ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alma Regina Shelgren Osgood  (läst 1707 gånger)

2017-02-17, 21:06
läst 1707 gånger

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hejsan,

Jag undrar om någon med kunskap om hur man forskar i Frankrike kan hjälpa mig.

Jag har en dam vid namn Alma Regina Osgood (Ibland omnämnd som Shelgren). Hon uppger att hon är född i Sverige, ofta i Ulricehamn runt 1870-73. Datum 16 mars.
Har dock inte lyckats finna henne där.

Hon var gift med John Cleveland Osgood, som vid den tiden var Amerikas femte rikaste man. Under deras äktenskap bodde de i Colorado.

Alma Regina spenderad mycket tid i Frankrike. Bland annat åkte hon som sjuksköterska till Hopital Francais, French Benevolent Society of New York City har i en passansökan från 1916 påskyndat hennes godkännande att resa så hon kunde arbeta vid deras Foundation i Passey, Frankrike.

Jag har från en släkting i USA fått denna lista över resor gjorda till Frankrike:
1906  From S Hampton to NY
1908 From  Havre, France to NY
1917 From Liverpool to NY
1925 From Havre to NY
1931 From Cherbourg France to NY
1934 From Le Havre to NY
1939 From Le Verdon, France to NY
1948 From NY to LeHavre
For Passport Applications:
1902
1904
1906
1916
1922- this one says she resided in France for about 2 years.
Vi har en uppgift om att Alma Regina ska ha flyttat till Frankrike omkring år 1911 fram till att andra världskriget startade. Då återvände hon till New York. Där avled hon 1954 i november.
Jag undrar om det finns någon möjlighet att hitta någon information om henne i Franska arkiv? Vad som helst! Jag undrar vad hon levde för liv där? Något om hennes bakgrund vore guld värt!
Jag vet att hon även spenderat tid i Belgien, det ska ha varit i slutet av 1800-talet. Kan det finnas något om henne där?
Jag talar inte franska så jag behöver hjälp med översättning om någon här är snäll och kan hitta något.
Jag vill nämna att det finns en diskussion om Alma under rubriken Kjellgren. Jag har inte haft någon nytta av den information som finns där tyvärr.
Tacksam för tips och hjälp!
Mvh
Victoria Lundberg
vickypix(at)hotmail.com
[/size]

2017-02-17, 21:34
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Har du tittat närmare på den Alma Regina som föds i Dalstorp (P) 16/3 1875? Familjen står som utvandrad till USA 1882:
Dalstorp C:4 (1862-1894) Bild 34 (AID: v5272.b34)
Dalstorp AI:9 (1874-1887) Bild 116 / sid 112 (AID: v5266.b116.s112)

2017-02-17, 21:38
Svar #2

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Victoria och Åke!
.
Håller med dig Åke. den 16 mars, 1875 föds en Alma Regina i Dalstorp (P) och familjen reser till USA 1882.
.
Hälsningar Monica E Nilsson :D

2017-02-17, 21:48
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Här är länkar till äldre franska tidningar i händelse av att hon skulle vara omnämnd där någonstans:

http://libguides.bodleian.ox.ac.uk/c.php?g=423131&p=2889304

http://www.europeana-newspapers.eu/searching-through-historic-newspapers-from-23-european-countries/

Här är också en översikt över forskningsmöjligheter i Frankrike:
https://familysearch.org/wiki/en/France_Genealogy

Detta är ett bra sökverktyg:
http://www.filae.com/v4/genealogie/SearchApi.mvc/Search

2017-02-17, 22:56
Svar #4

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
I tråden hos ancestry såg jag just att hennes namn som ogift kan ha varit Johnsson. Detta skulle i så fall stämma med Alma Regina från Dalstorp. Frågan är bara om hon passar in socialt.

2017-02-18, 08:41
Svar #5

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej på er,


Vilken respons! Åke och Monica.
Det är onekligen mycket som stämmer med den familjen som ni hittat i Dalstorp. Tack så hemskt mycket. Det hade jag nog aldrig lyckats hitta själv!


Alma Regina är verkligen en gåta och det finns en massa historier om henne som jag misstänker inte alltid är sanningen.. Jag ska berätta lite mer:


Inom John Cleverland Osgoods familj så går ryktet att de två träffades i Belgien inom Kung Leopolds hov. John var där för att diskutera affärer och få Kung Leopold att stödja ett av hans gruv projekt i Colorado.
Detta låter ju långt från Dalstorp eller hur?


Så som vi tror att hennes resa i USA varit är att hon hetat Alma R. Johnson i USA. Vi vet ej var hon kommit ifrån där dock. Men det finns en Alma Johnson som gifter sig med en John Henry Shelgran och är bosatt i Chicago. vid giftermålet år 1891 är hon 19 år.
Det finns en Passansökan för en Alma Regina Shelgren. Beskrivningen för är den samma som för Alma Regina Osgoods Passansökninger ( 5'9-172 inches tall with grey eyes)
I den passansökan från 1894, där hon har efternamnet Shelgren är det en "Emergency application" till Persien/Ryssland. En teori är att hon möjligtvis har arbetat för en rik familj och reser med dem till St Petersburg för att Arbeta.


John Henry, Almas Man måste ha dött före år 1894, innan hennes resa, men jag kan inte hitta honom.


Alma Regina Osgood har en vännina, Elle (Elizabeth) och hon verkar ha haft kopplingar till Romanov familjen. Elle var aktiv inom Röda korset, precis som Alma R.
Jag har kontaktat Amerikanska Röda Korset för att fråga lite om Almas vistelse i Pessey, Frankrike. Hon var där och hjälpet till på ett sjukhus. Men inga fakta utom själva passansökningen fanns att tillgå.


Några månader innan  Alma gifter sig med John Cleveland Osgood brisserar en "Stor skandal" som hamnar i Tidningarna i New York och i Denver. Alma har en vännina, en Mrs Blanch McGibbon. Hon och Alma beskrivs som rika änkor.
Detta är en kortfattad beskrivning av vad som hände.
En Mr Arthur Cobb, en engelsk gift man med två barn, arbetade på Durland's blev han bekant med Alma Regina. Han följde med henne till Mamaroneck, New York, där hon hyrde en ett stort hus där han skulle hjälpa henne med diverse göromål. Men Alma var inte en lättlurad person. Hon lät undersöka Cobbs bakgrund och hittade saker hon inte gillade. Sparkade honom och talade sedan om det för Durland's.
10 månader senare så upptäcker Alma att hennes Godtrogna vännina Blanch nu hamnat i Cobbs klor. Han hade då flyttat in hos henne med sina 11 hundar och två hästar. Då bestämde sig Alma att besöka Blanch och berätta sanningen. Cobb var bortrest då de kom. De hjälpte Blanch Packa Cobbs saker och slängde ut dem. Sedan tog de med sig Blanche till Colorado.
Blanche 's hemhjälp har sedan rapporterat så fort Cobb kom hem och upptäckte vad som hänt, låste han in sig och skrev han två brev, ett var till "The public". Sedan sköt han sig h huvudet med Blances pistol.
I brevet skyllde han sitt självmord på Alma Regina. Om inte hon hade förstört hans rykte hade han kunnat fortsätta leva.


John Cleveland Osgood gömde sedan de två kvinnorna från omvärlden tills detta lagt sig.


I Colorado byggde  John Clevland ett "Mansion" i Almas ära. Det kallas för Redstone manor. Alma Regina är fortfarande känd som "Mrs Bountiful" där.


Alma och Cleve skiljer sig omkring 1911.


Alma dör i  NY i November 1954. Det finns en annons i NY times där det står att en minnes cermoni hållits i NY fitfh avenue Presbytarian church. Har även kontaktat dem, men de kan inte finna några bevarade handlingar om detta. Det är okänt var hon är begravd.


Hon testamenterar 5000 dollar till Radiumhemmet i Stockholm, vilket gör att jag verkligen tror att hon har kopplingar till Sverige. Jag har kontaktat Landstingsarkivet och fått ut lite dokument om denna donation. Men ingen bakgrund varför hon valt just Rdiumhemmet.


Kanske denna ytterligare information kan göra att någon kan hitta mer information.


Denna Alma Regina är mycket intressant och jag vill verkligen försöka hitta mer information om hennes bakgrund.


Tackar så mycket för den info jag fått hittintills.


Mvh
Victoria Lundberg
vickypix(at)hotmail.com




2017-02-18, 16:57
Svar #6

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej igen,


då jag inte har möjlighet att söka i emigranten, så undrar jag om någon vänlig själ kan hjälpa mig och titta efter familjen Johansson från Dalstorp? Se ovan för detaljer!


Står det var i Nord Amerika de for?
Jag har tittat i utflyttningslängden för Daltorp men där står bara N. Amerika.


Önskar er en trevlig lördagskväll!


Mvh
Victoria Lundberg

2017-02-18, 17:22
Svar #7

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Kan det handla om den här flickan?
Huvudman:    APPELGREN N G
Förnamn:     ALMA REGINA
Ålder:       7            Kön: K
Född: 1874/1875
Församling: ULRICEHAMN    Län: P
Titel/Anm: D
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1882 05 29
Destination: CHICAGO
Medåkande: JA
Källkod: 20:198:912

Hon reser tillsammans med:
N G Appelgren, 55, byggmästare.
Wilhelmina, 40, hustru.
Maria Kristina, 42, syster.
Sigfrid, 17, son.
Per Julius, 16, son.
Hilda Axiana, 15, dotter.
Bengt Johansson

2017-02-18, 23:17
Svar #8

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Victoria!
.
Har suttit och letat i en bas i Ancestry ikväll och hittar bara en enda person, som heter
.
Alma Regina med födelsedata, 16 mars, 1875.
.
Hittar ingen Alma Regina, som är född 16 mars, 1870-1874
.
Hälsningar Monica E Nilsson :D




2017-02-19, 20:48
Svar #9

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hejsan,


Tack snälla för alla era tips! Fantastiskt!
Jag ska leta vidare och hoppas att det leder till något nytt fynd!
Önskar er en trevlig kväll!


Mvh
Victoria Lundberg


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna