med vänlig hälsning,







2021-10-16, 22:07
Svar #19

Utloggad Mikael Klinghed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2022-12-18, 11:12
    • Visa profil
Hej igen, ja tittar in här lite sporadiskt ibland så det kan hända att jag blir borta vissa perioder men läser självklart igenom vad ni svarar och hjälper mig med.  Jag har inte skrivit på franska utan engelska men ska nu pröva på franska. Tack så mycket för din hjälp. Hör gärna av dig om du får tag på någon mer info som du nämnde så blir jag/vi väldigt tacksamma..

M.K

2021-10-16, 22:54
Svar #20

Utloggad Francois Lambert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-11-27, 20:33
    • Visa profil
Hej
Jag har frågat om dödattest men har inte fått ngt än.
Säg till om du får ett svar på franska. Då kan jag hjälpa till.

Med vänlig hälsning,
Francois

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna