ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ägarförteckning över fastighet  (läst 1280 gånger)

2017-02-12, 15:50
läst 1280 gånger

Utloggad David Bruhn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 07:11
    • Visa profil
Hej

Jag söker information om en specifik fastighet: Kalhyttans herrgård 1:70 Filipstad. Har varit i kontakt med riksarkivet och förstått att ägarförteckning går att beställa, men till ett relativt högt pris. Kan dessa handlingar finnas någon annanstans (varit i kontakt med kommunen som inte har vad jag söker)?

2017-02-12, 16:01
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du kan ju höra med Värmlandsarkiv i Karlstad, som har originaldomböcker och annat material om fastigheter.

2017-02-12, 16:06
Svar #2

Utloggad David Bruhn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 07:11
    • Visa profil
Du kan ju höra med Värmlandsarkiv i Karlstad, som har originaldomböcker och annat material om fastigheter.

Tack Elisabeth! Jag försöker med Värmlandsarkiv och håller tummarna.

2017-02-22, 16:43
Svar #3

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
En annan möjlighet är Lantmäteriets historiska kartor. I akterna får du ett tvärsnitt på ägarförhållandena, och annat, vid varje tillfälle.
 
Via Riksarkivet och Digitala forskarsalen går det ibland att få ägare från slutet av 1800-talet till 1989 då inskrivningen blev digital. Dessutom finns ju mantalslängder där, men Arkiv Digital har senare.
 
Kyrkböckerna ger sitt också eftersom via dödsdato kan leta efter bouppteckningar på Arkiv Digital. I dem går det att få mer preciserat ägarförhållande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna