ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: hur kan namnet vara olika i husförhörsskrivningen  (läst 1346 gånger)

2017-02-15, 16:31
läst 1346 gånger

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Min farfar Otto Nilsson född 17 december 1872 står vid dopet skriven som Otto Nilsson. I husförhör mellan 1886-1895 kallas han plötsligt Otto Magnusson. I och för sig är detta inte så märkligt, eftersom hans far heter Nils Magnusson så vilket som torde vara möjligt. Det som är märkligare är att han i husförhör senare (1897-1909 och 1909-1914) åter står som Otto Nilsson vilket således blir barnens efternamn. I husförhören står också min fars namn Mauritz ibland stavat Maurits, ibland Marits. Själv stavade far det alltid med "z" liksom hans äldre, avlidne bror gjort med samma namn. Hur nedtecknades egentligen husförhören? Skrev man det namn man uppfattade att föräldrarna sa utan att ifrågasätta stavning? Hur nedtecknades namnen vid dop? Var namnet nedtecknat i förväg eller nämnde man bara det namn man ville ge barnet muntligen? Längre fram i släkten ser jag samma barn benämnt Truls och Tröls, Ingar och Ingjer, Kirsten och Kjerstina. Var hittar man säkrast det "riktiga" namnet?

2017-02-16, 00:01
Svar #1

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Ja, vilket som är det "riktiga" namnet undrar jag också. Jag har utgått från att det som står i dopboken är det rätta. Där står det ofta t ex "Christina Catharina" men i husförhörsböckerna står det bara "Stina Kajsa", vilket var vad hon kallades. Likaså kan det stå "Johannes" i dopboken, men senare kallas han enbart för "Johan" (ibland står det bara "Joh.").


Men det kan också vara så att föräldrarna sade till prästen "hon/han ska heta Stina-Kajsa/Johan", men att prästen tyckte det lät för vardagligt och i stället skrev de längre namnen.

2017-02-16, 01:24
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Före ungefär 1900 var namn inget som man stavade exakt, utan en nedteckning av det som man sade, och det kunde utan problem stavas på lite olika sätt utan att för den skull vara olika namn. Det föräldrarna kallade sina barn kunde dessutom variera med tiden, så att Johannes blev Johan eller Christina blev Stina betydde ingenting. Prästen gick ytterst sällan tillbaka till födelseboken för att se vad någon som var döpt hette vid dopet (jo, man döps ju inte till något utan det är någon som blir döpt), så det är föregående hfl som i allmänhet är grunden för nästa. Olika präster (för de byttes ju ibland) kunde också ha olika åsikter om stavningen. "Efternamn" var för större delen av befolkningen baserade på faderns namn + son eller dotter, men från mitten av artonhundratalet började man gradvis att använda familjenamn istället. Men då uppstår ju frågan om Otto ska kalla sig och sina barn för Nilsson eller han skall ta familjenamnet Magnusson efter sin far. Byten fram och tillbaka är inte ovanliga under den här tiden. Namnlag om familjenamn kom 1905 (tror jag, taget ur minnet), men övergången var gradvis, och så sent som 1947 fick min fru namn efter sin fars förnamn, inte efternamn, visserligen med -son, ty -dotter var ju så gott som avskaffat vid den tiden.


Att det står Otto Nilsson i dopboken var ovanligt, nästan alltid står bara barnets förnamn och "efternamnet" skrivs inte ut förrän barnen flyttar hemifrån.


Ibland ser man folk som tycker att de hittat på ett nytt namn om de stavar Zara istället för Sara, men det är ju samma namn, bara en stavningsvariant.

2017-02-16, 14:11
Svar #3

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Tack för det utförliga svaret. Otto valde att kalla sig Nilsson till min fars förtret. Tydligen valde andra av syskonen efternamnet Magnusson i stället. Förfarandet vid husförhör kan då tydligt förklara varför namnen ibland blir så olika. Jag undrar om man helt "litade" på föräldrarna i huset när husförhören genomfördes? Det är nämligen så att mina morföräldrar Anders  och Maria (Persdotter) Gunnarsson i Lund i Lunds domkyrkoförsamlings bok Alla34, 1908-1914 står som föräldrar till Anna Lisa Vilhelmina född i januari 1913. Så var inte fallet, eftersom Anna Lisa var dotter till mina morföräldrars äldsta dotter Anna Augusta men föddes innan denna gift sig 31 mars 1913. Jag antar att detta husförhör genomförts 1913 innan vigseln ägt rum. Något senare husförhör med Anna Augusta och maken Gustaf Wilhelm Wetterling finns inte men jag vet att Anna Lisa och hennes två systrar bar efternamnet Wetterling, så det finns inget tvivel om vem hon var barn till. När upphörde husförhören helt och ersattes de då med något annat omedelbart?

2017-02-16, 18:01
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
I Lunds domkyrkoförsamling AIIa:34 (1908-1914) Bild 1570 / sid 504 (AID: v104665.b1570.s504, NAD: SE/LLA/13254) står på rad 10 att Anna Lisa Vilhelmina är dotter till Anna Augusta, så inte har varken prästen eller de vuxna gjort något fel. Där står också vem som är hennes far, men enbart att dotterns namn senare är Wetterling är ingen garanti för att Wetterling verkligen är fadern. Även födelsenotisen i Lunds domkyrkoförsamling CI:19 (1909-1913) Bild 2500 / sid 246 (AID: v104769.b2500.s246, NAD: SE/LLA/13254) talar om vem som är fader. Hon är inte noterad som oäkta, eftersom lysning redan skett? Eventuellt husförhör torde ha ägt rum hösten 1913, men hade ingenting att göra med hur barnet noterades i husförhörslängden, det skedde när födseln kom till prästens (eller pastorsämbetets) kännedom.

2017-02-16, 21:55
Svar #5

Utloggad Annmari Jacobsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 19:44
    • Visa profil
Får tacka än en gång. Hade helt missat den bilden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna