ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips på hur hitta barn födda 1915-1940?  (läst 1675 gånger)

2017-02-17, 11:06
läst 1675 gånger

Utloggad Niklas Lovefall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-09-06, 21:14
    • Visa profil
Hej,
Jag blir frustrerad över att inte hitta barn som är födda mellan 1911-ca 1930.
Jag har register över sveriges befolkning 1910 och har tillgång till Arkiv Digital över Sveriges befolkning för 1950 och 1960.
Problemet är att barn som är födda efter 1910 och som hinner flytta hemifrån innan 1950 hittar jag inte.
Hur gör ni för att hitta dessa barn? Är enda chansen att följa kyrkoböcker/församlingsböcker?

Eller går det att söka i register från 1950-60 talet och söka bakvägen, efter barnens föräldrar eftersom jag inte vet vad barnen ev. heter?

/Niklas

2017-02-17, 11:48
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Ancestry har namnindexerade födelseuppgifter t.o.m. 1941, där man också kan söka på föräldrarnas namn.

Annars bör du kunna komma en bit på väg med AD:s register Befolkningen i Sverige 1880-1920, som ju leder dig direkt in i kyrkböckerna.

Med utgångspunkt från hemvisten i Sv bef 1950 (eller en tidigare adress under 1940-talet som anges i registret, t.ex. 1946) kan det vara idé att kolla om platsen är densamma i mtl 1941. Då kan det finnas fler hemmavarande barn noterade.

Om efternamnet inte är alltför vanligt, brukar man också kunna fånga upp barnen med hjälp av Sv bef 1950/60/70. Det räcker ju oftast med att man hittar en enda avkomma, så får man sedan en ingång till församlingsboken.

Hos SVAR tillkommer också successivt indexerat material i Folkräkningen 1930.

Om inte detta hjälper och man inte lyckas följa familjen i kyrkböckerna under 1920- och 1930-talet, så kan man ju alltid beställa fram föräldrarnas bouppteckningar.

När det kommer till avlidna barn har man givetvis också nytta av Sveriges dödbok och Begravda i Sverige.

Samtidigt gäller det som vanligt att se upp med alla typer av register. Uppgifterna måste alltid kontrolleras. Och hemmavarande barn är ju långtifrån alltid synonymt med båda föräldrarnas biologiska barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna