ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Charlotta Petersdotter 18561228 19060717  (läst 694 gånger)

2017-02-16, 21:03
läst 694 gånger

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:43
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Jag skriver en berättelse om min mm m Maria Charlotta.
Jag söker på alla de sätt information om hennes liv. Jag har nu beställt av Kungliga biblioteket så mycket de kan hitta. Om det är någon som kan tillföra mer är jag mer än tacksam.
Frågor jag undrar över är:
1. När hon födde ett oäkta barn 1892 Ruth Forsberg (fadern är troligast Johan Augustsson Forss, knekt)
fick hon någon ekonomiskt bidrag från socknen eller liknande?
2. Ställdes hon till svars för detta? Jag läser nu en uppsats som heter Synd och skam där jag följer situationen för ogifta mödrar från 1500 talet och framåt och läser att på 1860-talet blev lönskaläge ett privatsak och föll inte längre under samhällets lagar och straff. Men kyrkan då? Fick man sitta på horpallen så sent på 1800-talet?
3. Hon fick kräftan. Vem konstaterade detta? Åkte hon till ett sjukhus måhända?
4. Vem begravde henne och betalade för det? Hennes föräldrar var döda, alla syskonen hade flyttat till Amerika. Hon var ensam kvar och tog hand om en lam syster som också dog före henne.


Tacksam för svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna