ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att datera foton  (läst 1848 gånger)

2017-03-14, 14:40
läst 1848 gånger

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
På ett av de två fotografierna, som i stort upptar samma personer, är det en person på ena fotot som sticker ut genom sin eleganta klädsel. Jag tror mig veta vem denne är och även var fotona är tagna. Om det med ledning av personernas klädsel och eventuellt annat går att med någorlunda noggrannhet fastställa när fotona är tagna kan det förhoppningsvis vara möjligt att namnge flera av personerna. Den hattklädde mannen antar jag är Carl August Augustsson Edskog, född 1894 i Götlunda i Närke. Hans bedömda ålder på fotot är naturligtvis en viktig del. Alla mer eller mindre välmotiverade förslag till fotonas datering mottages tacksamt.
Med vänlig hälsning
Elov Larsson

2017-03-16, 09:16
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kvinnornas klädsel avslöjar att kortet är från tiden kring 1910-1915. Före 1910 var klädsel och frisyr väldigt stram, men kring 1910 blev både frisyr och klädsel lösare och ledigare. Närmare 1920 började kjollängden krypa en aning uppåt.


Att exakt datera ett foto, går bra om man vet när fotografen var verksam på en plats och att tiden varade bara ett par år. Även då man vet med säkerhet att någon finns på fotot, så kan man fastställa tiden mer exakt, om man kan avgöra personens ålder.


Om mannen med hatten är ca 20 år på fotot, kan det vara den person du tror. Du kanske kan se honom tydligare, än vad jag gör.
Ann-Mari Bäckman

2017-03-16, 09:49
Svar #2

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej Elov,

Kul!  Min mormors mor finns med på detta fotografi. Jag är inte hemma just nu så när jag får tillfälle ska jag ta fram mitt foto och se om det står något årtal på det. Jag kan även hjälpa dig identifiera iallafall några personer.
Återkommer när jag kommer hem!
Elov är du släkt med Augustssons? Hur?
Återkommer ;-)

Mvh
Victoria Lundberg
vickypix(at)hotmail.com

2017-03-16, 18:58
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det kan vara intressant om ni delger vilka som är på korten, även om ni kanske kontaktar varandra via mail.


Själv är jag intresserad av att veta när momorsmor var född och var hon finns på fotot. Då ska man  ju kunna räkna ut när fotot är taget.
Ann-Mari Bäckman

2017-03-16, 19:29
Svar #4

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Ann-Mari,
Tack för ditt sakkunniga inlägg. 1910-1915 skulle innebära att mannen i hatt är 16-21 år förutsatt att mitt antagande om identitet är riktigt. Mig förefaller han vara äldre och när jag nu studerar bilden närmare tycker jag mig ana en ring på vänster ringfinger. Eftersom han blev gift först 1932 är det ingen vigselring, men kanske en ingenjörsring. I så fall hamnar vi snarare vid 1919 eller senare.. Kan det möjligen vara så att modets svängningar är litet fördröjda ute på landsbygden?

Victoria,
stort tack för att du svarar här. Vi har haft kontakt för länge sedan och jag tänkte maila dig igen, men har tappat bort dina kontaktuppgifter. Med din hjälp kanske vi får facit.
Vi är släkt. På vilket sätt kan vi reda ut per mail när du kommit hem.

Ann-Mari och ev andra intresserade ska bli underrättade om vad som till slut kommer fram.

Vänliga hälsningar
Elov

2017-04-03, 21:41
Svar #5

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman och eventuella andra intresserade!

Jag lovade återkomma när vi fått fram litet mera om personerna på fotografierna. Det har vi nu, framför allt genom Victoria Lundbergs efterforskningar. Det vi nu vet av intresse för dateringen är:
1.  Den äldre damen stående närmast huset på nedre bilden är född 1850 och hon dog hösten 1923. Detta är således det senast tänkbara året.
2. Den lilla tösen som sitter i knät på mannen med ljusgrå keps är identifierad och hon är född i juni 1919. Hon kan vara ett eller två år gammal på fotona och då hamnar vi således på 1920 eller 1921. Närmare än så kan vi nog inte komma.

Med vänlig hälsning
Elov

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna