ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kroppa AI:I 1738-1744 bild110/sid 211  (läst 1269 gånger)

2017-03-18, 17:19
läst 1269 gånger

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Hejsan!
Jag vill få hjälp med att tyda vad det står om Måns, Ingeborg, Jonas i Abbortjärn. Är de gifta och Jonas deras son?
Har försökt lista ut men går bet.
De verkar bo där tillfälligt.
Kroppa AI:I 1738-1744 bild110/sid211 Abborrtjärn


En Jonas Månsson f 1738 gifter sig senare med min ana Brita Carlsdotter. Men har inte lyckats hitta hans födelse.
Året stämmer säkert inte, för Britas syskon är alla födda andra datum och år enligt födelseboken. Och Britas hittar jag inte alls. Men kan följa deras liv tillsammans sedan jättebra. Och det tack vare att jag fick så bra hjälp här av MAud :) JAg har verkligen letat så gott jag kunnat nu och försökt på alla sätt själv så vore tacksam över att få en hint.


Vänliga hälsningar Moniqa




2017-03-19, 16:12
Svar #1

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
I Kroppa AI:2 s 48 är det litet redigare.
Den Brita Carlsdotter som föds 1746 dör redan 1752 enl C:3 bild 109, så det kan inte vara din ana.
Verkar således inte vara rätt familj.

Med vänlig hälsning
Elov

2017-03-19, 16:52
Svar #2

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Hej Elov!
Men den Britas förälder heter inte Carl Olofsson? Pappan heter ju Anders? Alltså Brita på sid 109?
Döttrar brukar ju få faderns förnamn? Och min ana heter Brita Carlsdotter framledes,
och hon finns med åren efter i Abbortjärn enl husförhör AI:2 ver:a sid 182.

Tack för du tog dig tid.
Vänligen Moniqa

2017-03-19, 22:50
Svar #3

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Det gick visst litet för fort i mitt förra inlägg. Jag ska försöka få tid att rota litet mera i morgon. Kan din Brita möjligen vara född i en annan socken?
/Elov

2017-03-20, 12:39
Svar #4

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Moniqa,
jag har tittat litet mera på dina frågor, men kan inte säga att jag hittat så många svar. Du verkar vara säker på att Brita Carlsdotter i Abborrkärn är din ana, så jag utgår från det.
Som du själv sagt stämmer födelseåren i Hfl över lag ganska dåligt (vilket inte är ovanligt) och Britas födelse saknas i FB. Hennes bröder Eric och Carl som är antecknade före och efter henne i Hfl finns dokumenterade i FB 1742 och 1750 (bild 96 resp 128) och det torde därför vara rätt säkert att Brita är född någon gång däremellan. Eric och Carl har samma mor, Karin Jonsdotter. Hon bör därför också vara Britas mor. Hon dör emellertid  i barnsäng 1750-12-10, strax efter Carls födelse.
Carl Olofsson gifter om sig 1752 med Annika Persdotter från Västra Jordkullen (bild 141) och får flera barn med henne.
I AI:3 s 55 är Britas namn överstruket. Hon har antagligen flyttat 1760 eller strax därefter. Vart?
Längre än så kan jag nog inte komma utifrån de uppgifter du lämnat.

Med vänlig hälsning
Elov

2017-03-20, 13:12
Svar #5

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Tack så jättemycket för du kollat. Ja, jag är säker på att hon är min ana, och kan följa henne senare, hon jobbar som piga i Prästgården och gifter sig senare med Jonas Månsson född 1738/39 den 10/4-1774 i Jordkullen, Kroppa. Paret bor där och får ett antal barn, bland annat Magnus Jonsson f 1779 som är ana till mig. Han flyttar senare till Lungsund och gifter sig i Bäck och får min ana Jan Magnusson Bäckström som senare jobbar som mästersmed i Svartsång.


Så från Brita och till nutid har jag forskat och hittat det mesta.  Det är hennes man Jonas Månsson som verkar vara helt omöjlig att hitta härkomst på. Har hittat en i Lungsunds födelsebok som kan vara han. Men var tvungen att lägga ner arbetet en stund. Just de åren är ju inte så bra dokumenterade känns det som varken i Lungsund eller Kroppa-trakten.
Vore ju bra om jag kunde sett om JOnas familj bodde där och flyttade till Kroppa eller om Jonas själv gjorde det. Är ju inte så långt egentligen mellan gränserna där.


Än en gång tack Elov! Jättefint att du kollat.


Vänlig hälsning Moniqa

2017-03-20, 21:19
Svar #6

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Ser att du använder Disgen. Har du prövat att söka i Disbyt om andra har forskat på samma personer som du?
/Elov

2017-03-21, 15:52
Svar #7

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Nej Elov. Har inte gjort det. Bara sökt på Google och funnit några om sökt på samma men inte kommit längre med Jonas Månsson.


Jag börjar misstänka han är född i en annan socken och flyttat över gränsen som ung.
Håller på nu och lusläser husförhör både i Lungsund, Ölme och Kroppa :)
Skriver upp alla som har Måns och Månsson så får vi se om jag kan hitta en koppling.
Vänlig hälsning Moniqa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna