ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från arrendator till försvarslös  (läst 1545 gånger)

2017-02-16, 07:56
läst 1545 gånger

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Hej, min farfars farfar Anders Peter Persson blev 1853 arrendator på kronolänsmanshemmanet i Gärdslösa på Öland. (AI:17 s 162). Två år senare blev han torpare o inhyses under Solberga nr 1 i Köpings sn, H (AI:14 s135). 1859 flyttades han över till sidan för försvarslösa (Köping AI:19 s 173). Något måste hänt som orsakade det sociala raset. Är det någon som vet var jag eventuellt kan hitta uppgifter om vad som hände. Det finns inga upplysningar noterat i Hfl. Tacksam för alla förslag. /Ann

2017-02-18, 13:37
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2963
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:14
    • Visa profil

Hej Ann
I Gärdslösa AI:7 (1851-1860) Bild 172 / sid 162 står antecknat "avflyttat till Glömminge 1854 före skattskrivningen, utan att uttaga attest"
I Köping AI:19 (1861-1871) Bild 176 / sid 173 finns antecknat "bevis till Söderköping 61 30/4"


någon sjukdom kanske...

2017-02-18, 16:45
Svar #2

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil

Hej Christina och tack för ditt svar. Noteringarna du nämner har jag sett. Den i Gärdslösa skrevs innan de flyttade till Solberga i Köpingsvik. Attesten till Söderköping utnyttjades inte utan familjen flyttade i stället till Törneby i Köping (H), AI:20 sid 90. Det var därifrån de kom från början.
Det som kan vara intressant är varför det blev som det blev, kanske sjukdom som du skriver. Det måste väl finnas någon form av beslut/underlag till att de blev försvarslösa. Vem tog beslutet? Det vore kul att hitta, kanske det finns något i Vadstena. Tack igen. /Ann

2017-02-19, 02:54
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Försvarslös, dvs oförmögen att försörja sig, var väl något man blev, inte något man beslutade om. Han var väl dålig lantbrukare som inte klarade att tjäna ihop till arrendet, kronolänsmansbohemmet var inte så stort, sedan klarade han inte heller att sköta torpet. Bakom detta kan ju ligga någon sjukdom, men hur var det med alkoholbruk vid den tiden, eller kom det senare. Jag noterar också att på sid 162 anländer Inspektorn Ekerot och en piga i april 1855 men de försvinner igen i nov 1855 och då övertas bohemmet av Enkefru Lindvall. Längst ned på sidan finns den inhyste Elof Andersson med familj, men både han och en dotter avlider sommaren 1853, ett halvår innan Petersson anländer. Jag kan inte se att Petersson hade någon personal utöver frun och eventuellt Elof Anderssons barn, så skillnaden mellan arrendatorn, torparen och den försvarslöse var kanske inte så stor. Borde sockenräkenskaperna innehålla någon information om eventuella bidrag?

2017-02-19, 08:16
Svar #4

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil

Du har rätt Leif. Han var helt klart ur stånd att försörja sin familj. Frågan är om det berodde på att han var en usel bonde eller något hänt honom. Alkohol....kanske, men jag är tveksam. Det finns inga noteringar i Hfl som tyder på några missförhållanden i familjen eller andra oförrätter. Prästerna var ju annars ganska noga med den sortens noteringar. Jag har inte heller hört något sådant från trakten, utan tvärt om att familjen varit arbetsam och skötsam i flera generationer.
Var det inte svår torka i mitten på 1800-talet som kan ha drabbat dem? Frågorna är många.
Det får nog bli en tur till Vadstena för att kolla om det finns något i kyrkans räkenskaper, eller  i några andra volymer. /Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna