ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelsenotiser  (läst 751 gånger)

2017-02-17, 01:51
läst 751 gånger

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
I Torsås födelsebok CI:4, exempelvis sidan 283, står det efter sonens/dotterns namn något som jag tyder till xade (eventuellt ett upphöjt e) och sedan följer ett mansnamn. Har jag tolkat ordet rätt och i så fall, vad betyder det. Jag funderade på om det hade något med Exibeo att göra (den som bar barnet till dopet) men det brukar ju inte vara män som gör det.
Tacksam för en förklaring.
Med vänlig hälsning
Gunnar Hjortsberg

2017-02-17, 08:21
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret

2017-02-18, 00:22
Svar #2

Utloggad Gunnar Hjortsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 01:53
    • Visa profil
Tack Åke!
Att mitt "X" var ett F förespeglade mig inte. Jag försökte jämföra bokstäverna med texten i övriga födelsenotiser och prästens F i tex "födda" ser inte alls ut som hans F i "fadr". Dessutom började timmen bli sen, eller kanske bättre, tidig så slutledningsförmågan gick inte på högvarv.
Med vänlig hälsning
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna