ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militärfoto  (läst 1096 gånger)

2017-03-11, 17:00
läst 1096 gånger

Utloggad Maria Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2022-06-26, 14:35
    • Visa profil
Hej,
har hittat ett foto på några soldater som jag skulle vilja veta mer om, när och vars det skulle kunna vara taget exempelvis. Uniformerna skulle kunna vara svenska eller möjligtvis amerikanska, då det troligtvis är min farfars farbror som står längst till höger på fotot. Han utvandrade till USA i början av 1900-talet och avled 1914. Någon som har några tankar om uniformerna?


Vänligen,
Maria

2017-03-13, 07:17
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Maria, soldaterna på bilden bär Trängens uniform m/1895. Troligtvis tjänstgör de i ett sjukvårdskompani eftersom soldaten med mössan har ett sjukvårdsmärke i mössan (rött kors på vit bakgrund). För att avgöra vilket trängregemente det rör sig om skulle man behöva se vad det står för siffra på axelklaffarna.
 Foto är taget efter 1895 i Sverige. /Hans

2017-03-13, 10:25
Svar #2

Utloggad Maria Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2022-06-26, 14:35
    • Visa profil
Tack Hans, uppskattar hjälpen. Ska kolla om jag kan få fram något om min farfars farbrors militärtjänstgöring för att se om det verkligen är han som står längst till höger.


Vänligen,
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna