ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Håkan Fagergren, soldat, och Maria/Maj Persdotter i Fagrabjörks soldattorp  (läst 1024 gånger)

2017-03-19, 15:10
läst 1024 gånger

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:40
    • Visa profil

Hej!


Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att komma vidare då jag kört fast med följande familj i Fagrabjörks soldattorp i Edshults socken:


Soldaten Håkan Fagergren, död 9/2 1788 (48 år gammal när han dör av vattusot)
gift med
Maria/Maja Persdotter död 10/12 1818 i Buskestugan under Vickenstorp. Enligt Hfl ska hon vara född i Ingatorp 1740.
Jag har hittat barnen till dem, men varifrån kom Håkan Fagergren, var föddes Maria och Håkan och vart gifte de sig? Hoppas någon vet. Tacksam för all hjälp jag kan få för att komma vidare.
Med vänlig hälsning
Michael Erenius


2017-03-20, 17:37
Svar #1

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Michael.

Jag tror jag har hittat Håkan Svenssons Fagergrens ursprung, dock ej hustrun Marias. Innan paret kommer till Fagrabjörk så finns de i Hästberget under Stuveryd i Hult sn. Där föds dottern Catharina 5 Juni 1773 (Hult C:3 p63). Hon återfinns bl.a. senare i Kråkshult AI:4 p350.
Håkan torde vara son till Sven Johansson och Kerstin Håkansdotter som är bosatta i Lövshult, Hult sn 1767 (mantal: Jönköpings läns landskontor EIII:19 p411). Där finns även Håkan, då 18 år gammal.
Det intressanta med denna familjen är att de tillhör de familjer som omkring 1755 flyttade från Barnarps socken till gårdar nära Bruzaholm. Jag gjorde ett inlägg om detta för ett par år sedan:
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=21250.msg320617#msg320617
Just Håkan Fagergren tror jag föddes i oktober 1745 i Målen, Barnarp sn.

Hoppas detta är till hjälp,
/Karl-Henrik

2018-01-07, 18:16
Svar #2

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:40
    • Visa profil

Stort tack för detta Karl Henrik!
Sent omsider, måste ha missat detta i mejlboxen. Det är en stor hjälp!


Med vänlig hälsning


Michael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna