ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beskrivning av gamla bilder  (läst 2812 gånger)

2017-01-26, 21:48
läst 2812 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Jag har scannat ett stort antal gamla negativ efter mina föräldrar och känner igen många människor och platser. Vill gärna skriva ner vad jag vet om varje bild men hittar inget annat sätt än att ge bilden ett namn.
Det har funnits många bildvisare i Windows och jag har tidigare använt något där det fanns plats för en kommentar. I Windows 10 hittar jag tyvärr inget. Vad värre är att jag för ett tiotal år sedan skrev ner vad jag visste om olika bilder och då fanns möjligheten. Bilderna finns kvar men det verkar som om de kommentarer jag då gjorde har försvunnit.
Har ni några tips på hur jag kan göra? Jag vill inte alls utnyttja de möjligheterna till att skapa album som Photoshop, Picasa eller liknande

2017-01-26, 21:54
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
En komplettering: Jag tittade på de bilder jag lagt upp för kanske tio år sedan och när jag för pekaren över bilden så dyker den test jag en gång lade in upp. Det står titel och sedan kommer texten. Ej att förväxla med bildens namn som oftast är av typen XXX.jpg.
Skönt att mina kommentarer finns kvar men möjligheten att lägga in nya kommentar i dagens bilder har jag inte lyckats hitta

2017-02-08, 11:48
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Stig!


För att se kommentarerna, så klickar du på fotot, så förstoras det och då kan du läsa ev kommentarer eller så väljer du att klicka på den lilla rutan uppe till höger : visa kommentarna i översiksmenyn (tror jag det står).


http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/all?cf32=Stig%20Hansson,%20Stockholm
Ann-Mari Bäckman

2017-02-08, 12:24
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
För att kommentera måste du förstora upp fotot.


Då klickar du på kommentar eller bli först med att kommentera. Jag brukar välja det senare om ingen annan har gjort en kommentar.


Sedan skriver du ditt namn , därefter skickar du iväg bilden genom att klicka på kommentera (tror jag det står)


http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/stockholm/atelier_h_nyberg_atelje_h_nyberg/10037
Ann-Mari Bäckman

2017-02-10, 12:17
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Tack för att du vill hjälpa mig Ann-Marie, men frågan har ingenting med Porträttfynd att göra. Det gäller alla mina scannade bilder som jag lagrat i min dator
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna